Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Masterprogramma Organisatiekunde

Masterprogramma Organisatiekunde

Wetenschappelijke verdieping in organisatiekunde

  • Analyseer actuele thema's als Het Nieuwe Werken en duurzame inzetbaarheid 
  • Kwaliteitsmanagement succesvol toepassen in je dagelijkse praktijk 
  • Krijg inzicht in de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
22 dagen (42 weken)
ECTS (studiepunten)
24 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • Foto van Ad Bergsma. Een man met grijze haren en een zwarte bril.
  • Foto van Albert Kampermann. Een man met kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd.
  • Foto van Hanna Boersema-Vermeer. Een vrouw met korte bruine haren, lichte ogen en een blauwe blazer.
  • Foto van Harry Jonker. Een man met hele korte grijze haren en een ronde zwarte bril. +10
    Nog 10 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma Organisatiekunde

Het Masterprogramma Organisatiekunde bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het veranderen en verbeteren van een organisatie. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn ‘Mastermodule Organisatietheorie en strategisch HRM‘, ‘Mastermodule Inrichting van kwaliteitsmanagement’ en ‘Mastermodule Psychologie en verandermanagement’.

Dit masterprogramma geeft inzicht in het functioneren van organisaties in relatie tot hun omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerkers. Die ontwikkeling wordt vanuit verschillende invalshoeken bezien, zoals organisatiekunde, systeemtheorie, organisatiepsychologie, personeelswetenschappen en leerpsychologie. Het aanpassen van een organisatie aan veranderende omstandigheden is niet eenvoudig. Je leert welke inzichten, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten hierbij bepalend zijn.

Op basis van theorieën over kwaliteitsmanagement bepaal jij de strategie. Maar hoe vertaal je die naar de praktijk? Je krijgt inzicht in kenmerken en methoden van kwaliteitsmanagement. Die pas je toe op verschillende bedrijfsfuncties en organisatorische contexten. Je gaat dieper in op leiderschap, bedrijfscultuur en wet- en regelgeving.

 

In het Masterprogramma Organisatiekunde komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Organisatie en omgeving 
  • Organisatiestructuur 
  • Mens en organisatie 
  • Diversiteit, conflict, arbeid en gezondheid 
  • Organisatieontwikkeling 
  • Inrichting en besturing
  • Kwaliteitsmanagement 
  • Cultuur en leiderschap
  • Ketenmanagement
  • Compliance
  • Veranderen in de praktijk
  • Macht en invloed
  • Spontane evolutie

Resultaten

  • Je weet wat strategisch HRM kan betekenen voor organisaties en medewerkers
  • Je ziet organisatieontwikkelingen en personeelsvraagstukken in hun context
  • Je kent diverse organisatietheorieën en bedrijfskundige concepten 
  • Je kent methoden van kwaliteitsmanagement binnen diverse typen organisaties
  • Je kunt de bedrijfscultuur en leiderschapsstijlen duiden
  • Je weet hoe je organisatie blijvend kan voldoen aan de wet- en regelgeving
  • Je benadert veranderen als deel van de bedrijfsstrategie

Kwaliteit in ontwikkeling van mens en organisatie

Voor wie?

Jij wilt het beste halen uit mens én organisatie. Bovendien wil jij de processen en samenwerking binnen je organisatie zo efficiënt mogelijk laten verlopen en je deskundigheid en competenties naar een hoger niveau brengen. Daarnaast wil je, door inzicht in de menselijke psyche, verandertrajecten soepeler laten verlopen. Je bent bijvoorbeeld organisatieadviseur, kwaliteitsmanager, strategisch adviseur, HRM- of HRD-adviseur.

Inhoud

Het Masterprogramma Organisatiekunde bestaat uit 3 mastermodules:

In de module ‘Mastermodule Organisatietheorie en strategisch HRM’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Organisatietheorie, Structuur, taakverdeling, leiderschap, De HRM cyclus, Mensen in organisaties: Strategisch HRM / Diversiteit en conflict in organisaties, Cultuurtheorie en strategieën van cultuurverandering, Veranderen, ontwikkelen en verbeteren, Verandering als model.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Inrichting van kwaliteitsmanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod: 

Inrichting en besturing, Denken in processen, Kwaliteitsmanagement tussen strategie en operatie, Kwaliteitsmanagement in dienstverlening en professionele organisaties, Ketenmanagement, Besturing van prestaties, Compliance.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Psychologie en verandermanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Principes van veranderkundige diagnose en ontwerp, Veranderen als beheersproces en het motiveren van medewerkers, Veranderen als een proces van macht en beïnvloeding, Veranderen als een proces van samen leren, De binnenkant van organisatieverandering en –ontwikkeling, Pragmatisch veranderen, Integratie en persoonlijke overtuigingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van het masterprogramma is € 10500,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma Organisatiekunde modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van het masterprogramma ontvang je een deeldiploma van SUAS (24 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het STAP-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,-, die je alléén nog in 2023 kunt aanvragen voor een erkende opleiding in het hoger onderwijs. Je kunt het gebruiken voor de financiering van de opleiding die je nu aan het bekijken bent. Je volgt bij SUAS met STAP-budget tijdelijk kosteloos een HBO- of mastermodule die onderdeel is van een geaccrediteerde opleiding. Of gebruik het STAP-budget voor € 1.000,- korting op de hele bachelor of master.

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding met STAP-budget die aansluit op je leerdoelen.
  2. Selecteer via de button 'Aanmelden met STAP-budget' je startmoment. Je ontvangt van ons je bewijs van vooraanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag online STAP-budget aan via het UWV STAP-portaal met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

SUAS werkt met ruim 60 verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede ervaring in zowel de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw persoonlijke werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw eigen praktijk.

Dit worden je docenten

  • dr. Ad Bergsma

    Hogeschool Saxion

    Foto van Ad Bergsma. Een man met grijze haren en een zwarte bril.

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was voorheen gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie (maart 2015) voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Hedendaags is hij associate lector zelfmanagement bij Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas, ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012).

  • mr. Ad Faasse

    Mr. Ad Faasse heeft rechten gestudeerd in de tijd dat hij werkzaam was bij de politie. Hij voelt zich thuis op verschillende rechtsterreinen. Dat stelde hem in staat op verschillende coordinerende en leidinggevende posities boeiende projecten op te zetten en uit te voeren. Inspiratie haalt hij vooral uit de natuur. Dat heeft ook te maken met “back to basics”. Zorg voor de natuur maar ook zorg voor een eigen habitat waarbinnen iemand tot zijn recht komt is belangrijk. Vallen en weer opstaan, eigen veerkracht ontwikkelen en onderhouden, systemen doorgronden helpen de horizon te verbreden en het leven interessanter te maken. Die rijke ervaring deelt hij graag met studenten.

  • dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    Foto van Albert Kampermann. Een man met kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd.

    Dr. Albert Kampermann is assistant professor Duurzaam HRM aan de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en heeft daarnaast een eigen bedrijf in online assessments om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM en schrijft graag artikelen voor vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Foto van Hanna Boersema-Vermeer. Een vrouw met korte bruine haren, lichte ogen en een blauwe blazer.

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars, managementteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen. Veel van deze verandervraagstukken liggen op het vlak van ander gedrag van mensen in combinatie met een wijziging in structuur en/of de processen. Zij verbindt daarbij de inhoudelijke opgave aan de opgave op gedragsniveau. Zij maakt daarbij veelal gebruik van gedachtegoed uit de systeemtheorie, en het kleurendenken van De Caluwé & Vermaak. Hanna werkte bij Twynstra Gudde als manager en senior adviseur organisatieontwikkeling. Zij leidde daar het Kenniscentrum Veranderkunde en de adviesgroep Veranderkunde. Sinds 2018 heeft zij haar eigen adviespraktijk van waaruit zij managementteams coacht, organisaties adviseert over veranderprocessen.

  • Harry Jonker MA

    Foto van Harry Jonker. Een man met hele korte grijze haren en een ronde zwarte bril.

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • dr. Joost Vos

    Foto van Joost Vos. Een man met grijze haren, een zwarte blazer en een wit overhemd.

    Dr. Joost Vos studeerde Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen op (keten)samenwerking in het sociale domein. Hij is partner bij TNO Management Consultants en begeleidt organisaties op het terrein van samenwerken en praktijkgedreven kwaliteit: waaronder fusies, professionaliseringstrajecten in samenwerkingsverbanden, TVB-sessies (taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden), resultaatgericht sturen en waarderend auditten. Hij publiceert met regelmaat, waaronder Doen wat er gedaan moet worden (2015), The münchhausen movement (2014) en Onmogelijke levens, botsende logica’s en eigenzinnige professionals (2013).

  • ir. Jos Groenendijk

    Foto van Jos Groenendijk. Een man emt grijze haren en bruine ogen.

    Ir. Jos Groenendijk studeerde Vliegtuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Delft. Vandaag de dag is hij als toetscoördinator werkzaam bij Project A2 Maastricht en Noorderbrugtracé Maastricht en als adviseur kwaliteitsmanager bij het Project Stationsrenovatie Oostlijn en Zeesluis IJmuiden. Zijn interesse ligt bij verschillende vormen van management: van het proces tot aan kwaliteit en verandermanagement. Hij is coauteur van het boek 'Kwaliteitsmanagement in de praktijk' (2013) en examinator NNK/EOQ-persoonscertificering. Jos is inhoudelijk coördinator voor de Master Kwaliteitsmanagement van SUAS en inhoudelijk verantwoordelijke van en docent in de modules Basis van kwaliteitsmanagement en Inrichting van kwaliteitsmanagement.

  • prof. dr. ir. Kees CTB Ahaus

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Foto van Kees Ahaus. Een man met korte grijze haren en een blauwe bril.

    Prof. dr. ir. Kees Ahaus (1960) is hoogleraar Health Services Management & Organisation bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2004 was hij bijzonder hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen, eerst voor de leerstoel Kwaliteitsmanagement en vanaf 2008 voor de leerstoel Healthcare Management. In zijn onderwijs en onderzoek houdt hij zich bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zorg met behulp van benaderingen zoals lean en waardegedreven zorg.

  • mr. Lesley Fisscher

    Saxion University of Applied Sciences/ Rijksuniversiteit Groningen

    Foto van Lesley Fisscher. Een man met bruine haren en bruine ogen.

    Mr. Lesley Fisscher is als docent/onderzoeker werkzaam bij de Academie voor Bestuur Recht & Ruimte van Saxion University of Applied Sciences. Als buiten-promovendus is Lesley verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij doet onderzoek naar juridisch management bij MKB-bedrijven o.a. o.b.v. case studies waarin het juridisch management wordt beoordeelt en aanbevelingen worden gedaan t.b.v. verbetering en benutten van kansen. Lesley richtte zich eerder als wetenschappelijk accountmanager bij de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht op de ontwikkeling en organisatie van executive onderwijs. Verder werkte Lesley als advocaat voor een toonaangevend advocatenkantoor in het oosten van het land op het gebied van arbeids- bouw- en ondernemingsrecht en was hij als manager bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) verantwoordelijk voor de ontwikkeling en organisatie van het juridisch postacademisch onderwijs (PAO) voor advocaten en andere juridisch professionals.

  • Marcel Kuhlmann

    Foto van Marcel Kuhlmann. Een man met korte bruine haren en een zwarte bril.

    Marcel Kuhlmann houdt zich in zijn werk als organisatieadviseur, docent en coach bij Kessels&Smit The Learning Company, bezig met de thema’s ‘veranderen’ en ‘leiderschap’. In zijn aanpak sluit hij aan bij waar mensen op dit moment staan. Zijn bijdrage is gericht op het maken van verbindingen tussen het persoonlijke perspectief en het ontwikkelperspectief. Door complexe situaties of gevoelens terug te brengen tot heldere patronen, overtuigingen of oorzaken, kun je een volgende stap ontwerpen. Daarmee kom je weer in regie. Hij werkt graag vanuit een onderzoeksperspectief: "door vragen te stellen en te spiegelen kun je een vraagstuk op meerdere niveaus analyseren en duiding geven aan dilemma’s of keuzes die hierin besloten liggen.

  • mr. dr. Martijn Jansen

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Foto van Martijn Jansen. Een kalende man met een bril en een blauwe blazer.

    Dr. Martijn Jansen studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds 1 maart 2020 als zelfstandig adviseur werkzaam en samenwerkingspartner van Twynstra Gudde, de VU en de Erasmus universiteit. Daarvoor was hij partner bij zowel Twynstra Gudde als KPMG. Daarnaast is Martijn bestuurslid bij Ieder(in), de Orde van Organisatie adviseurs (Ooa) en PZO. Zijn focus ligt op performance verbetering van professionele service firma’s. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam, waaronder het boek Gedreven Organiseren (2009) en Managen moet (2018). Dat laatste boek is gebaseerd op zijn proefschrift over middenmanagers.

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Foto van Martin Euwema. Een kale man met een bril in een net pak.

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • prof. dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Foto van Rob Poell. Een man met grijze haren en bruine ogen.

    Prof. Dr. Rob Poell studeerde sociale wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Momenteel is hij als Professor Human Resource Development verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Het effect van een training zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Rob: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • prof. dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Foto van Thijs Homan. Een kale man met een ronde zwarte bril en een grijze snor.

    Prof. Dr. Thijs H. Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

Nu starten met Masterprogramma Organisatiekunde

Masterprogramma Organisatiekunde

Wetenschappelijke verdieping in organisatiekunde

  • Analyseer actuele thema's als Het Nieuwe Werken en duurzame inzetbaarheid 
  • Kwaliteitsmanagement succesvol toepassen in je dagelijkse praktijk 
  • Krijg inzicht in de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken
Een zaal met vrouwen

Twijfel je nog? Kom dan naar ons gratis master-inspiratie-event!

Ontdek jouw mogelijkheden en power up your skills

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Portretfoto van Ditty van der Elst. Vrouw met donkere opgestoken haren, blauwe blouse met witte verticale streepjes.

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou