Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Masterprogramma Organisatiekunde

Masterprogramma Organisatiekunde

Wetenschappelijke verdieping in organisatiekunde

  • Analyseer actuele thema's als Het Nieuwe Werken en duurzame inzetbaarheid 
  • Kwaliteitsmanagement succesvol toepassen in je dagelijkse praktijk 
  • Krijg inzicht in de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
22 dagen (42 weken)
ECTS (studiepunten)
24 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in april
Onderwerpen
  • portret foto man kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd
  • +10
    Nog 10 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma Organisatiekunde

Het Masterprogramma Organisatiekunde bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het veranderen en verbeteren van een organisatie. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn ‘Mastermodule Organisatietheorie en strategisch HRM‘, ‘Mastermodule Inrichting van kwaliteitsmanagement’ en ‘Mastermodule Psychologie en verandermanagement’.

Dit masterprogramma geeft inzicht in het functioneren van organisaties in relatie tot hun omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerkers. Die ontwikkeling wordt vanuit verschillende invalshoeken bezien, zoals organisatiekunde, systeemtheorie, organisatiepsychologie, personeelswetenschappen en leerpsychologie. Het aanpassen van een organisatie aan veranderende omstandigheden is niet eenvoudig. Je leert welke inzichten, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten hierbij bepalend zijn.

Op basis van theorieën over kwaliteitsmanagement bepaal jij de strategie. Maar hoe vertaal je die naar de praktijk? Je krijgt inzicht in kenmerken en methoden van kwaliteitsmanagement. Die pas je toe op verschillende bedrijfsfuncties en organisatorische contexten. Je gaat dieper in op leiderschap, bedrijfscultuur en wet- en regelgeving.

 

In het Masterprogramma Organisatiekunde komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Organisatie en omgeving 
  • Organisatiestructuur 
  • Mens en organisatie 
  • Diversiteit, conflict, arbeid en gezondheid 
  • Organisatieontwikkeling 
  • Inrichting en besturing
  • Kwaliteitsmanagement 
  • Cultuur en leiderschap
  • Ketenmanagement
  • Compliance
  • Veranderen in de praktijk
  • Macht en invloed
  • Spontane evolutie

Resultaten

  • Je weet wat strategisch HRM kan betekenen voor organisaties en medewerkers
  • Je ziet organisatieontwikkelingen en personeelsvraagstukken in hun context
  • Je kent diverse organisatietheorieën en bedrijfskundige concepten 
  • Je kent methoden van kwaliteitsmanagement binnen diverse typen organisaties
  • Je kunt de bedrijfscultuur en leiderschapsstijlen duiden
  • Je weet hoe je organisatie blijvend kan voldoen aan de wet- en regelgeving
  • Je benadert veranderen als deel van de bedrijfsstrategie

Kwaliteit in ontwikkeling van mens en organisatie

Voor wie?

Jij wilt het beste halen uit mens én organisatie. Bovendien wil jij de processen en samenwerking binnen je organisatie zo efficiënt mogelijk laten verlopen en je deskundigheid en competenties naar een hoger niveau brengen. Daarnaast wil je, door inzicht in de menselijke psyche, verandertrajecten soepeler laten verlopen. Je bent bijvoorbeeld organisatieadviseur, kwaliteitsmanager, strategisch adviseur, HRM- of HRD-adviseur.

Inhoud

Het Masterprogramma Organisatiekunde bestaat uit 3 mastermodules:

In de module ‘Mastermodule Organisatietheorie en strategisch HRM’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Organisatietheorie, Structuur, taakverdeling, leiderschap, De HRM cyclus, Mensen in organisaties: Strategisch HRM / Diversiteit en conflict in organisaties, Cultuurtheorie en strategieën van cultuurverandering, Veranderen, ontwikkelen en verbeteren, Verandering als model.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Inrichting van kwaliteitsmanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod: 

Inrichting en besturing, Denken in processen, Kwaliteitsmanagement tussen strategie en operatie, Kwaliteitsmanagement in dienstverlening en professionele organisaties, Ketenmanagement, Besturing van prestaties, Compliance.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Psychologie en verandermanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Principes van veranderkundige diagnose en ontwerp, Veranderen als beheersproces en het motiveren van medewerkers, Veranderen als een proces van macht en beïnvloeding, Veranderen als een proces van samen leren, De binnenkant van organisatieverandering en –ontwikkeling, Pragmatisch veranderen, Integratie en persoonlijke overtuigingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 10.500,00 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in het masterprogramma bedraagt € 10500,00. Hierover wordt geen btw berekend.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per mastermodule). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor het studiemateriaal zijn dus niet bij de prijs inbegrepen en worden niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma Organisatiekunde modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van het masterprogramma ontvang je een deeldiploma van SUAS (24 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Dit worden je docenten

  • prof. dr. Tijs Besieux

    University of Leuven

    Prof. Dr. Tijs Besieux studeerde Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leuven. Hij verdiepte zich in mediation (Harvard University) en bedrijfseconomie (Antwerp Management School). Hij promoveerde op leiderschap, engagement en prestatie in de financiële sector. Daarnaast is hij managing director bij Leuven Center for Collaborative Management (Universiteit Leuven) en fellow bij de Antwerp Management School. Zijn fascinatie betreft leiderschapseffectiviteit, onderhandelen en management consulting. Over deze thema’s publiceert Tijs in wetenschappelijke tijdschriften. In zijn laatste boek “Mama, waarom zijn wij rijk?” laten Tijs en professor Alain Laurent Verbeke een licht schijnen op leiderschap en conflictresolutie binnen vermogende families. Tijs Besieux is inhoudelijk verantwoordelijk van de module Organisatietheorie en strategisch HRM en geeft les in de module Conflictmanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    portret foto man kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd

    Dr. Albert Kampermann is assistant professor Duurzaam HRM aan de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en heeft daarnaast een eigen bedrijf in online assessments om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM en schrijft graag artikelen voor vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal.

  • prof. dr. Marcel Veenswijk

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Marcel Veenswijk is professor in Management of Cultural Change at VU University Amsterdam (part-time). He publishes on cultural change, intervention strategies and organizational innovation, especially in the context of public sector organizations. He has a wide experience as researcher, lecturer and scientific manager (head of department). Veenswijk recently published in journals such as Journal of Organizational Change Management, Building Research and information and International Journal of Project Management. He is also CEO of Bureau M/V, consultants in change.

  • prof. dr. Wilmar Schaufeli

    Universiteit Utrecht

    Wilmar Schaufeli is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie (0,4). Tevens is hij als onderzoekshoogleraar verbonden aan de KU Leuven (België) en als gastdocent aan Loughborough Business School (Groot Brittannië) en Jaume I Universitat, Castellon (Spanje). Hij is geregistreerd klinisch psycholoog (1986), GZ-pycholoog (1999) en arbeids- en gezondheidspsycholoog (2001).

  • dr. Ad Bergsma

    Hogeschool Saxion

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Vandaag de dag is hij associate lector zelfmanagement bij Hogeschool Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas (2014), Ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012).

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna werkt met veranderaars, veranderteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen waar zij voor staan. Zij doet dat op basis van haar eigen ervaring als manager en adviseur. Hanna studeerde sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij deed ervaring op met het in kaart brengen van patronen in teams en organisaties en studeerde af op het inzichtelijk maken van interventierepertoire van adviseurs en managers, die werden ingezet tijdens gedoe en conflictsituaties in teams. Ze startte haar loopbaan als onderzoeker bij Motivaction, als onderdeel van het mentality team. Daarna werkte zij 12 jaar bij Twynstra Gudde. Sinds 2013 leidde zij het Kenniscentrum Veranderkunde en vanaf 2016 leidde zij daarnaast de adviesgroep Veranderkunde.

  • mr. dr. Martijn Jansen

    portret foto van Martijn Jansen

    Martijn Jansen studeerde bedrijfskunde in Groningen en promoveerde in 2018 aan de VU Amsterdam op zijn onderzoek naar het waardevolle handelen van middenmanagers. Momenteel is Martijn als zelfstandig professional werkzaam, na een eerder dienstverband bij TwynstraGudde en KPMG. Hij heeft ruim 20 jaar advieservaring en richt zich met name op leiderschapsontwikkeling en verandervraagstukken. Tevens is hij verbonden aan de VU waar hij colleges verzorgt en thesisstudenten begeleidt. Martijn geeft les in de module Psychologie en verandermanagement. ‘bedrijven gaan beter presteren als mensen beter kunnen gaan presteren’

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • drs. Mieke Reidinga

    Drs. Mieke Reidinga studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag de dag is ze werkzaam als adviseur en teamcoach bij haar eigen onderneming Mieke Reidinga Organisatieontwikkeling & Professionalisering BV. Haar interesse ligt bij het adviseren, begeleiden, en coachen om de brug te slaan van strategie naar organisatie- en teamontwikkeling. Mieke Reidinga is inhoudsverantwoordelijke van en geeft les in de modules Professioneel Adviseren en Psychologie van verandermanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • prof. dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Thijs Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • ir. Jos Groenendijk

    Schouten & Nelissen University of Applied Sciences

    Ir. Jos Groenendijk studeerde Vliegtuigbouwkunde aan de Technische Universiteit van Delft op digitale vliegtuigbesturing. Vandaag de dag is hij als toetscoördinator werkzaam bij Project A2 Maastricht en Noorderbrugtracé Maastricht en tevens als adviseur kwaliteitsmanager bij het project Stationsrenovatie Oostlijn en Zeesluis IJmuiden. Zijn interesse ligt bij verschillende vormen van management: van het proces tot aan kwaliteit en verandermanagement. Hij is mede auteur van het boek Kwaliteitsmanagement in de praktijk (2013) en examinator persoonscertificatie NNK / EOQ. Jos Groenendijk is inhoudelijk-coördinator voor de Master Kwaliteitsmanagement (MKM) en inhoudelijk-verantwoordelijke van en docent in de modules ‘Basis van kwaliteitsmanagement’ en ‘Inrichting van kwaliteitsmanagement’. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de Master Kwaliteitsmanagement worden gevolgd.

  • prof. dr. ir. Kees CTB Ahaus

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Prof. dr. ir. Kees Ahaus (1960) is hoogleraar Health Services Management & Organisation bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2004 was hij bijzonder hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen, eerst voor de leerstoel Kwaliteitsmanagement en vanaf 2008 voor de leerstoel Healthcare Management. In zijn onderwijs en onderzoek houdt hij zich bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zorg met behulp van benaderingen zoals lean en waardegedreven zorg.

  • dr. Joost Vos

    Dr. Joost Vos studeerde Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen op (keten)samenwerking in het sociale domein. Hij is partner bij TNO Management Consultants en begeleidt organisaties op het terrein van samenwerken en praktijkgedreven kwaliteit: waaronder fusies, professionaliseringstrajecten in samenwerkingsverbanden, TVB-sessies (taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden), resultaatgericht sturen, waarderend auditten. Hij publiceert met regelmaat, waaronder Doen wat er gedaan moet worden (2015). Joost Vos geeft les in de module Inrichting van kwaliteitsmanagement. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • mr. Lesley Fisscher

    Saxion University of Applied Sciences/ Rijksuniversiteit Groningen

    Mr. Lesley Fisscher is als docent/onderzoeker werkzaam bij de Academie voor Bestuur Recht & Ruimte van Saxion University of Applied Sciences. Als buiten-promovendus is Lesley verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij doet onderzoek naar juridisch management bij MKB-bedrijven o.a. o.b.v. case studies waarin het juridisch management wordt beoordeelt en aanbevelingen worden gedaan t.b.v. verbetering en benutten van kansen. Lesley richtte zich eerder als wetenschappelijk accountmanager bij de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie van de Universiteit Utrecht op de ontwikkeling en organisatie van executive onderwijs. Verder werkte Lesley als advocaat voor een toonaangevend advocatenkantoor in het oosten van het land op het gebied van arbeids- bouw- en ondernemingsrecht en was hij als manager bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) verantwoordelijk voor de ontwikkeling en organisatie van het juridisch postacademisch onderwijs (PAO) voor advocaten en andere juridisch professionals.

Nu starten met Masterprogramma Organisatiekunde

Masterprogramma Organisatiekunde

Wetenschappelijke verdieping in organisatiekunde

  • Analyseer actuele thema's als Het Nieuwe Werken en duurzame inzetbaarheid 
  • Kwaliteitsmanagement succesvol toepassen in je dagelijkse praktijk 
  • Krijg inzicht in de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken

Volg gratis een online proefcollege

Kom naar het virtuele Inspiratie event Masters en proef de sfeer

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou