Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Master Human Development

Master Human Development

Bestudeer de ontwikkeling van mensen in een organisatiecontext

  • Verdiep je theoretische kennis over psychologie, organisatiekunde en HRM
  • Studeren in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
42 dagen (2,5 jaar)
ECTS (studiepunten)
60 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in april
Onderwerpen
  • portret foto man kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd
  • portret foto jonge man in donker blauw pak met donker blond haar bril snor en baard +36
    Nog 36 anderen

Dit ga je leren in Master Human Development

Jij wilt je beslissingen wetenschappelijk onderbouwen zodat je je vak nóg beter kunt uitoefenen. In deze masteropleiding ontwikkel je een brede kijk op Human Development. In de verschillende modules vertaal je de theorie naar de praktijk en reflecteer je volop op je eigen gedrag. De master bestaat uit 6 modules, praktijkonderzoek en een thesis. Je doorloopt deze master in minimaal 2,5 jaar en maximaal 5 jaar.

De master kent opstart momenten in januari, april en september. Na inschrijving wordt een persoonlijk studiepad met jou afgestemd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod: 

  • Organisatietheorie en strategisch HRM
  • Psychologie van mensen in organisaties
  • Onderzoek in organisaties
  • Leren en innoveren
  • Psychologie van verandermangement
  • Het brein in de organisatie
  • Conflictmanagement
  • Professioneel adviseren
  • Professionele conflictbemiddeling
  • Teamcoaching en groepsinterventies

Resultaten

  • Je draagt de NVAO-geaccrediteerde titel Master of Arts
  • Je hebt de wetenschappelijke kennis om ontwikkeltrajecten op te zetten
  • Je kent de meest recente inzichten uit de psychologie, organisatiekunde en HRD
  • Je kunt praktijkinterventies wetenschappelijk onderbouwen
  • Je hebt je professionele vaardigheden verder ontwikkeld
  • Je bent een echte professional binnen jouw vakgebied
  • Je hebt toegang tot een uitgebreid alumni-netwerk

Voor een wetenschappelijke verdieping in je carrière

Voor wie?

De Master Human Development is een brede opleiding die bestaat uit verschillende specialisaties. Met de verschillende modules is deze opleiding interessant voor leidinggevenden, HRM- of HRD-professionals en organisatieadviseurs. En voor docenten, coaches, trainers en professioneel begeleiders. Je hebt een aantal jaren werkervaring en bent werkzaam bij een profit- of non-profitorganisatie.

Inhoud

Mastermodule Organisatietheorie en strategisch HRM

In deze basismodule krijg je inzicht in het functioneren van organisaties in relatie tot de omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerker daarbinnen. Wij adviseren je om de Master Human Development met deze module te starten. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Psychologie van mensen in organisaties

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om te kunnen omgaan met veranderingen, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn daarbij cruciaal. In deze basismodule staan daarom de psychologische processen van de mens centraal. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Leren en innoveren

In deze specialisatiemodule staan de verschillende vormen van leren centraal. We kijken hierbij naar leren in verschillende contexten. Hoe kunnen we leren op de werkplek beïnvloeden? Hoe kan leren bijdragen aan innoveren? Hoe kun je het collectieve leren stimuleren? En wat zijn de mogelijkheden van digitaal leren? Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Psychologie en verandermanagement

Organisaties zijn constant in beweging. Dat vraagt om flexibiliteit, zowel van het management als van de medewerkers. In deze specialisatiemodule leer je welke inzichten, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten belangrijk zijn bij organisatieveranderingen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Het brein in de organisatie

Ons brein kan ontzettend veel informatie tegelijk verwerken, maar uiteindelijk kunnen we maar één handeling tegelijk uitvoeren. In deze specialisatiemodule leer je hoe het brein werkt en hoe je de werking van het brein optimaal kunt benutten en beperkingen te slim af kunt zijn. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Conflictmanagement

In deze specialisatiemodule krijg je inzicht in de verschillende conflicttheorieën en conflictgedrag. Combineer je deze module met de interventiemodule Mediation, dan ben je voorbereid op het officiële examen van het MNI. Hiermee kun je je registreren tot erkend mediator. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

 

Mastermodule Professionele conflictbemiddeling

In deze mastermodule leer je bemiddelen tussen partijen. Als arbeidsbemiddelaar in een organisatie begeleid je individuen en groepen in conflict naar een oplossing waar iedereen achter staat. Je maakt kennis met verschillende vormen van arbeidsbemiddeling, waarbij ook juridische aspecten aan bod komen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving

Mastermodule Teamcoaching en groepsinterventies

Projectteams, managementteams, virtuele teams en groepen zijn belangrijke bouwstenen voor een organisatie. In deze interventiemodule leer je interventies te ontwikkelen die ervoor zorgen dat de teams in jouw organisatie effectieve besluiten kunnen nemen, conflicten kunnen hanteren, diversiteit leren benutten en zich als groep kunnen ontwikkelen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Professioneel adviseren

Organisatievraagstukken worden steeds complexer. Hoe bouw je als adviseur een constructieve relatie op met je opdrachtgever? Welke interventies passen bij de situatie? In deze interventiemodule krijg je inzicht in de verschillende rollen en fasen in het adviesproces. Je leert reflecteren op jezelf en past je inzichten toe in een adviescase. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Onderzoek in organisaties

In deze module staan de methodologie en de opzet van jouw thesis centraal. Je leert op een verantwoorde manier rapporteren over de bevindingen van jouw onderzoek. Je sluit de module af met jouw onderzoeksopzet voor de thesis. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Masterthesis

Je voert zelf onderzoek uit onder begeleiding van jouw persoonlijke thesisbegeleider en schrijft een methodologisch verantwoorde masterthesis. Hierna ken je de verschillende benaderingen en technieken voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Je onderzoeksresultaten kun je bovendien schriftelijk en mondeling helder overbrengen.

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 22.500,00 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in deze master bedraagt € 22500,00, wanneer je kiest voor betaling in één keer. Hierover wordt geen btw berekend. Kijk voor de andere betaalopties en financieringsmogelijkheden op www.suas.nl/praktische-informatie-masters.

Materiaal

Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per mastermodule). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor het studiemateriaal zijn dus niet bij de prijs inbegrepen en worden niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Human Development modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen.

De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 6 modules met een minimale doorlooptijd van 2,5 jaar en 1 thesis.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 15 uur aan zelfstudie per week. Je kunt drie keer per jaar starten met de master: in januari, april en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Module 1 t/m 6, college 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een deelcertificaat. Heb je de hele hbo-master succesvol afgrond, dan ontvang je het getuigschrift Master Human Development en mag je de NVAO erkende mastertitel Master of Arts voeren.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

SUAS werkt met verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede praktijkervaring. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. De Master Human Development heeft als wetenschappelijk coördinator Prof. Robert-Jan Simons, professor digitaal leren aan de Universiteit van Utrecht en eigenaar van Visie op Leren.

Dit worden je docenten

  • dr. Ad Bergsma

    Hogeschool Saxion

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Vandaag de dag is hij associate lector zelfmanagement bij Hogeschool Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas (2014), Ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012).

  • dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    portret foto man kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd

    Dr. Albert Kampermann is assistant professor Duurzaam HRM aan de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en heeft daarnaast een eigen bedrijf in online assessments om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM en schrijft graag artikelen voor vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal.

  • drs. Andries van der Leij

    Universiteit van Amsterdam

    Andries van der Leij is docent neuro-economie en sociale neurowetenschappen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Hij geeft 3e jaars bachelor Psychobiologie les in de neurocognitieve grondslagen van economische besluitvorming en sociale processen. Hij is Head of Research & Development bij consumenten neurowetenschap bedrijf Neurensics en Chief Technology Officer en mede-oprichter van neuro HR bedrijf BrainsFirst. Zijn specialisme is het geven van concreet marketingadvies o.b.v. neurowetenschappelijke studies.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder 'Does coaching work?' (2014) en 'Who are you calling rude?' en 'Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult' (2014).

  • dr. Boris Konrad

    Radboud universiteit Nijmegen

    portret foto jonge man in donker blauw pak met donker blond haar bril snor en baard

    Boris Nikolai Konrad is een Duitse neurowetenschapper, geheugentrainer en meervoudig wereldkampioen geheugensport. Hij is verbonden aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen

  • dr. Carolien Muijs-van Rijnsoever

    Hogeschool Utrecht

    Carolien is docent Farmakunde (Pharmaceutical Business Administration) aan de Hogeschool Utrecht. Ze is coördinator en docent van de leerlijn Praktijkgericht Onderzoek. Ze is verantwoordelijk voor de doorlopende lijn van de onderzoeksvaardigheden in het curriculum van de opleiding en geeft daarnaast ook les. Haar enthousiasme is een van haar belangrijkste eigenschappen en dit enthousiasme probeert ze ook over te dragen op haar studenten. Sinds september 2020 is ze voorzitster van de Instituutsraad van IPS (Instituut voor Paramedische Studies).

  • dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna werkt met veranderaars, veranderteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen waar zij voor staan. Zij doet dat op basis van haar eigen ervaring als manager en adviseur. Hanna studeerde sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij deed ervaring op met het in kaart brengen van patronen in teams en organisaties en studeerde af op het inzichtelijk maken van interventierepertoire van adviseurs en managers, die werden ingezet tijdens gedoe en conflictsituaties in teams. Ze startte haar loopbaan als onderzoeker bij Motivaction, als onderdeel van het mentality team. Daarna werkte zij 12 jaar bij Twynstra Gudde. Sinds 2013 leidde zij het Kenniscentrum Veranderkunde en vanaf 2016 leidde zij daarnaast de adviesgroep Veranderkunde.

  • prof. dr. Hedderik van Rijn

    Rijksuniversiteit Groningen

    Professor Hedderik van Rijn’s onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen richt zich op de rol van tijd in menselijk cognitief gedrag, en op het verbeteren van leerprestaties door gebruik te maken van computationele modellen van het menselijk geheugen. Naast zijn functie aan de Rijksuniversiteit Groningen is Van Rijn oprichter en CEO van SlimStampen BV dat adaptieve leer- en toets-systemen ontwikkelt.

  • dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Hillie Aaldering werkt als assistent-professor bij de faculteit Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 behaalde ze haar PhD bij dezelfde vakgroep.

  • dr. Ilja Sligte

    Universiteit van Amsterdam

    Ilja Sligte is Assistent Professor in Cognitieve Neurowetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich vooral op de hersenmechanismen die ten grondslag liggen aan visueel sensorisch geheugen, visueel werkgeheugen en bewustzijn. In zijn andere onderzoekslijnen onderzoekt hij of cognitie kan worden verbeterd met behulp van hersenstimulatie.

  • prof. Inge Wolsink

    Universiteit van Amsterdam

    In the past 4 years, my research has been focused on creative and proactive behaviors in organizations. Creativity refers to the generation of original and useful ideas, whereas proactivity refers to initiation and implementation of solutions in order to anticipate future problems. Both creativity and proactivity are about novelty and change, and thus important for innovation, but they are not the same, and largely studied in different literatures. In my PhD project, I tried to bridge knowledge from experimental studies on creativity and organizational studies on proactivity. Specifically, I am interested in the cognitive and affective processes that guide creative and proactive behaviors. I study whether the type of thinking (simple vs. complex), feeling (positive vs. negative), and motivation (intrinsic vs. extrinsic) involved in the creative and proactive process, are different. I thus investigated why, how and when people generate good ideas, initiate new ways of working and challenge their leaders to think and act differently. My research is characterized by a variety in methodology (experimental, physiological, organizational studies), types of analyses (single- and multi-level data), and research fields (cognitive, emotional, social and organizational psychology). In my current postdoctoral project I study how people emotionally respond to performance feedback. How people feel when they receive feedback about how they are doing on a task, depends on several factors. For example, it matters whether the feedback is positive or negative, and whether one expected to do well, or not so well. The main research question is how emotional reactions to feedback influence future performance, specifically in the domain of health behavior, and how the factors mentioned earlier (is feedback positive or negative, and what is expected?) can be used to guide people towards more healthy behaviors. The goal is thus to study how feedback can be used to motivate people to initiate and maintain health behaviors. We focus on several samples (students, health professionals, patients) and research methods (experiments and field studies).

  • prof. dr. Jaap Denissen

    Universiteit Utrecht

    Prof. Dr. Jaap Denissen is hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht.

  • dr. Jacqueline Modde

    Radboud Universiteit

  • dr. Jelle de Boer

    TU Delft

    Jelle heeft een achtergrond in economie en filosofie (na een studie geologie van twee jaar). Hij is geïnteresseerd in de rationaliteit en de logica van menselijke samenwerking.

  • dr. Jos Baeten

    CSS Breda, onderdeel SDB-groep

    Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft geleerd van zijn 4100 lessen, 1840 colleges, 1170 trainingen, 124 afstudeerders, 203 innovatieprojecten en zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11 artikelen, 525 presentaties en in een proefschrift. Zijn Leerprocestheorie over samenlerend produceren met de Peer Feedback en Reflectiecyclus zijn inmiddels wetenschappelijk geaccepteerd. Hij houdt zich sinds 2011 vooral bezig met de invoering van werkplekleren met leertechnologie bij organisaties en daarbinnen vooral met beeldend leren en trainen. Hij popelt om zijn visie met u te delen over technology embedded learning, beeldend leren en werkplekleren. Hij heeft één voorwaarde: u moet in de juiste learning spot zitten.

  • dr. Katalien Bollen

    Universiteit Maastricht

    Dr. Katalien Bollen werkt als Assistant Professor aan de afdeling Educational Research and Development van de Universiteit Maastricht. Daarnaast is ze als onderzoekster verbonden aan de onderzoeksgroep ‘Arbeids- en Organisatiepsychologie en Professionele Ontwikkeling’ (KULeuven, België) en het Leuven Centre for Collaborative Management (LCM). Ze promoveerde op onderzoek naar mediation in hiërarchische arbeidsconflicten aan de Universiteit van Leuven, waarbij er specifieke aandacht werd geschonken aan de rol van macht, emoties en online tools in bemiddeling. De onderzoeksthema’s waar zij onderzoek naar verricht zijn conflict management (mediation), leiderschap, informeel leren, innovatief werkgedrag, professionele ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Ze publiceert met regelmaat in internationale en nationale tijdschriften, is zelf een gecertifieerd mediator, en verzorgt regelmatig seminars en workshops rond conflictmanagement, bemiddeling, professionele ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Katalien Bollen geeft les in de module Conflictmanagement. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • Koen Weber

    Nadere informatie volgt z.s.m.

  • Marcel Kuhlmann

    In zijn werk als organisatieadviseur, docent en coach bij Kessels&Smit, The Learning Company, houdt hij zich vooral bezig met de thema’s ‘veranderen’ en ‘leiderschap’. In zijn aanpak sluit hij altijd aan bij waar mensen op dit moment staan. Zijn bijdrage is gericht op het maken van verbindingen: door overzicht te creëren en door het verbinden van het persoonlijke perspectief aan het ontwikkelperspectief. Hij werkt bij voorkeur in het hier en nu, maakt ervaringen tastbaar door te reflecteren op dagelijkse gebeurtenissen om van daaruit zaken anders aan te pakken. "Het gaat erom resultaat te behalen en tegelijkertijd een beweging in gang te zetten. Door complexe situaties of gevoelens terug te brengen tot heldere patronen, overtuigingen of oorzaken, kun je een volgende (kleine) stap ontwerpen. Daarmee kom je weer in regie en doorbreek je de spanning, het vastzitten of de afhankelijkheid." In zijn rol als adviseur werkt hij graag vanuit een onderzoeksperspectief: "door vragen te stellen en te spiegelen kun je een vraagstuk op meerdere niveaus analyseren en duiding geven aan thema’s, dilemma’s of keuzes die hierin besloten liggen. Dat kan helpen om er een andere betekenis aan te geven of juist bevestiging te voelen dat je op de goede weg bent."

  • prof. dr. Marcel Veenswijk

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Marcel Veenswijk is professor in Management of Cultural Change at VU University Amsterdam (part-time). He publishes on cultural change, intervention strategies and organizational innovation, especially in the context of public sector organizations. He has a wide experience as researcher, lecturer and scientific manager (head of department). Veenswijk recently published in journals such as Journal of Organizational Change Management, Building Research and information and International Journal of Project Management. He is also CEO of Bureau M/V, consultants in change.

  • mr. Marion Uitslag

    Hogeschool Utrecht

    Marion Uitslag heeft na de afronding van de hbo-opleidingen Cultureel Werk en Maatschappelijk Werk geruime tijd als maatschappelijk werkster in het Pieter Baan Centrum gewerkt. Gedurende deze periode heeft zij Nederlands Recht gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Sinds 2001 is zij werkzaam als MfN-registermediator en rechtbankmediator bij de rechtbanken Midden-Nederland, Overijssel en Gelderland. Marion is gespecialiseerd in bemiddeling, zowel in het bedrijfsleven, de professionele dienstverlening, de (semi-)publieke sector alsook binnen het strafrecht.

  • dr. Marte Otten

    Universiteit van Amsterdam

    I received my BA & MA in Cognitive and Biological Psychology from the Vrije Universiteit (Amsterdam, The Netherlands) and received my PhD in Cognitive Neuroscience from the University of Amsterdam. Following my PhD, I was awarded a NWO Rubicon Scholarship to complete a 2 year post-doc at Harvard University, in Mahzarin Banaji's Social Cognition Laboratory. Here my research focused on the influence that (unconscious) stereotypical knowledge has on low-level attentional processes, memory & language perception. Currently I am back at the University of Amsterdam, this time at the Department of Social Psychology. Here I work together with Kai Jonas . Our research project, funded by a fast-track grant from the NWO Conflict & Safety Spearhead, focuses on the causes and consequences of humiliation, both at an individual and an intergroup context. In my research, I use both behavioral and psychophysiological measures (EEG & ERP).

  • mr. dr. Martijn Jansen

    portret foto gedeeltelijk kale man met zwarte bril lichtblauw overhemd en donker blauwe colbert

    Martijn Jansen studeerde bedrijfskunde in Groningen en promoveerde in 2018 aan de VU Amsterdam op zijn onderzoek naar het waardevolle handelen van middenmanagers. Momenteel is Martijn als zelfstandig professional werkzaam, na een eerder dienstverband bij TwynstraGudde en KPMG. Hij heeft ruim 20 jaar advieservaring en richt zich met name op leiderschapsontwikkeling en verandervraagstukken. Tevens is hij verbonden aan de VU waar hij colleges verzorgt en thesisstudenten begeleidt. Martijn geeft les in de module Psychologie en verandermanagement. ‘bedrijven gaan beter presteren als mensen beter kunnen gaan presteren’

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • dr. Meriem Kalter

    Hogeschool van Utrecht

    portret foto jonge vrouw met kort blond haar en groene jas met hoge kraag

    "Je ziet vaak dat mensen in de slachtofferrol kruipen. Het is heel mooi als je als mediator mensen het gevoel kan geven dat zij er ook mogen zijn, en dat er naar hen wordt geluisterd. Zodra een conflict is opgelost, voelen ze zich sterk en staan ze volledig in hun kracht." Dr. Meriem Kalter is verbonden aan de Hogeschool van Utrecht en de Katholieke Universiteit van Leuven en gepromoveerd in arbeidsmediation. Bij ons is zij verantwoordelijk voor de mastermodules Conflictmanagement en Mediation. Samen vormen zij de MfN erkende mediation opleiding.

  • dr. Mirjam Klein-Wassink

    Klein Wassink & De Bie

    Mirjam is na haar studie ontwikkelingspsychologie gepromoveerd op het gebied van persoonsontwikkeling tijdens de volwassenheid. Vervolgens is zij het bedrijfsleven ingegaan en tot op heden werkzaam op het gebied van in-, door- en uitstroom van mensen in organisaties. Eerst als senior consultant bij Deloitte, daarna (sinds 2003) vanuit haar eigen bedrijf, Klein Wassink & De Bie. Haar opdrachtgevers zijn zowel profit-organisaties als non-profitorganisaties. Tevens is zij docent en lid van de examencommissie van de master Human Development van Schouten & Nelissen University. Verder is zij geregistreerd psycholoog NIP met diagnostische aantekening en heeft ze de opleiding Integrale Coaching afgerond.

  • dr. Paul Delnooz

    Innovatie Academie

    Paul is adviseur, coach en schrijver. Daarnaast geeft hij gastcolleges en lezingen en begeleidt hij afstudeerders en promovendi. Hij is gespecialiseerd in (a) het stimuleren van ondernemendheid van werknemers; (b) het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen en studenten; (c) het vergroten van de praktische relevantie van sociaal wetenschappelijk onderzoek, zoals economie, psychologie, onderwijskunde, marketing, etc.

  • dr. Paul Kloosterboer

    portret foto man met donker kort haar en wit overhemd

    Begin tachtiger jaren studeerde Paul economie en psychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarna volgde zijn ‘gezellentijd’ als organisatieadviseur bij Holland Consulting Group in Amsterdam. In die jaren ontdekte hij zijn klik in het werken met professionals. In 1992 sloot hij zich aan bij het adviesbureau Cordes als partner. Sinds 2012 werkt hij als zelfstandig adviseur en coach bij het ontwikkelen van koers, organisatie, leiderschap en advisering. In die projecten werkt hij samen met in- en externe professionals uit het hele land.

  • prof. dr. Peter de Jong

    Rijksuniversiteit Groningen

    Prof. dr. Peter de Jong heeft Klinische Psychologie gestudeerd. Hij promoveerde in Maastricht op onderzoek naar de rol van cognitieve processen bij het ontstaan van fobische angst. Momenteel is hij werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar experimentele psychopathologie en is voorzitter van de eenheid Klinische Psychologie. Zijn onderzoek richt zich op de rol van automatische aandachts- en geheugenprocessen bij allerlei vormen van psychische klachten en probleemgedrag waaronder eetstoornis, verslaving, seksuele disfuncties, angst en depressie. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan. Peter de Jong geeft les in de mastermodule Psychologie en persoonskenmerken.

  • dr. Peter Zomer

    Dr. Peter Zomer studeerde Arbeid- en Organisatiepsychologie en promoveerde op de team confrontatie methode, een methode voor teams om zichzelf te verbeteren. Hij is werkzaam als trainer en adviseur bij Zomer & Cornelissen met name op het gebied van leidinggeven, teambuilding en verandermanagement. Ook is hij docent bij de Technische Universiteit Eindhoven en afstudeerbegeleider bij de Open Universiteit Nederland. Van zijn hand is o.a. het boek Patronen Doorbreken in Teams (2009) . Peter Zomer geeft les in de module Teamcoaching en Groepsinterventies. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd

  • drs. Ria van Dinteren

    Breinwerk

    Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij Tijdschrift voor Organisatie Ontwikkeling (TvOO) en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.

  • prof. dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Al vijfentwintig jaar is hoogleraar prof. dr. Rob Poell bezig met onderzoek naar leren en ontwikkelen tijdens het werk. Momenteel is hij als hoogleraar Personeelsontwikkeling verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Hoe goed een training ook is, het effect zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek waar de persoon vandaan komt én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Poell het volgende: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    Schouten University of Applied Sciences.

    Robert-Jan is wetenschappelijk coördinator en docent Master Human Development bij Schouten University of Applied Sciences. Hij was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling in allerlei typen organisaties. Hij heeft zijn eigen adviesbureau “Visie op leren” en schreef verschillende boeken. Zijn belangrijkste thema’s zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren. www.visieopleren.nl.

  • dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Sandra Doeze Jager is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, artificiële Intelligentie en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat vooral de drijfveren voor duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR-activiteiten en modellen. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze startte in december 2013 haar promotieonderzoek en promoveerde in december 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

  • drs. Siebke Kaat

    portret foto lachende vrouw met blond haar tot schouders ketting en donkere kleding

    Drs. Siebke Kaat studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hierna bekwaamde ze zich in Gestalttherapie, loopbaancoaching, groepsdynamiek en systeemdynamiek. Sinds 2001 is zij senior consultant en vennoot bij Pragmavision en gelieerd aan het Bert Hellinger Instituut. Haar expertise betreft het begeleiden van veranderingen en het versterken van afdelingen en professionals. In samenwerking met Anton de Kroon publiceerde ze het boek Systemisch Adviseren, de organisatie als levend systeem (2013). Siebke Kaat geeft les in de module Teamcoaching en groepsinterventies. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Stefan Decuyper

    Dr. Stefan Decuyper is expert in teamleren. Hij bijt zich al twaalf jaar vast in het thema. Sinds 2010 werkt hij als teamcoach bij Unicorn, een Belgisch bedrijf dat individuen, teams en organisaties helpt om de kloof tussen weten en doen te dichten.

  • dr. Suzanne Verdonschot

    Kessels & Smit, The Learning Company

    Suzanne ziet haar rol als begeleiden van leren en innoveren in het werk. Ze kiest vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is volgens haar een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid doet dan zijn werk; kennis gaat stromen als mensen vragen hebben. Op dit moment begeleidt ze organisaties en teams die benieuwd zijn hoe zij een kleine innovatie of gelukt experiment kunnen uitbouwen naar een grootschalige beweging. Daarnaast doet ze veel onderzoek om de impact van leer- en veranderinterventies vast te stellen. De inzichten uit dit soort projecten publiceert ze regelmatig in artikelen, onderzoekspapers en boeken.

  • prof. dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Thijs Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • Viviënne van den Berg

    Na afronding van haar studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en werkervaring als consultant en interim manager, was ze 3 jaar woonachtig in Moskou (Rusland) waar ze o.a. haar Bachelor Psychologie heeft afgerond. Vervolgens is ze naar Londen verhuisd. Hier heeft ze invulling gegeven aan haar eerste HR baan. Eenmaal terug in Nederland in 2008, heeft ze besloten een carrière in HR na te streven. Als HR Business Partner is ze gegroeid tot Chief HR Officer en lid van het leadership team. Daarnaast heeft ze de executieve team coaching opleiding aan de Vrije Universiteit Amsterdam gevolgd. Haar HR kennis en ervaring zet ze in bij organisaties, teams en individuen in een internationale context om gewenste change te realiseren.

  • prof. dr. Wilmar Schaufeli

    Universiteit Utrecht

    Wilmar Schaufeli is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie (0,4). Tevens is hij als onderzoekshoogleraar verbonden aan de KU Leuven (België) en als gastdocent aan Loughborough Business School (Groot Brittannië) en Jaume I Universitat, Castellon (Spanje). Hij is geregistreerd klinisch psycholoog (1986), GZ-pycholoog (1999) en arbeids- en gezondheidspsycholoog (2001).

Nu starten met Master Human Development

Master Human Development

Bestudeer de ontwikkeling van mensen in een organisatiecontext

  • Verdiep je theoretische kennis over psychologie, organisatiekunde en HRM
  • Studeren in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou