Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Master Human Development

Master Human Development

Bestudeer de ontwikkeling van mensen in een organisatiecontext

  • Verdiep je theoretische kennis over psychologie, organisatiekunde en HRM
  • Studeren in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
42 dagen (2,5 jaar)
ECTS (studiepunten)
60 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • Foto van Ad Bergsma. Een man met grijze haren en een zwarte bril.
  • Foto van Albert Kampermann. Een man met kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd.
  • Foto van Andries van der Leij. Een man met bruine haren, een bril, bruine ogen en een baard.
  • Foto van Arienne van Staveren. Een vrouw met blonde haren en blauwe ogen. +34
    Nog 34 anderen

Dit ga je leren in Master Human Development

Jij wilt je beslissingen wetenschappelijk onderbouwen zodat je je vak nóg beter kunt uitoefenen. In deze masteropleiding ontwikkel je een brede kijk op Human Development. In de verschillende modules vertaal je de theorie naar de praktijk en reflecteer je volop op je eigen gedrag. De master bestaat uit 6 modules, praktijkonderzoek en een thesis. Je doorloopt deze master in minimaal 2,5 jaar en maximaal 5 jaar.

De master kent opstart momenten in januari, april en september. Na inschrijving wordt een persoonlijk studiepad met jou afgestemd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod: 

  • Organisatietheorie en strategisch HRM
  • Psychologie van mensen in organisaties
  • Onderzoek in organisaties
  • Leren en innoveren
  • Psychologie van verandermangement
  • Het brein in de organisatie
  • Conflictmanagement
  • Professioneel adviseren
  • Professionele conflictbemiddeling
  • Teamcoaching en groepsinterventies
  • Psychologie in 7 dagen

Resultaten

  • Je draagt de NVAO-geaccrediteerde titel Master of Arts
  • Je hebt de wetenschappelijke kennis om ontwikkeltrajecten op te zetten
  • Je kent de meest recente inzichten uit de psychologie, organisatiekunde en HRD
  • Je kunt praktijkinterventies wetenschappelijk onderbouwen
  • Je hebt je professionele vaardigheden verder ontwikkeld
  • Je bent een echte professional binnen jouw vakgebied
  • Je hebt toegang tot een uitgebreid alumni-netwerk

Voor een wetenschappelijke verdieping in je carrière

Voor wie?

De Master Human Development is een brede opleiding die bestaat uit verschillende specialisaties. Met de verschillende modules is deze opleiding interessant voor leidinggevenden, HRM- of HRD-professionals en organisatieadviseurs. En voor docenten, coaches, trainers en professioneel begeleiders. Je hebt een aantal jaren werkervaring en bent werkzaam bij een profit- of non-profitorganisatie.

Inhoud

Mastermodule Organisatietheorie en strategisch HRM

In deze basismodule krijg je inzicht in het functioneren van organisaties in relatie tot de omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerker daarbinnen. Wij adviseren je om de Master Human Development met deze module te starten. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Psychologie van mensen in organisaties

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om te kunnen omgaan met veranderingen, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn daarbij cruciaal. In deze basismodule staan daarom de psychologische processen van de mens centraal. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Leren en innoveren

In deze specialisatiemodule staan de verschillende vormen van leren centraal. We kijken hierbij naar leren in verschillende contexten. Hoe kunnen we leren op de werkplek beïnvloeden? Hoe kan leren bijdragen aan innoveren? Hoe kun je het collectieve leren stimuleren? En wat zijn de mogelijkheden van digitaal leren? Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Psychologie en verandermanagement

Organisaties zijn constant in beweging. Dat vraagt om flexibiliteit, zowel van het management als van de medewerkers. In deze specialisatiemodule leer je welke inzichten, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten belangrijk zijn bij organisatieveranderingen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Het brein in de organisatie

Ons brein kan ontzettend veel informatie tegelijk verwerken, maar uiteindelijk kunnen we maar één handeling tegelijk uitvoeren. In deze specialisatiemodule leer je hoe het brein werkt en hoe je de werking van het brein optimaal kunt benutten en beperkingen te slim af kunt zijn. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Conflictmanagement

In deze specialisatiemodule krijg je inzicht in de verschillende conflicttheorieën en conflictgedrag. Combineer je deze module met de interventiemodule Mediation, dan ben je voorbereid op het officiële examen van het MNI. Hiermee kun je je registreren tot erkend mediator. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Professionele conflictbemiddeling

In deze mastermodule leer je bemiddelen tussen partijen. Als arbeidsbemiddelaar in een organisatie begeleid je individuen en groepen in conflict naar een oplossing waar iedereen achter staat. Je maakt kennis met verschillende vormen van arbeidsbemiddeling, waarbij ook juridische aspecten aan bod komen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving

Mastermodule Teamcoaching en groepsinterventies

Projectteams, managementteams, virtuele teams en groepen zijn belangrijke bouwstenen voor een organisatie. In deze interventiemodule leer je interventies te ontwikkelen die ervoor zorgen dat de teams in jouw organisatie effectieve besluiten kunnen nemen, conflicten kunnen hanteren, diversiteit leren benutten en zich als groep kunnen ontwikkelen. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Professioneel adviseren

Organisatievraagstukken worden steeds complexer. Hoe bouw je als adviseur een constructieve relatie op met je opdrachtgever? Welke interventies passen bij de situatie? In deze interventiemodule krijg je inzicht in de verschillende rollen en fasen in het adviesproces. Je leert reflecteren op jezelf en past je inzichten toe in een adviescase. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Psychologie in 7 dagen

Het gedrag van mensen lijkt lang niet altijd even voorspelbaar. Welke psychologische, biologische en sociale processen spelen een rol? En welke invloed hebben deze processen op gevoelens? Psychologie komt bijna overal om de hoek kijken: bij gesprekken in de supermarkt, thuis én op het werk. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Mastermodule Onderzoek in organisaties

In deze module staan de methodologie en de opzet van jouw thesis centraal. Je leert op een verantwoorde manier rapporteren over de bevindingen van jouw onderzoek. Je sluit de module af met jouw onderzoeksopzet voor de thesis. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Masterthesis

Je voert zelf onderzoek uit onder begeleiding van jouw persoonlijke thesisbegeleider en schrijft een methodologisch verantwoorde masterthesis. Hierna ken je de verschillende benaderingen en technieken voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Je onderzoeksresultaten kun je bovendien schriftelijk en mondeling helder overbrengen.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van de master is € 22500,00, wanneer je kiest voor een betaling in één keer. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Bekijk ook onze andere betaalopties.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Human Development modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen.

De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 6 modules met een minimale doorlooptijd van 2,5 jaar en 1 thesis.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 15 uur aan zelfstudie per week. Je kunt drie keer per jaar starten met de master: in januari, april en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Module 1 t/m 6, college 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een deelcertificaat. Heb je de hele hbo-master succesvol afgrond, dan ontvang je het getuigschrift Master Human Development en mag je de NVAO erkende mastertitel Master of Arts voeren.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het STAP-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,-, die je alléén nog in 2023 kunt aanvragen voor een erkende opleiding in het hoger onderwijs. Je kunt het gebruiken voor de financiering van de opleiding die je nu aan het bekijken bent. Je volgt bij SUAS met STAP-budget tijdelijk kosteloos een HBO- of mastermodule die onderdeel is van een geaccrediteerde opleiding. Of gebruik het STAP-budget voor € 1.000,- korting op de hele bachelor of master.

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding met STAP-budget die aansluit op je leerdoelen.
  2. Selecteer via de button 'Aanmelden met STAP-budget' je startmoment. Je ontvangt van ons je bewijs van vooraanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag online STAP-budget aan via het UWV STAP-portaal met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

SUAS werkt met ruim 60 verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede ervaring in zowel de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw persoonlijke werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw eigen praktijk.

Dit worden je docenten

  • dr. Ad Bergsma

    Hogeschool Saxion

    Foto van Ad Bergsma. Een man met grijze haren en een zwarte bril.

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was voorheen gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie (maart 2015) voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Hedendaags is hij associate lector zelfmanagement bij Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas, ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012).

  • mr. Ad Faasse

    Mr. Ad Faasse heeft rechten gestudeerd in de tijd dat hij werkzaam was bij de politie. Hij voelt zich thuis op verschillende rechtsterreinen. Dat stelde hem in staat op verschillende coordinerende en leidinggevende posities boeiende projecten op te zetten en uit te voeren. Inspiratie haalt hij vooral uit de natuur. Dat heeft ook te maken met “back to basics”. Zorg voor de natuur maar ook zorg voor een eigen habitat waarbinnen iemand tot zijn recht komt is belangrijk. Vallen en weer opstaan, eigen veerkracht ontwikkelen en onderhouden, systemen doorgronden helpen de horizon te verbreden en het leven interessanter te maken. Die rijke ervaring deelt hij graag met studenten.

  • dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    Foto van Albert Kampermann. Een man met kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd.

    Dr. Albert Kampermann is assistant professor Duurzaam HRM aan de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en heeft daarnaast een eigen bedrijf in online assessments om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM en schrijft graag artikelen voor vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal.

  • drs. Andries van der Leij

    Universiteit van Amsterdam

    Foto van Andries van der Leij. Een man met bruine haren, een bril, bruine ogen en een baard.

    Drs. Andries van der Leij is docent neuro-economie en sociale neurowetenschappen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Hij geeft 3e jaars bachelor Psychobiologie les in de neurocognitieve grondslagen van economische besluitvorming en sociale processen. Hij is Head of Research & Development bij consumenten neurowetenschap bedrijf Neurensics en Chief Technology Officer en mede-oprichter van neuro HR bedrijf BrainsFirst. Zijn specialisme is het geven van concreet marketingadvies o.b.v. neurowetenschappelijke studies.

  • dr. Arienne van Staveren

    Foto van Arienne van Staveren. Een vrouw met blonde haren en blauwe ogen.

    Dr. Arienne van Staveren werkt op het snijvlak van onderzoek en leren en innoveren aan vraagstukken en ontwikkelingen in het onderwijs en in de zorg. Als lector Leren en innoveren bij de Marnixacademie houdt ze zich bezig met de vraag naar hoe je innoveert. Naast lector is ze academic director van de Master Leren en Innoveren. Om vraagstukken en ontwikkelingen richting te geven, zoekt ze naar mogelijkheden van betrokkenen en zal ze inzichten die tijdens het werken aan vernieuwing ontstaan, methodisch bevragen om deze beschikbaar te krijgen voor anderen. Ze leidt onderzoeksprogramma’s gericht op duurzame verandering en geeft les in leren innoveren, veranderkunde, leiderschap en actieonderzoek. Verder begeleidt ze studenten in hun thesisonderzoek.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Foto van Bianca Beersma. Een vrouw met korte bruine haren en donkere ogen.

    Prof. Dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor Instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties, en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder Does coaching work? (2014) en Who are you calling rude? Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult (2014).

  • dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Foto van Daantje Derks. Een blonde vrouw met blauwe ogen.

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Foto van Hanna Boersema-Vermeer. Een vrouw met korte bruine haren, lichte ogen en een blauwe blazer.

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars, managementteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen. Veel van deze verandervraagstukken liggen op het vlak van ander gedrag van mensen in combinatie met een wijziging in structuur en/of de processen. Zij verbindt daarbij de inhoudelijke opgave aan de opgave op gedragsniveau. Zij maakt daarbij veelal gebruik van gedachtegoed uit de systeemtheorie, en het kleurendenken van De Caluwé & Vermaak. Hanna werkte bij Twynstra Gudde als manager en senior adviseur organisatieontwikkeling. Zij leidde daar het Kenniscentrum Veranderkunde en de adviesgroep Veranderkunde. Sinds 2018 heeft zij haar eigen adviespraktijk van waaruit zij managementteams coacht, organisaties adviseert over veranderprocessen.

  • Harry Jonker MA

    Foto van Harry Jonker. Een man met hele korte grijze haren en een ronde zwarte bril.

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Foto van Hillie Aaldering. Een vrouw met blonde haren, blauwe ogen en een zwart jasje.

    Dr. Hillie Aaldering werkt als assistent-professor bij de faculteit Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 behaalde ze haar PhD bij dezelfde vakgroep. Ze geeft aan de UvA les in de bachelor Bestuurs- en organisatiewetenschappen en coördineert bachelorthesen. Daarnaast geef ze les in de master Beleid, Communicatie en Organisatie over Samenwerking & Conflict en in de premaster over kwantitatieve onderzoeksmethoden en vaardigheden. Bij SUAS is Hillie inhoudsverantwoordelijke van de mastermodule Psychologie van mensen in organisaties binnen de Master Human Development.

  • dr. Ilja Sligte

    Universiteit van Amsterdam

    Foto van Ilja Sligte. Een man met zwarte haren en donker bruine ogen.

    Ilja Sligte is Assistent Professor in Cognitieve Neurowetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich vooral op de hersenmechanismen die ten grondslag liggen aan visueel sensorisch geheugen, visueel werkgeheugen en bewustzijn. In zijn andere onderzoekslijnen onderzoekt hij of cognitie kan worden verbeterd met behulp van hersenstimulatie.

  • prof. dr. Jaap Denissen

    Universiteit Utrecht

    Foto van Jaap Denissen. Een man met bruine haren en blauwe ogen.

    Prof. Dr. Jaap Denissen is hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht.

  • dr. Jacqueline Modde

    Radboud Universiteit

    Dr. Jacqueline Modde studeerde Sociale Psychologie en Organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Leiden (1992). Ze promoveerde aan de Universiteit Twente op een onderzoek naar de situationele factoren die van invloed zijn op de mate waarin mensen het recht in eigen hand nemen wanneer ze zich onrechtvaardig behandeld voelen. Zij is werkzaam aan de Radboud Universiteit Nijmegen als docent, waar ze onderwijs verzorgt op het gebied van sociale psychologie, attitudes en attitudeverandering en emoties. Zij publiceerde o.m. hoofdstukken in Distributive and Procedural Justice (Eds. Tornblom & Vermunt, 2007) en in Sociale Psychologie (Ed. Roos Vonk, 2013).

  • dr. Jelle de Boer

    TU Delft

    Foto van Jelle de Boer. Een man met blonde haren en blauwe ogen.

    Drs. Jelle de Boer (1955) studeerde Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag de dag is hij werkzaam bij een grote zorgorganisatie als coördinator van opleidingsadviseurs binnen de afdeling ‘onderzoek en ontwikkeling’. Zijn expertise betreft het ontwikkelen en verzorgen van opleidingen, trainingen én individuele coaching binnen het sociale domein. Daarnaast legt hij zich toe op het begeleiden van de ontwikkeling van teams, richting zelfsturing. Daarin ziet hij een parallel met de ontwikkeling van kinderen, richting volwassenheid.

  • dr. Jos Baeten

    Foto van Jos Baeten. Een man met korte grijze haren in een net pak.

    Drs. Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11 artikelen, 525 presentaties en in een proefschrift. Zijn Leerprocestheorie over samenlerend produceren met de Peer Feedback en Reflectiecyclus zijn inmiddels wetenschappelijk geaccepteerd. Hij houdt zich sinds 2011 vooral bezig met de invoering van werkplekleren met leertechnologie bij organisaties en daarbinnen vooral met beeldend leren en trainen.

  • dr. Katalien Bollen

    Universiteit Maastricht

    Foto van Katalien Bollen. Een vrouw met zwarte haren en blauwe ogen.

    Dr. Katalien Bollen werkt als Assistant Professor aan de afdeling Educational Research and Development van de Universiteit van Maastricht. Daarnaast is ze als onderzoekster verbonden aan de onderzoeksgroep ‘Arbeids- en Organisatiepsychologie en Professionele Ontwikkeling’ (KULeuven, België) en het Leuven Centre for Collaborative Management (LCM). Ze promoveerde op onderzoek naar mediation in hiërarchische arbeidsconflicten aan de Universiteit van Leuven. De onderzoeksthema’s waar zij onderzoek naar verricht zijn conflict management (mediation), leiderschap, informeel leren, innovatief werkgedrag, professionele ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Ze publiceert met regelmaat in internationale en nationale tijdschriften.

  • Dr. Kimberley Breevaart

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Profielfoto van Kimberly Breevaart.

    Dr. Kimberley Breevaart is universitair hoofddocent Leiderschap & Organisatiepsychologie aan de Erasmus School of Social Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze promoveerde binnen dezelfde vakgroep op het onderwerp “Bevlogen Leiderschap” en keerde na een aantal jaar werken aan de Vrije Universiteit Amsterdam weer terug naar het Rotterdamse. Ze geeft les in de bachelor Organisatiepsychologie en begeleidt bachelor en masterstudenten met hun scriptie, op het hoofdthema leiderschap en mentale gezondheid van medewerkers.

  • Koen Weber

    Nadere informatie volgt z.s.m.

  • Marcel Kuhlmann

    Foto van Marcel Kuhlmann. Een man met korte bruine haren en een zwarte bril.

    Marcel Kuhlmann houdt zich in zijn werk als organisatieadviseur, docent en coach bij Kessels&Smit The Learning Company, bezig met de thema’s ‘veranderen’ en ‘leiderschap’. In zijn aanpak sluit hij aan bij waar mensen op dit moment staan. Zijn bijdrage is gericht op het maken van verbindingen tussen het persoonlijke perspectief en het ontwikkelperspectief. Door complexe situaties of gevoelens terug te brengen tot heldere patronen, overtuigingen of oorzaken, kun je een volgende stap ontwerpen. Daarmee kom je weer in regie. Hij werkt graag vanuit een onderzoeksperspectief: "door vragen te stellen en te spiegelen kun je een vraagstuk op meerdere niveaus analyseren en duiding geven aan dilemma’s of keuzes die hierin besloten liggen.

  • mr. Marion Uitslag

    Hogeschool Utrecht

    Foto van Marion Uitslag. Een vrouw met rode haren, blauwe ogen.

    Mr. Marion Uitslag heeft na de afronding van de hbo-opleidingen Cultureel Werk en Maatschappelijk Werk geruime tijd als maatschappelijk werkster in het Pieter Baan Centrum gewerkt. Gedurende deze periode heeft zij Nederlands Recht gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Sinds 2001 is zij werkzaam als MfN-registermediator en rechtbankmediator bij de rechtbanken Midden-Nederland, Overijssel en Gelderland. Marion is gespecialiseerd in bemiddeling, zowel in het bedrijfsleven, de professionele dienstverlening, de (semi-)publieke sector alsook binnen het strafrecht.

  • dr. Marte Otten

    Universiteit van Amsterdam

    Foto van Marte Otten. Een vrouw met bruina haren en bruine ogen.

    I received my BA & MA in Cognitive and Biological Psychology from the Vrije Universiteit (Amsterdam, The Netherlands) and received my PhD in Cognitive Neuroscience from the University of Amsterdam. Following my PhD, I was awarded a NWO Rubicon Scholarship to complete a 2 year post-doc at Harvard University, in Mahzarin Banaji's Social Cognition Laboratory. Here my research focused on the influence that (unconscious) stereotypical knowledge has on low-level attentional processes, memory & language perception. Currently I am back at the University of Amsterdam, this time at the Department of Social Psychology. Here I work together with Kai Jonas . Our research project, funded by a fast-track grant from the NWO Conflict & Safety Spearhead, focuses on the causes and consequences of humiliation, both at an individual and an intergroup context. In my research, I use both behavioral and psychophysiological measures (EEG & ERP).

  • mr. dr. Martijn Jansen

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Foto van Martijn Jansen. Een kalende man met een bril en een blauwe blazer.

    Dr. Martijn Jansen studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds 1 maart 2020 als zelfstandig adviseur werkzaam en samenwerkingspartner van Twynstra Gudde, de VU en de Erasmus universiteit. Daarvoor was hij partner bij zowel Twynstra Gudde als KPMG. Daarnaast is Martijn bestuurslid bij Ieder(in), de Orde van Organisatie adviseurs (Ooa) en PZO. Zijn focus ligt op performance verbetering van professionele service firma’s. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam, waaronder het boek Gedreven Organiseren (2009) en Managen moet (2018). Dat laatste boek is gebaseerd op zijn proefschrift over middenmanagers.

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Foto van Martin Euwema. Een kale man met een bril in een net pak.

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • dr. Meriem Kalter

    Hogeschool van Utrecht

    Foto van Meriem Kalter. Jonge vrouw met kort blond haar, groene jas met hoge kraag.

    Dr. Meriem Kalter studeerde Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. "Je ziet vaak dat mensen in de slachtofferrol kruipen. Het is heel mooi als je als mediator mensen het gevoel kan geven dat zij er ook mogen zijn, en dat er naar hen wordt geluisterd. Zodra een conflict is opgelost, voelen ze zich sterk en staan ze volledig in hun kracht." Ze is verbonden aan de Hogeschool van Utrecht en de Katholieke Universiteit van Leuven en is gepromoveerd op het onderwerp Mediating in Hierarchical Workplace Conflicts.

  • dr. Mirjam Klein-Wassink

    Foto van Mirjam Klein Wassink. Een vrouw met bruine haren en een zwarte bril.

    Dr. Mirjam Klein Wassink is na haar studie ontwikkelingspsychologie gepromoveerd op het gebied van persoonsontwikkeling tijdens de volwassenheid. Vervolgens is zij het bedrijfsleven ingegaan en tot op heden werkzaam op het gebied van in-, door- en uitstroom van mensen in organisaties. Eerst als senior consultant bij Deloitte, daarna (sinds 2003) vanuit haar eigen bedrijf, Klein Wassink & De Bie. Haar opdrachtgevers zijn zowel profit-organisaties als non-profitorganisaties. Verder is zij geregistreerd psycholoog NIP met diagnostische aantekening en heeft ze de opleiding Integrale Coaching afgerond.

  • dr. Paul Kloosterboer

    Foto van Paul Kloosterboer. Een man met donker kort haar en wit overhemd.

    Paul Kloosterboer studeerde begin tachtiger jaren economie en psychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daarna volgde zijn ‘gezellentijd’ als organisatieadviseur bij Holland Consulting Group in Amsterdam. In die jaren ontdekte hij zijn klik in het werken met professionals. In 1992 sloot hij zich aan bij het adviesbureau Cordes als partner. Sinds 2012 werkt hij als zelfstandig adviseur en coach bij het ontwikkelen van koers, organisatie, leiderschap en advisering. In die projecten werkt hij samen met in- en externe professionals uit het hele land.

  • prof. dr. Peter de Jong

    Rijksuniversiteit Groningen

    Foto van Peter de Jong. Een man met grijze haren en blauwe ogen.

    Prof. dr. Peter de Jong heeft Klinische Psychologie gestudeerd. Hij promoveerde in Maastricht op onderzoek naar de rol van cognitieve processen bij het ontstaan van fobische angst. Momenteel is hij werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar experimentele psychopathologie en is voorzitter van de eenheid Klinische Psychologie. Zijn onderzoek richt zich op de rol van automatische aandachts- en geheugenprocessen bij allerlei vormen van psychische klachten en probleemgedrag waaronder eetstoornis, verslaving, seksuele disfuncties, angst en depressie. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan.

  • dr. Peter Zomer

    Foto van Peter Zomer. Een man met korte grijze haren en blauwe ogen.

    Dr. Peter Zomer studeerde Arbeid- en Organisatiepsychologie en promoveerde op de team confrontatie methode, een methode voor teams om zichzelf te verbeteren. Hij is werkzaam als trainer en adviseur bij Zomer & Cornelissen met name op het gebied van leidinggeven, teambuilding en verandermanagement. Hij wordt gefascineert door groepsdynamiek en veranderprocessen. Ook is hij docent bij de Technische Universiteit Eindhoven en afstudeerbegeleider bij de Open Universiteit Nederland. Van zijn hand is o.a. het boek Patronen Doorbreken in Teams (2009).

  • drs. Ria van Dinteren

    Foto van Ria van Dinteren. Een vrouw met blonde haren ien een parelketting.

    Drs. Ria van Dinteren is bedrijfskundige en onderwijskundige. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren, vitaliteit en innovatie. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams en heeft boeken over neurowetenschap op haar naam staan waaronder Brein@work (in 2011 genomineerd als managementboek van het jaar) en Breinopeners. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek en zit in de Program Advisory Board van de ATD (American Association for Talent Development). In 2017 ontving ze de Lifetime Achievement award van de NVO2.

  • prof. dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Foto van Rob Poell. Een man met grijze haren en bruine ogen.

    Prof. Dr. Rob Poell studeerde sociale wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Momenteel is hij als Professor Human Resource Development verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Het effect van een training zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Rob: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    SUAS

    Foto van Robert-Jan Simons. Een man met grijze haren en blauwe ogen.

    Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons was tot 2014 hoogleraar aan de Universiteit Utrecht (Leerstoel Didactiek in digitale context). Daarvoor was hij hoogleraar Onderwijs- en Opleidingspsychologogie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, de huidige Radboud Universiteit. Zijn onderzoek richtte zich op digitale didactiek, leervoorkeuren, lerende organisaties, professionele ontwikkeling, feedback, metacognitieve vaardigheden en nieuwsgierigheid. Van 2010 tot 2014 was hij ook directeur van de NSO: de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement in Amsterdam. Vanaf 2014 werkt hij vanuit zijn bureau “Visie op leren” als adviseur en opleider. Robert-Jan is lid van de WAR van het Schoolleidersregister po.

  • dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Foto van Sandra Doeze Jager Van Vliet. Een vrouw met blonde haren, zwart leren jasje en zilveren oorbellen.

    Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, AI en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze promoveerde in 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

  • drs. Siebke Kaat

    Foto van Siebke Kaat. Een vrouw met witte haren, blauwe ogen en een ketting om.

    Drs. Siebke Kaat studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hierna bekwaamde ze zich in Gestalttherapie, loopbaancoaching, groepsdynamiek en systeemdynamiek. Sinds 2001 is zij senior consultant en vennoot bij Pragmavision en gelieerd aan het Bert Hellinger Instituut. Haar expertise betreft het begeleiden van veranderingen en het versterken van afdelingen en professionals. In samenwerking met Anton de Kroon publiceerde ze het boek Systemisch Adversieren, de organisatie als leven systeem (2013).

  • dr. Stefan Decuyper

    Foto van Stefan Decuyper. Een man met donkere haren, een lichtbruin baardhe en blauwe ogen.

    Dr. Stefan Decuyper is expert op het gebied van teamleren. Hij heeft zich de afgelopen 12 jaar in volle overgave vastgebeten op dit thema. Hij promoveerde in 2010 aan de KU Leuven op het topic ‘teamleren’. Daarna werkte hij 10 jaar als teamcoach bij Unicorn, een bedrijf dat individuen, teams en organisaties helpt om de kloof tussen weten en doen te dichten. Sinds 16 maart 2020 is hij actief als Learning & Development Business Partner bij IMEC, waar hij verantwoordelijk is voor leiderschapsontwikkeling.

  • dr. Surya Gayet

    Universiteit Utrecht

    Zwart-wit foto van Surya Gayet. Een man met donkere ogen en een pet.

    Dr. Surya Gayet is universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Hij onderzocht tijdens zijn promotie of (en hoe) het brein - uit alle informatie die onze ogen binnenkomt – een selectie maakt, zodat alleen informatie die relevant is voor ons gedrag uiteindelijk bewust waarneembaar wordt. In zijn huidige onderzoeksgroep, als universitair docent in de cognitieve neurowetenschappen, onderzoekt hij in bredere zin hoe onze waarneming beïnvloedt wordt door kennis, context, en het doel van de waarnemer.

  • dr. Suzanne Verdonschot

    Foto van Suzanne Verdonschot. Een vrouw met bruine haren, blauwe ogen en een blauwe trui.

    Dr. Suzanne Verdonschot ziet haar rol als begeleiden van leren en innoveren in het werk. Ze kiest vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is volgens haar een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid doet dan zijn werk; kennis gaat stromen als mensen vragen hebben. Op dit moment begeleidt ze organisaties en teams die benieuwd zijn hoe zij een kleine innovatie of gelukt experiment kunnen uitbouwen naar een grootschalige beweging. Daarnaast doet ze veel onderzoek om de impact van leer- en veranderinterventies vast te stellen. De inzichten uit dit soort projecten publiceert ze regelmatig in artikelen, onderzoekspapers en boeken.

  • prof. dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Foto van Thijs Homan. Een kale man met een ronde zwarte bril en een grijze snor.

    Prof. Dr. Thijs H. Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • dr. Yannick Balk

    Universiteit van Amsterdam

    Yannick Balk is werkzaam als universitair docent Sport-en Prestatiepsychologie bij de afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2018 promoveerde hij op onderzoek naar mentale belasting en mentaal herstel in de topsport. Hij is daarnaast is hij werkzaam in de praktijk als sport- en prestatiepsycholoog.

Nu starten met Master Human Development

Master Human Development

Bestudeer de ontwikkeling van mensen in een organisatiecontext

  • Verdiep je theoretische kennis over psychologie, organisatiekunde en HRM
  • Studeren in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Kom naar de Informatiemiddag voor de Master Human Development

Proef de sfeer op de campus, volg een proefcollege en stel al je vragen.

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Portretfoto van Susanne Beukes. Een vrouw met lang rossig haar met krullen en witte trui met daarover een zwarte blazer.

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou