Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Master Educational Leadership

Nieuw

Master Educational Leadership

Word een toekomstgerichte leider in jouw organisatie

  • Realiseer duurzame verandering in je onderwijsorganisatie
  • Innoveer onderwijs met je team door gespreid leiderschap
  • Impact door onderwijskundige, organisatiekundige en veranderkundige kennisbasis

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
42 dagen (2 jaar)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen
  • Foto van Frum van Egmond. Een vrouw met bruine haren en blauwe ogen.
  • Foto van Ria van Dinteren. Een vrouw met blonde haren ien een parelketting.
  • Foto van Marjowella Stael. Een vrouw met bruine haren, bruine ogen en een zwarte bril.
  • Foto van Ellen Daniëls. Een vrouw met bruine haren en bruine ogen.
  • Foto van Nathalie Hazenberg. Een vrouw met blonde haren tot haar schouder en blauwe ogen. +4
    Nog 4 anderen

Dit ga je leren in Master Educational Leadership

Heb je een vooruitstrevende blik en wil je leren en ontwikkelen in het onderwijs vernieuwen? Als leider wil je inspireren, vernieuwen, beweging brengen en verandering begeleiden. Bij de SUAS Master Educational Leadership (MEL) ontwikkel jij de skills die nodig zijn om een duurzame verandering in jouw onderwijsinstelling te realiseren.

Je leert jouw persoonlijke en professionele leiderschapskwaliteiten optimaal inzetten. Dit doe je door de samenwerking met stakeholders in de omgeving van de organisatie op te zoeken. Je bouwt aan een sterk team dat de meerwaarde ziet van eigenschap en versterkt hiermee de interne leercultuur.

Daarnaast wil jij een verbeterslag maken op de kwaliteit van het onderwijs door deze optimaal aan te laten sluiten op jouw visie. Bij de Master Educational Leadership (MEL) leer je om actiegericht jouw onderwijs- en organisatieontwikkeling te versterken. Dit doe je door alle interne en externe factoren in de juiste verhouding te plaatsen. Zo profiteert iedereen binnen jouw onderwijsorganisatie hiervan.

Resultaten

  • Je vormt je eigen professionele identiteit
  • Je handelt vanuit een onderzoekende houding en onderbouwde keuzes
  • Je doet praktijkgericht onderzoek
  • Je leert (de veranderkracht van) een team te ontwikkelen
  • Je kunt ondernemend handelen
  • Je kunt een leerklimaat ontwikkelen
  • Je leert leidinggeven aan een veranderproces

Realiseer duurzame verandering in je onderwijsorganisatie

Voor wie?

De Master Educational Leadership (MEL) is er speciaal voor leidinggevenden in het onderwijs, van primair tot hoger onderwijs. Bijvoorbeeld (bovenschools) schoolleider, afdelingsmanager, onderwijsdirecteur of manager academie. Ook voor niet-leidinggevenden, die de opdracht hebben om onderwijsvernieuwing aan te sturen, is deze master geschikt. Denk aan: de voorzitter curriculumcommissie, kwartiermaker, projectleider of een programmamanager. Het instroomniveau is hbo-bachelor.

In aanvraag voor NVAO-accreditatie 

Het aanvraagproces voor de NVAO-accreditatie loopt. Je kunt je wel inschrijven voor een mastermodule. Zodra het accreditatieproces geheel is afgerond vind je dat terug op deze website onder Programma.

Toelatingscriteria

Je bent in het bezit van een bachelorgetuigschrift in het hoger beroepsonderwijs of het wetenschappelijk onderwijs en je hebt minimaal 2 jaar relevante werkervaring. Ook dien je te beschikken over een relevante (werk)plek waarin je de opdrachten van de opleiding (bijvoorbeeld analyse-, advies- of ontwerpopdrachten) kunt uitvoeren. Na aanmelding word je uitgenodigd voor een doelstellend gesprek met je studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je gezamenlijk een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Visiegericht werken

Als educational leader ben je op de hoogte van de belangrijkste opvattingen over goed onderwijs en bijhorende theorieën. Je kunt samen met je team een visie ontwikkelen die het startpunt is voor een volgende stap in de ontwikkeling van het onderwijs en/of de schoolorganisatie. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Omgevingsgericht leiderschap

Je bent je bewust van de positie van de onderwijsorganisatie in het externe speelveld. Je kent de kracht van netwerken. Ook weet je hoe belangrijk een sterk interdisciplinair netwerk is om onderwijsvernieuwing te laten slagen. Je bent in staat hiernaar te handelen en het succes van een onderwijsvernieuwing te vergroten. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Teamontwikkeling

Een zelfbewuste en verbindende professional heeft het vermogen om passende interventies te doen op teamniveau. Binnen deze module leer je welke keuzes je kunt maken om het leerklimaat te versterken en de leermotivatie in team te vergroten. Dit draagt bij aan de effectiviteit van innovaties binnen de onderwijsorganisatie. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Leidinggeven aan verandering

Je leert welke leiderschapsstijl bij jou én de situatie past, zodat je in staat bent een complex veranderproces te begeleiden. Daarbij houd je rekening met het gehele speelveld van de organisatie en het professionele netwerk eromheen. Je treedt op als strategisch gesprekspartner en neemt mensen mee in de verandering. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Cyclisch verbeteren

Als educational leader heb je kennis van werkvormen, methodes, theorieën en modellen over leren en veranderen. In deze module ga je een van deze methodes, namelijk actieleren, inzetten om een complex probleem of dilemma in je organisatie lerend op te lossen. Het uitvoeren van de actieleercyclus staat centraal. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Ondernemen

Je leert ondernemend denken en handelen. Je gaat gesignaleerde kansen afwegen en uitwerken tot een goed plan om vernieuwing te initiëren. Je bent een strategisch gesprekspartner van het management en kunt je ideeën op overtuigende wijze presenteren. Je onderbouwt deze met goede argumenten, gebaseerd op vakkennis, praktijkkennis en (wetenschappelijke) inzichten. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Praktijkgericht onderzoek (afstuderen)

Je neemt een complex probleem of een onderwijsvernieuwing in je organisatie. Je zoekt passende theorie en plaatst het in een wetenschappelijk conceptueel kader. Je formuleert een onderzoeksvraag en voert praktijkgericht onderzoek uit. Je deelt je bevindingen met stakeholders en reflecteert op het onderzoeksproces en de impact op de praktijk. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 22.500,00 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in deze master bedraagt € 22500,00, wanneer je kiest voor betaling in één keer. Hierover wordt geen btw berekend. Kijk voor de andere betaalopties en financieringsmogelijkheden op www.suas.nl/praktische-informatie-masters.

Materiaal

De kosten voor het studiemateriaal zijn bij de prijs inbegrepen. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider en je businesscoach bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Educational Leadership modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen.

De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek en 7 modules met een totale minimale doorlooptijd van 2 jaar.

In een mastermodule worden 4 fysieke bijeenkomsten en 6 online bijeenkomsten afgewisseld en vooraf ingepland.

Een mastermodule heeft een doorlooptijd van 21 weken. Je tijdsinvestering is per module circa 8 uur aan zelfstudie per week. Je kunt 2 modules tegelijk volgen.

Je kunt de modules in maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS (6 x 7,5 en 1 x 15 ECTS).

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt.

Let op: meld je nog dit jaar aan!

Want vanaf 2024 wordt de STAP-regeling beëindigd.

 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • drs. Frum van Egmond

    Foto van Frum van Egmond. Een vrouw met bruine haren en blauwe ogen.

    Frum van Egmond is expert op het gebied van leren, gedrag en ontwikkeling. Aansluitend hierop heeft zij praktische tools en modellen ontwikkeld. Hiermee kunnen innovatie en leren in allerlei contexten worden vormgegeven vanuit duidelijke en simpele stappen. In 2006 heeft Frum een eigen basisschool opgericht in Noordwijk, waar ze 5 jaar directie- en bestuursfuncties heeft bekleed. Voor haar school heeft zij een eigen onderwijsfilosofie ontwikkeld, De Noordwijkse Methode. Inmiddels werken ongeveer 30 scholen met De Noordwijkse Methode en een paar 100 met elementen ervan. Ook worden de onderliggende leerprincipes inmiddels toegepast op middelbare scholen, HBO, universiteit en bedrijven. Daarnaast begeleidt Frum internationaal een divers palet aan innovatieprojecten en geeft ze lezingen.

  • drs. Ria van Dinteren

    Breinwerk

    Foto van Ria van Dinteren. Een vrouw met blonde haren ien een parelketting.

    Ria van Dinteren is bedrijfskundige en onderwijskundige. Oorspronkelijk opgeleid voor het basisonderwijs kent ze het onderwijs en het bedrijfsleven goed. Zij heeft jaren gewerkt als begeleider en leidinggevende. In het onderwijs heeft ze gewerkt als opleidingsmanager en directeur. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren, vitaliteit (een gezond brein werkt beter)en innovatie. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Op het gebied van anders leren begeleidt zij teams in diverse branches. Zij werkt verder als (internationaal) coach en begeleider van management teams en heeft diverse boeken over het neurowetenschap op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek Breinopeners. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij TVOO en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek. Ze werkt als docent bij SUAS. Ze verzorgt keynotes in binnen- en buitenland als ATD speaker en maakt deel uit van de Program Advisory Board van de ATD (American Association for Talent Development. In 2017 ontving ze de Lifetime Achievement award van de NVO2.

  • Marjowella Stael MM

    Foto van Marjowella Stael. Een vrouw met bruine haren, bruine ogen en een zwarte bril.

    Blijven ondernemen en vernieuwen, innovatief en flexibel toewerken naar de gewenste situatie. Dat is de kern van haar missie in adviseurschap en begeleiding van organisaties. Ontwikkelen van inhoud en toepassing ervan, waarbij altijd het individuele persoonlijk leiderschap als uitgangspunt geldt. Hieraan werkt Marjowella dagelijks op een hele pragmatische wijze. Ze is afgestudeerd Master of Marketing. Als marketeer heeft ze ruim 20 jaar als formule- en marketing communicatie verantwoordelijke bij landelijke retailers gewerkt. In 2011 is Marjowella bewust van het puur commerciële leven overgestapt naar Avans Hogeschool. Daar heeft ze de volledige leerlijn Persoonlijke Professionele Ontwikkeling ontwikkeld en uitgerold, voor zowel HBO voltijds als duaal onderwijs.

  • dr. Ellen Daniëls

    Universiteit Utrecht

    Foto van Ellen Daniëls. Een vrouw met bruine haren en bruine ogen.

    Dr. Ellen Daniëls volgde verschillende opleidingen gerelateerd aan onderwijs. Ze behaalde een bachelor in het onderwijs (Nederlands, aardrijkskunde, economie, Duits), een advanced bachelor in schoolontwikkeling, een master in opleidings- en onderwijswetenschappen en een postgraduaat in relatie- en communicatiewetenschappen. Ze verdedigde haar proefschrift over leiderschap en leiderschapsontwikkeling aan KU Leuven in 2020 en behaalde hiermee de graad van Doctor in de Sociale Wetenschappen. Haar carrière begon als leerkracht in het voortgezet onderwijs. Vervolgens kwam ze in het volwassenenonderwijs terecht, waar ze negen jaar lang programmacoördinatie en kwaliteitszorg voor haar rekening nam. Daarna stapte ze over naar de universiteit waar ze als wetenschappelijk medewerker werkte aan een project rond de professionalisering van schoolleiders. Ellen bouwde ook ervaring op in de coördinatie van special interest groups van onderzoeksassociaties, zoals de groep rond leiderschap in onderwijs van EAPRIL (European Association for Practitioner Research in Improving Learning) en de organisatie van de conferentie People Management in Education. Momenteel werkt ze als assistant professor aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoeksinteresses gaan uit naar leiderschap en HRM (in onderwijs) en professioneel ontwikkelen.

  • drs. Nathalie Hazenberg MA

    Foto van Nathalie Hazenberg. Een vrouw met blonde haren tot haar schouder en blauwe ogen.

    Drs. Nathalie Hazenberg MA is gespecialiseerd in transitiemanagement, veranderkunde en HRM. Ze is afgestudeerd in Bedrijfskunde/ Internationale Marketing (1999, Vrije Universiteit Amsterdam) en heeft een post-academische master in arbeidsstudies op de rol van leiders bij cultuurverandering (2007, Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS)/ Universiteit van Amsterdam). Nathalie houdt zich actief bezig met intersectorale mobiliteit van bedrijfsleven naar onderwijs via publiek-private samenwerking en is betrokken bij het initiatief Cross Mentoring in samenwerking met de Algemene Vereniging van Schoolleiders. Haar huidige functies zijn HR Innovator organisatie ontwikkeling en mobiliteit (ABN AMRO), Voorzitter Raad van Toezicht (STWT, primair onderwijs) en programmaleider en lid werkveldraad (SUAS). Daarnaast is ze eigenaar, systemisch (team)coach (ORSC) en adviseur (Team&More) en auteur van boeken over mens en organisatie.

  • Jos Oosterveen MSc.

    Foto van Jos Oosterveen. Een man met bruine haren en een bruin baardje.

    Jos Oosterveen heeft de lerarenopleiding voor docent Economie gevolgd en heeft Bedrijfskunde gestudeerd. Die twee disciplines verweeft hij in zijn werkzaamheden. Als Veranderkundige of Programmamanager begeleidt hij verschillende hbo- en mbo-instellingen in hun transitie naar vernieuwend onderwijs. Daarin wordt aandacht besteed aan hoe je ingrijpende transities succesvol kunt begeleiden. Daarbij staat de keuze voor een succesvolle veranderaanpak én goed leiderschap centraal. Het werk van Jos typeert zich door niet alleen maar aan kennis, maar vooral ook aan kunde te bouwen. Het kennen van theorie over leiderschap is belangrijk, maar het toepassen is de echte uitdaging!

  • dr. Arienne van Staveren

    Foto van Arienne van Staveren. Een vrouw met blonde haren en blauwe ogen.

    Arienne van Staveren werkt op het snijvlak van onderzoeken, leren en innoveren aan vraagstukken en ontwikkelingen in het onderwijs en in de zorg. Als lector Leren en innoveren bij de Marnixacademie houdt zij zich bezig met de vraag naar hoe je innoveert. Naast lector is zij academic director van de Master Leren en Innoveren. Verandering en ontwikkeling zijn de sleutelwoorden in haar beroepspraktijk. Opgeleid als beeldhouwer en later als socioloog heeft zij geleerd om altijd nieuwe perspectieven op te zoeken. Om vraagstukken en ontwikkelingen in het sociale domein richting te geven, zoekt zij naar handelingsmogelijkheden van betrokkenen en zal zij inzichten die tijdens het werken aan vernieuwing ontstaan, methodisch bevragen om deze beschikbaar te krijgen voor anderen. Arienne leidt onderzoeksprogramma’s gericht op duurzame verandering en geeft les over de onderwerpen leren innoveren, veranderkunde, leiderschap en actieonderzoek. Ze is assessor in de beoordeling van eindexamens en begeleidt studenten in hun thesisonderzoek.

  • dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Foto van Sandra Doeze Jager Van Vliet. Een vrouw met blonde haren, zwart leren jasje en zilveren oorbellen.

    Sandra Doeze Jager is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, artificiële Intelligentie en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat vooral de drijfveren voor duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR-activiteiten en modellen. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze startte in december 2013 haar promotieonderzoek en promoveerde in december 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

Nu starten met Master Educational Leadership

Master Educational Leadership

Word een toekomstgerichte leider in jouw organisatie

  • Realiseer duurzame verandering in je onderwijsorganisatie
  • Innoveer onderwijs met je team door gespreid leiderschap
  • Impact door onderwijskundige, organisatiekundige en veranderkundige kennisbasis
Twee vrouwen en twee mannen lopen samen de trap af, ze zijn in een kantorenpand.

Twijfel je nog? Kom dan naar onze gratis online proeverij!

Ontdek jouw mogelijkheden en power up your skills

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Portretfoto van Susanne Beukes. Een vrouw met lang rossig haar met krullen en witte trui met daarover een zwarte blazer.

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou