Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Master Educational Leadership

Master Educational Leadership

Word een toekomstgerichte leider in jouw organisatie

  • Realiseer duurzame verandering in je onderwijsorganisatie
  • Innoveer onderwijs met je team door gespreid leiderschap
  • Impact door onderwijskundige, organisatiekundige en veranderkundige kennisbasis

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
42 dagen (2 jaar)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • +4
    Nog 4 anderen

Dit ga je leren in Master Educational Leadership

Heb je een vooruitstrevende blik en wil je leren en ontwikkelen in het onderwijs vernieuwen? Als leider wil je inspireren, vernieuwen, beweging brengen en verandering begeleiden. Bij de SUAS Master Educational Leadership (MEL) ontwikkel jij de skills die nodig zijn om een duurzame verandering in jouw onderwijsinstelling te realiseren.

Je leert jouw persoonlijke en professionele leiderschapskwaliteiten optimaal inzetten. Dit doe je door de samenwerking met stakeholders in de omgeving van de organisatie op te zoeken. Je bouwt aan een sterk team dat eigenaarschap heeft en versterkt hiermee de interne leercultuur.

Daarnaast wil jij een verbeterslag maken op de kwaliteit van het onderwijs door deze optimaal aan te laten sluiten op jouw visie. Bij de Master Educational Leadership (MEL) leer je om actiegericht jouw onderwijs- en organisatieontwikkeling te versterken. Dit doe je door alle interne en externe factoren in de juiste verhouding te plaatsen. Zo profiteert iedereen binnen jouw onderwijsorganisatie hiervan.

Resultaten

  • Je vormt je eigen professionele identiteit
  • Je handelt vanuit een onderzoekende houding en onderbouwde keuzes
  • Je doet praktijkgericht onderzoek
  • Je leert (de veranderkracht van) een team te ontwikkelen
  • Je kunt ondernemend handelen
  • Je kunt een leerklimaat ontwikkelen
  • Je leert leidinggeven aan een veranderproces

Realiseer duurzame verandering in je onderwijsorganisatie

Voor wie?

De Master Educational Leadership (MEL) is er speciaal voor leidinggevenden in het onderwijs, van primair tot hoger onderwijs. Bijvoorbeeld (bovenschools) schoolleider, opleidingsmanager, onderwijsdirecteur of manager academie. Ook voor niet-leidinggevenden, die de ambitie hebben om onderwijsvernieuwing te realiseren, is deze master geschikt. Denk aan: de teacher-leader, de voorzitter van een curriculumcommissie, projectleider of een programmamanager. Het instroomniveau is hbo-bachelor.

Toelatingscriteria

Je ben in het bezit van een Bachelor- of mastergetuigschrift in het hoger beroepsonderwijs of het wetenschappelijk onderwijs en je hebt minimaal 2 jaar relevante werkervaring. Ook dien je te beschikken over een relevante (werk)plek waar je de opdrachten van de opleiding (bijvoorbeeld analyse-, advies- of ontwerpopdrachten) kunt uitvoeren. Beschik je niet over een bachelor- of mastergetuigschrift en/of 2 jaar relevante werkervaring, dan kun je met behulp van een toelatingsprocedure aantonen dat je over minimaal bachelor denk- en werkniveau beschikt.

Na aanmelding word je uitgenodigd voor een doelstellend gesprek met je studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je gezamenlijk een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Visiegericht werken

Als educational leader ben je op de hoogte van de belangrijkste opvattingen over goed onderwijs en bijhorende theorieën. Je kunt samen met je team een visie ontwikkelen die het startpunt is voor een volgende stap in de ontwikkeling van het onderwijs en/of de schoolorganisatie. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Omgevingsgericht leiderschap

Je bent je bewust van de positie van de onderwijsorganisatie in het externe speelveld. Je kent de kracht van netwerken. Ook weet je hoe belangrijk een sterk interdisciplinair netwerk is om onderwijsvernieuwing te laten slagen. Je bent in staat hiernaar te handelen en het succes van een onderwijsvernieuwing te vergroten. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Teamontwikkeling

Een zelfbewuste en verbindende professional heeft het vermogen om passende interventies te doen op teamniveau. Binnen deze module leer je welke keuzes je kunt maken om het leerklimaat te versterken en de leermotivatie in een team te vergroten. Dit draagt bij aan de effectiviteit van innovaties binnen de onderwijsorganisatie. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Leidinggeven aan verandering

Je leert welke leiderschapsstijl bij jou én de situatie past, zodat je in staat bent een complex veranderproces te begeleiden. Daarbij houd je rekening met het gehele speelveld van de organisatie en het professionele netwerk eromheen. Je treedt op als strategisch gesprekspartner en neemt mensen mee in de verandering. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Cyclisch verbeteren

Als educational leader heb je kennis van werkvormen, methodes, theorieën en modellen over leren en veranderen. In deze module ga je een van deze methodes, namelijk actieleren, inzetten om een complex probleem of dilemma in je organisatie lerend op te lossen. Het uitvoeren van de actieleercyclus staat centraal. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Ondernemen

Je leert ondernemend denken en handelen. Je gaat gesignaleerde kansen afwegen en uitwerken tot een goed plan om vernieuwing te initiëren. Je bent een strategisch gesprekspartner van het management en kunt je ideeën op overtuigende wijze presenteren. Je onderbouwt deze met goede argumenten, gebaseerd op vakkennis, praktijkkennis en (wetenschappelijke) inzichten. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Praktijkgericht onderzoek (afstuderen)

Je neemt een complex probleem of een onderwijsvernieuwing in je organisatie. Je zoekt passende theorie en plaatst het in een wetenschappelijk conceptueel kader. Je formuleert een onderzoeksvraag en voert praktijkgericht onderzoek uit. Je deelt je bevindingen met stakeholders en reflecteert op het onderzoeksproces en de impact op de praktijk. Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van de master is € 22.500,00, wanneer je kiest voor een betaling in één keer. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Bekijk ook onze andere betaalopties.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

De kosten voor het studiemateriaal zijn bij de prijs inbegrepen. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider en je businesscoach bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Educational Leadership modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen.

De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek en 7 modules met een totale minimale doorlooptijd van 2 jaar.

In een mastermodule worden 4 fysieke bijeenkomsten en 6 online bijeenkomsten afgewisseld en vooraf ingepland.

Een mastermodule heeft een doorlooptijd van 21 weken. Je tijdsinvestering is per module circa 8 uur aan zelfstudie per week. Je kunt 2 modules tegelijk volgen.

Je kunt de modules in maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS (6 x 7,5 en 1 x 15 ECTS).

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Getuigschrift

Elke module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat. Heb je de hele hbo-master succesvol afgrond, dan ontvang je het getuigschrift Master Educational Leadership en mag je de NVAO erkende mastertitel Master of Arts (MA) voeren.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Jos Oosterveen

    Jos Oosterveen heeft de lerarenopleiding voor docent Economie gevolgd en heeft Bedrijfskunde gestudeerd. Die twee disciplines verweeft hij in zijn werkzaamheden. Als Veranderkundige of Programmamanager begeleidt hij verschillende hbo- en mbo-instellingen in hun transitie naar vernieuwend onderwijs. Daarin wordt aandacht besteed aan hoe je ingrijpende transities succesvol kunt begeleiden. Daarbij staat de keuze voor een succesvolle veranderaanpak én goed leiderschap centraal. Het werk van Jos typeert zich door niet alleen maar aan kennis, maar vooral ook aan kunde te bouwen. Het kennen van theorie over leiderschap is belangrijk, maar het toepassen is de echte uitdaging!

  • Drs. Ria van Dinteren

    Drs. Ria van Dinteren is bedrijfskundige en onderwijskundige. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren, vitaliteit en innovatie. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams en heeft boeken over neurowetenschap op haar naam staan waaronder Brein@work (in 2011 genomineerd als managementboek van het jaar) en Breinopeners. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek en zit in de Program Advisory Board van de ATD (American Association for Talent Development). In 2017 ontving ze de Lifetime Achievement award van de NVO2.

  • Dr. Ellen Daniëls

    Universiteit Utrecht

    Dr. Ellen Daniëls volgde verschillende opleidingen gerelateerd aan onderwijs. Ze behaalde een bachelor in het onderwijs (Nederlands, aardrijkskunde, economie, Duits), een advanced bachelor in schoolontwikkeling, een master in opleidings- en onderwijswetenschappen en een postgraduaat in relatie- en communicatiewetenschappen. Ze verdedigde haar proefschrift over leiderschap en leiderschapsontwikkeling aan KU Leuven in 2020 en behaalde hiermee de graad van Doctor in de Sociale Wetenschappen. Haar carrière begon als leerkracht in het voortgezet onderwijs. Vervolgens kwam ze in het volwassenenonderwijs terecht, waar ze negen jaar lang programmacoördinatie en kwaliteitszorg voor haar rekening nam. Daarna stapte ze over naar de universiteit waar ze als wetenschappelijk medewerker werkte aan een project rond de professionalisering van schoolleiders. Ellen bouwde ook ervaring op in de coördinatie van special interest groups van onderzoeksassociaties, zoals de groep rond leiderschap in onderwijs van EAPRIL (European Association for Practitioner Research in Improving Learning) en de organisatie van de conferentie People Management in Education. Momenteel werkt ze als assistant professor aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoeksinteresses gaan uit naar leiderschap en HRM (in onderwijs) en professioneel ontwikkelen.

  • Frum van Egmond

    Frum van Egmond is expert op het gebied van leren, gedrag en ontwikkeling. Aansluitend hierop heeft zij praktische tools en modellen ontwikkeld. Hiermee kunnen innovatie en leren in allerlei contexten worden vormgegeven vanuit duidelijke en simpele stappen. In 2006 heeft Frum een eigen basisschool opgericht in Noordwijk, waar ze 5 jaar directie- en bestuursfuncties heeft bekleed. Voor haar school heeft zij een eigen onderwijsfilosofie ontwikkeld, De Noordwijkse Methode. Inmiddels werken ongeveer 30 scholen met De Noordwijkse Methode en een paar 100 met elementen ervan. Ook worden de onderliggende leerprincipes inmiddels toegepast op middelbare scholen, HBO, universiteit en bedrijven. Daarnaast begeleidt Frum internationaal een divers palet aan innovatieprojecten en geeft ze lezingen.

  • Drs. Nathalie Hazenberg MA

    Drs. Nathalie Hazenberg MA is gespecialiseerd in transitiemanagement, veranderkunde en HRM. Ze is afgestudeerd in Bedrijfskunde/Internationale Marketing (VU) en heeft een post-academische master in arbeidsstudies (Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (Universiteit van Amsterdam). Ze houdt zich actief bezig met intersectorale mobiliteit van bedrijfsleven naar onderwijs via publiek-private samenwerking en is betrokken bij het initiatief Cross Mentoring. Haar huidige functies zijn HR Innovator organisatie ontwikkeling en mobiliteit (ABN AMRO), Voorzitter Raad van Toezicht (STWT), programmaleider en lid werkveldraad (SUAS), systemisch (team)coach (ORSC), eigenaar en adviseur (Team&More) en auteur.

  • Marjowella Stael MM

    Marjowella Strael MM heeft blijven ondernemen en vernieuwen, en innovatief en flexibel toewerken naar de gewenste situatie, de kern van haar missie in adviseurschap en begeleiding van organisaties gemaakt. Ontwikkelen van inhoud en toepassing ervan, waarbij altijd het individuele persoonlijk leiderschap als uitgangspunt geldt. Hieraan werkt ze dagelijks op een hele pragmatische wijze. Ze is afgestudeerd Master of Marketing. Als marketeer heeft ze ruim 20 jaar als formule- en marketing communicatie verantwoordelijke bij landelijke retailers gewerkt. In 2011 is ze bewust van het puur commerciële leven overgestapt naar Avans Hogeschool. Daar heeft ze de volledige leerlijn Persoonlijke Professionele Ontwikkeling ontwikkeld en uitgerold.

  • Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, AI en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze promoveerde in 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

  • Stytia de Leeuw

    Drs. Stytia de Leeuw MA studeerde aan de Universiteit Utrecht Nederlands en Literatuurwetenschap en heeft daarnaast een master Strategisch Management. Vanaf de start van haar loopbaan werkt zij in verschillende rollen in het onderwijs, zowel in het VO als HBO. Mensen maken de kwaliteit van onderwijs. Leiderschap, verbinden van onderwijskundige, organisatorische en personele ambities, leren door reflecteren en evalueren zijn bepalend voor het cyclisch verbeteren van onderwijskwaliteit. Met haar brede ervaring zal zij inhoudelijk verdieping bieden en al lerend samen oplossingen bedenken en uitvoeren voor de eigen praktijksituatie van de studenten.

)

Nu starten met Master Educational Leadership

Master Educational Leadership

Word een toekomstgerichte leider in jouw organisatie

  • Realiseer duurzame verandering in je onderwijsorganisatie
  • Innoveer onderwijs met je team door gespreid leiderschap
  • Impact door onderwijskundige, organisatiekundige en veranderkundige kennisbasis

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou