Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Leidinggeven aan verandering in het onderwijs

Mastermodule Leidinggeven aan verandering in het onderwijs

Krijg handvatten voor verandermanagement in het onderwijs

  • Geef succesvol leiding aan organisatieontwikkeling in het onderwijs
  • Maak een keuze voor een veranderaanpak met impact
  • Ontwikkel een veranderinterventie voor jouw eigen praktijk

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
10 dagen (21 weken)
Startmoment
Start al in februari
Onderwerpen

Dit ga je leren in Mastermodule Leidinggeven aan verandering in het onderwijs

Wil jij jouw onderwijsorganisatie laten uitblinken en zelf succesvol omgaan met veranderingen? Dan heb jij als leider de belangrijke taak om deze veranderingen effectief en professioneel te managen. In deze module leg je een gedegen wetenschappelijke basis over verandermanagement in het onderwijs om veranderstrategieën te ontwikkelen. Daarnaast ontwikkel je een veranderinterventie voor jouw eigen organisatie.

Je leert om veranderingen in jouw organisatie te beschrijven en ontwikkelt hier een passende veranderaanpak voor. Je herkent jouw eigen stijl als leider en ontdekt waar jouw sterke punten en ontwikkelpunten liggen. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Analyseren van verandering
  • Verandermanagement in het onderwijs
  • Kiezen van een veranderaanpak
  • Ontwikkelen en uitvoeren van een succesvolle veranderinterventie
  • Leiderschapsstijlen

Resultaten

  • Je analyseert een actueel onderwijsorganisatievraagstuk
  • Je maakt keuzes voor een passende veranderstrategie
  • Je houdt rekening met verschillende stakeholders
  • Je herkent jouw persoonlijke leiderschapsstijl
  • Je ontwerpt een innovatieve veranderinterventie
  • Je betrekt de organisatie bij de veranderinterventie
  • Je sluit met jouw interventie aan bij de organisatiedoelen

Geef leiding aan een toekomstbestendige organisatie

Voor wie?

De opleiding Master Educational Leadership (MEL) is bedoeld voor:

  • Leidinggevenden in het onderwijs, van primair onderwijs tot hoger onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de (bovenschools) schoolleider, opleidingsmanager, onderwijsdirecteur of manager academie.
  • Niet-leidinggevenden die de ambitie hebben om onderwijsvernieuwing te realiseren. Denk aan de teacher-leader, de voorzitter van een curriculumcommissie, projectleider of een programmamanager.

Toelatingscriteria

Voor deze mastermodule heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring.

Kies je ervoor de gehele master te volgen? Dan word je uitgenodigd voor een doelstellend gesprek met je studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je gezamenlijk een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Analyseren van verandering

De ene verandering is de andere niet. Je leert wat onderwijsverbetering, -ontwikkeling, -vernieuwing of -innovatie onderscheidt en wat dit betekent voor de veranderstrategie.

Verandermanagement in het onderwijs

Er zijn verschillende manieren om verandering binnen een organisatie aan te pakken. Je ontdekt welke veranderaanpak het beste past bij de verandering die jij voor ogen hebt. Zo maak jij werk van de organisatiedoelen!

Kiezen van een veranderaanpak

Naast het inhoudelijke aspect van het verandervraagstuk bekijk je ook contextuele factoren binnen de organisatie die van belang zijn. Je concludeert de analyse van het vraagstuk met de keuze voor een veranderaanpak.

Veranderinterventie

Daarna ontwikkel je, op basis van jouw gekozen veranderaanpak, een aantal veranderinterventies waarvan je er één gaat uitvoeren. Hoofddoel is dat de interventie ondersteunend is aan het bereiken van de uiteindelijke ambitie van de organisatie.

Leiderschapsstijlen

Leidinggeven kan op verschillende manieren en vanuit verschillende perspectieven. Je maakt kennis met leiderschap voor zowel kennisontwikkeling als gedragsontwikkeling. En leert jezelf als leider beter kennen. Je leert hoe je van de verschillende aspecten van leiderschap gebruik maakt om van jouw veranderinterventie een succes te maken.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3.495,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

De prijs voor het lesmateriaal is € 69,95 (excl. btw). Je krijgt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving
  • Succeskit SUAS NL

Arrangement

De prijs voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet is in totaal € 320,00 (excl. BTW). Je betaalt uiteraard geen arrangementskosten als je kiest voor de online variant in de ‘virtual class’.

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren.

Online kick-off bijeenkomst

Tijdens de online kick-off bijeenkomst maak je kennis met je medestudenten, je docent en de leeromgeving.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de mastermodule bedraagt 21 weken. De module bestaat uit vier fysieke bijeenkomsten en zes online bijeenkomsten.

Je tijdsinvestering is circa 8 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de leeromgeving.

Na de online kick-off bijeenkomst (09.30 tot 13.00 uur) wisselen fysieke bijeenkomsten en online bijeenkomsten elkaar af.

In het rooster zijn vier fysieke bijeenkomsten opgenomen van 09.30 tot 17.30 uur. De online bijeenkomsten in het programma duren van 09.30 tot 11.30 uur.

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Jos Oosterveen

    Jos Oosterveen heeft de lerarenopleiding voor docent Economie gevolgd en heeft Bedrijfskunde gestudeerd. Die twee disciplines verweeft hij in zijn werkzaamheden. Als Veranderkundige of Programmamanager begeleidt hij verschillende hbo- en mbo-instellingen in hun transitie naar vernieuwend onderwijs. Daarin wordt aandacht besteed aan hoe je ingrijpende transities succesvol kunt begeleiden. Daarbij staat de keuze voor een succesvolle veranderaanpak én goed leiderschap centraal. Het werk van Jos typeert zich door niet alleen maar aan kennis, maar vooral ook aan kunde te bouwen. Het kennen van theorie over leiderschap is belangrijk, maar het toepassen is de echte uitdaging!

  • Drs. Nathalie Hazenberg MA

    Drs. Nathalie Hazenberg MA is gespecialiseerd in transitiemanagement, veranderkunde en HRM. Ze is afgestudeerd in Bedrijfskunde/Internationale Marketing (VU) en heeft een post-academische master in arbeidsstudies (Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (Universiteit van Amsterdam). Ze houdt zich actief bezig met intersectorale mobiliteit van bedrijfsleven naar onderwijs via publiek-private samenwerking en is betrokken bij het initiatief Cross Mentoring. Haar huidige functies zijn HR Innovator organisatie ontwikkeling en mobiliteit (ABN AMRO), Voorzitter Raad van Toezicht (STWT), programmaleider en lid werkveldraad (SUAS), systemisch (team)coach (ORSC), eigenaar en adviseur (Team&More) en auteur.

)

Nu starten met Mastermodule Leidinggeven aan verandering in het onderwijs

Mastermodule Leidinggeven aan verandering in het onderwijs

Krijg handvatten voor verandermanagement in het onderwijs

  • Geef succesvol leiding aan organisatieontwikkeling in het onderwijs
  • Maak een keuze voor een veranderaanpak met impact
  • Ontwikkel een veranderinterventie voor jouw eigen praktijk

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou