Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Masterprogramma Verandermanagement

Masterprogramma Verandermanagement

Kritieke succesfactoren van veranderende organisaties

  • Stuur op de psychologische processen van mensen binnen organisaties
  • Maak kennis met de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken
  • Draag zorg voor geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
22 dagen (42 weken)
ECTS (studiepunten)
24 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in april
Onderwerpen
  • +11
    Nog 11 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma Verandermanagement

Het Masterprogramma Verandermanagement bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het veranderen en verbeteren van een organisatie. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn ‘Mastermodule Psychologie van mensen in organisaties‘, ‘Mastermodule Psychologie en verandermanagement’ en ‘Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren’.

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om met veranderingen om te gaan, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn cruciaal. Organisaties zijn constant in beweging. Maar het aanpassen van een organisatie aan veranderende omstandigheden is niet eenvoudig. In dit masterprogramma leer je welke psychologische processen, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten belangrijk zijn bij organisatieveranderingen.

Ook maak je kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement, waaronder de bewezen methodiek Lean Six Sigma. Daarbij houd je rekening met de sociaaldynamische kant van groei. Alles om tot duurzame en innovatieve oplossingen te komen in jouw organisatie.

 In het Masterprogramma Verandermanagement komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Professionele identiteit en ontwikkeling 
  • Persoonskenmerken en psychopathologie 
  • Werk, motivatie en leren
  • Veranderen in de praktijk
  • Macht en invloed
  • Spontane evolutie
  • Lean Six Sigma 
  • Statistische technieken voor kwaliteitsverbetering 
  • Inrichten en herontwerpen van primaire processen 
  • Organisatie van innovatie 
  • De implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement 
  • Kritieke factoren en dilemma's bij verbeteren

Resultaten

  • Je kent toonaangevende theorieën over psychologie in organisaties
  • Je weet wat van invloed kan zijn op het menselijk functioneren
  • Je kunt het functioneren van de mensen in jouw organisatie verbeteren
  • Je kunt een veranderaanpak ontwikkelen en onderbouwd kiezen voor interventies
  • Je benadert veranderen als onderdeel van de bedrijfsstrategie
  • Je kunt verandervraagstukken vanuit meerdere perspectieven bekijken
  • Je kent de belangrijkste concepten en theorieën van verbetermanagement

Geef succesvol leiding aan verandering

Voor wie?

Je bent geïnteresseerd in het functioneren van mensen in organisaties. Je wilt verandertrajecten, processen en samenwerking zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Je bent leidinggevende, HRM- of HRD-professional, kwaliteitsmanager, organisatie- of strategisch adviseur. Je hebt een aantal jaren werkervaring en wilt jouw deskundigheid naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf beter presteert, maar ook de organisatie soepeler functioneert.

Inhoud

Het Masterprogramma Verandermanagement bestaat uit 3 mastermodules:

In de module ‘Mastermodule Psychologie van mensen in organisaties’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Individu en ontwikkeling, Individu en professionele identiteit, Individu en het team, Individu en leiderschap, Individu en werk, Individu en motivatie en leren, Integratiedag theorie en praktijk.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Psychologie en verandermanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod: 

Principes van veranderkundige diagnose en ontwerp, Veranderen als beheersproces en het motiveren van medewerkers, Veranderen als een proces van macht en beïnvloeding, Veranderen als een proces van samen leren, De binnenkant van organisatieverandering en -ontwikkeling, Pragmatisch veranderen, Integratie en persoonlijke overtuigingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Lean Six Sigma, Statistische technieken voor kwaliteitsverbetering, Redesign, Organisatie van innovatie, Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement, Ontwerpmethoden, Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

 

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 10.500,00 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in het masterprogramma bedraagt € 10500,00. Hierover wordt geen btw berekend.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per mastermodule). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor het studiemateriaal zijn dus niet bij de prijs inbegrepen en worden niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma Verandermanagement modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van het masterprogramma ontvang je een deeldiploma van SUAS (24 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Dit worden je docenten

  • dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Hillie Aaldering werkt als assistent-professor bij de faculteit Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 behaalde ze haar PhD bij dezelfde vakgroep.

  • drs. ir. Gerritjan van Luin

    Aeres Hogeschool Wageningen

    Gerritjan wil graag bijdragen aan de ontwikkeling van mensen en aan het mooier worden van organisaties. Volgens hem worden mensen beter en organisaties mooier als er ruimte is voor persoonlijke groei, voor het uitoefenen van je vak en het dragen van verantwoordelijkheid, als de 'systemen' in dienst staan van de mensen en de 'bedoeling' van de organisatie centraal staat.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder 'Does coaching work?' (2014) en 'Who are you calling rude?' en 'Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult' (2014).

  • prof. dr. Tijs Besieux

    University of Leuven

    Prof. Dr. Tijs Besieux studeerde Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leuven. Hij verdiepte zich in mediation (Harvard University) en bedrijfseconomie (Antwerp Management School). Hij promoveerde op leiderschap, engagement en prestatie in de financiële sector. Daarnaast is hij managing director bij Leuven Center for Collaborative Management (Universiteit Leuven) en fellow bij de Antwerp Management School. Zijn fascinatie betreft leiderschapseffectiviteit, onderhandelen en management consulting. Over deze thema’s publiceert Tijs in wetenschappelijke tijdschriften. In zijn laatste boek “Mama, waarom zijn wij rijk?” laten Tijs en professor Alain Laurent Verbeke een licht schijnen op leiderschap en conflictresolutie binnen vermogende families. Tijs Besieux is inhoudelijk verantwoordelijk van de module Organisatietheorie en strategisch HRM en geeft les in de module Conflictmanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    SUAS

    Robert-Jan is wetenschappelijk coördinator en docent Master Human Development bij SUAS. Hij was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling in allerlei typen organisaties. Hij heeft zijn eigen adviesbureau “Visie op leren” en schreef verschillende boeken. Zijn belangrijkste thema’s zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren. www.visieopleren.nl.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna werkt met veranderaars, veranderteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen waar zij voor staan. Zij doet dat op basis van haar eigen ervaring als manager en adviseur. Hanna studeerde sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij deed ervaring op met het in kaart brengen van patronen in teams en organisaties en studeerde af op het inzichtelijk maken van interventierepertoire van adviseurs en managers, die werden ingezet tijdens gedoe en conflictsituaties in teams. Ze startte haar loopbaan als onderzoeker bij Motivaction, als onderdeel van het mentality team. Daarna werkte zij 12 jaar bij Twynstra Gudde. Sinds 2013 leidde zij het Kenniscentrum Veranderkunde en vanaf 2016 leidde zij daarnaast de adviesgroep Veranderkunde.

  • mr. dr. Martijn Jansen

    portret foto van Martijn Jansen

    Martijn Jansen studeerde bedrijfskunde in Groningen en promoveerde in 2018 aan de VU Amsterdam op zijn onderzoek naar het waardevolle handelen van middenmanagers. Momenteel is Martijn als zelfstandig professional werkzaam, na een eerder dienstverband bij TwynstraGudde en KPMG. Hij heeft ruim 20 jaar advieservaring en richt zich met name op leiderschapsontwikkeling en verandervraagstukken. Tevens is hij verbonden aan de VU waar hij colleges verzorgt en thesisstudenten begeleidt. Martijn geeft les in de module Psychologie en verandermanagement. ‘bedrijven gaan beter presteren als mensen beter kunnen gaan presteren’

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • drs. Mieke Reidinga

    Drs. Mieke Reidinga studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag de dag is ze werkzaam als adviseur en teamcoach bij haar eigen onderneming Mieke Reidinga Organisatieontwikkeling & Professionalisering BV. Haar interesse ligt bij het adviseren, begeleiden, en coachen om de brug te slaan van strategie naar organisatie- en teamontwikkeling. Mieke Reidinga is inhoudsverantwoordelijke van en geeft les in de modules Professioneel Adviseren en Psychologie van verandermanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • prof. dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Thijs Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • prof. dr. Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

  • prof. dr. ir. Olaf Fisscher

    Universiteit Twente

    Prof. Dr. Ir. Olaf A.M. Fisscher studeerde Industrial Engineering & Management in Twente. Hij promoveerde op onderzoek naar het management en de organisatie van R&D laboratoria aan de Rijksuniversiteit Groningen. Olaf Fisscher is emeritus hoogleraar Organisatiekunde en Bedrijfsethiek aan de Universiteit Twente. Zijn expertise betreft organisatiekunde, bedrijfsethiek, innovatiemanagement en kwaliteitsmanagement. Hij heeft tal van publicaties op zijn naam staan, waaronder Why quality management programs fail: a strategic and operations management perspective (2009). Daarnaast is hij wetenschappelijk adviseur voor de Master Kwaliteitsmanagement (MKM).

  • dr. ir. Martin van Staveren

    Van Staveren Risk Management

    Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico’s en kansen leren omgaan, zonder de illusie van volledige beheersing. Dit is de vertaling van mijn missie in acties, bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hier werk ik dagelijks aan, op een vernieuwende en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit mijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • drs. Karel van Berkel

    Universiteit van Tilburg

    Drs. Karel van Berkel studeerde sociale wetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. Hedendaags is hij werkzaam als management- en organisatieconsultant. Zijn expertise betreft beleidsvorming en besluitvorming in complexe omgevingen. Hij heeft de boeken Zelfsturende Teams (1999) en Levende Organisaties (2002) op zijn naam staan. Karel van Berkel geeft les in de masterclass Strategievorming in een dynamische omgeving en in de module Systematisch verbeteren en innoveren. Deze module kan losstaand of geïntegreerd in de master Kwaliteitsmanagement worden gevolgd.

Nu starten met Masterprogramma Verandermanagement

Masterprogramma Verandermanagement

Kritieke succesfactoren van veranderende organisaties

  • Stuur op de psychologische processen van mensen binnen organisaties
  • Maak kennis met de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken
  • Draag zorg voor geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen
Twee vrouwelijke collega's zitten aan een witte ronde tafel en overleggen met elkaar

Volg gratis een online proefcollege

Kom naar het virtuele Inspiratie event Masters en proef de sfeer

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou