Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Masterprogramma Verandermanagement

Masterprogramma Verandermanagement

Kritieke succesfactoren van veranderende organisaties

  • Stuur op de psychologische processen van mensen binnen organisaties
  • Maak kennis met de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken
  • Draag zorg voor geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
22 dagen (42 weken)
ECTS (studiepunten)
24 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in april
Onderwerpen
  • +14
    Nog 14 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma Verandermanagement

Het Masterprogramma Verandermanagement bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het veranderen en verbeteren van een organisatie. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn Mastermodule Psychologie van mensen in organisatie, Mastermodule Psychologie en verandermanagement en Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren.

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om met veranderingen om te gaan, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn cruciaal. Organisaties zijn constant in beweging. Maar het aanpassen van een organisatie aan veranderende omstandigheden is niet eenvoudig. In dit masterprogramma leer je welke psychologische processen, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten belangrijk zijn bij organisatieveranderingen.

Ook maak je kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement. Daarbij houd je rekening met de sociaaldynamische kant van groei. Alles om tot duurzame en innovatieve oplossingen te komen in jouw organisatie.

 In het Masterprogramma Verandermanagement komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Professionele identiteit en ontwikkeling 
  • Persoonskenmerken en psychopathologie 
  • Werk, motivatie en leren
  • Veranderen in de praktijk
  • Macht en invloed
  • Spontane evolutie
  • Lean als verbeterfilosofie
  • Business Continuity Management
  • Inrichten en herontwerpen van primaire processen 
  • Organisatie van innovatie 
  • De implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement 
  • Kritieke factoren en dilemma's bij verbeteren

Resultaten

  • Je kent toonaangevende theorieën over psychologie in organisaties
  • Je weet wat van invloed kan zijn op het menselijk functioneren
  • Je kunt het functioneren van de mensen in jouw organisatie verbeteren
  • Je kunt een veranderaanpak ontwikkelen en onderbouwd kiezen voor interventies
  • Je benadert veranderen als onderdeel van de bedrijfsstrategie
  • Je kunt verandervraagstukken vanuit meerdere perspectieven bekijken
  • Je kent de belangrijkste concepten en theorieën van verbetermanagement

Geef succesvol leiding aan verandering

Voor wie?

Je bent geïnteresseerd in het functioneren van mensen in organisaties. Je wilt verandertrajecten, processen en samenwerking zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Je bent leidinggevende, HRM- of HRD-professional, kwaliteitsmanager, organisatie- of strategisch adviseur. Je hebt een aantal jaren werkervaring en wilt jouw deskundigheid naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf beter presteert, maar ook de organisatie soepeler functioneert.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Het Masterprogramma Verandermanagement bestaat uit 3 mastermodules:

In de module ‘Mastermodule Psychologie van mensen in organisatie’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Individu en ontwikkeling, Individu en professionele identiteit, Individu en het team, Individu en leiderschap, Individu en werk, Individu en motivatie en leren, Integratiedag theorie en praktijk.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Psychologie en verandermanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod: 

Principes van veranderkundige diagnose en ontwerp, Veranderen als beheersproces en het motiveren van medewerkers, Veranderen als een proces van macht en beïnvloeding, Veranderen als een proces van samen leren, De binnenkant van organisatieverandering en -ontwikkeling, Pragmatisch veranderen, Integratie en persoonlijke overtuigingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement, Lean als verbeterfilosofie, Inrichten en herontwerpen van primaire processen, Organisatie van innovatie, Ontwerpmethoden, Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen en Business continuity management.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

 

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van het masterprogramma is € 10.500,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma Verandermanagement modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van het masterprogramma ontvang je een deeldiploma van SUAS (24 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Dit worden je docenten

  • Dr. Kimberley Breevaart

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Dr. Kimberley Breevaart is universitair hoofddocent Leiderschap & Organisatiepsychologie aan de Erasmus School of Social Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze promoveerde binnen dezelfde vakgroep op het onderwerp “Bevlogen Leiderschap” en keerde na een aantal jaar werken aan de Vrije Universiteit Amsterdam weer terug naar het Rotterdamse. Ze geeft les in de bachelor Organisatiepsychologie en begeleidt bachelor en masterstudenten met hun scriptie, op het hoofdthema leiderschap en mentale gezondheid van medewerkers.

  • Harry Jonker MA

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • Katrina Heijne

    Katrina is docent, trainer en auteur. Ze traint individuen, groepen en organisaties om hun creatieve capaciteit in het innovatieproces te vergroten. Een heldere, gestructureerde en beproefde aanpak is het handelsmerk van haar bedrijf, SeriousCreativity, met uiteraard een speelse twist. Katrina schreef een praktisch handboek over het organiseren en faciliteren van creativiteit in groepen: Road Map for Creative Problem Solving Techniques (Engels). En ook een toegankelijk boek over hoe je in je eentje problemen kan oplossen: 101 ideeën voor ideeën. Katrina combineert de praktijk met academische werkzaamheden bij Faculteit Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft waar ze verschillende creativiteitsvakken ontwikkelde. Haar missie is om een brug te slaan tussen theorie en praktijk, o.a. in haar rol als Vice President van de European Association for Creativity and Innovation.

  • Dr. Matthias de Visser

    University of Twente

    Dr. Matthias de Visser is bedrijfskundige en assistent professor aan de University of Twente. Hij heeft een speciale interesse voor management innovatie binnen productiebedrijven. Zijn onderzoek richt zich op de individuele, team en organisatie aspecten van innovatie. Matthias heeft verschillende wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan, onder meer in het Journal of Product Innovation Management, Technovation, en Creativity and Innovation Management. Tijdens zijn promotie-onderzoek won hij de prestigieuze Christer Karlsson Best Paper Award (tijdens het 16e International Product Development Management Conference) en de Runner Up Best Paper Award (18e International Product Development Management Conference).

  • Prof. Dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Prof. Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • Prof. Dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. Dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor Instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties, en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder Does coaching work? (2014) en Who are you calling rude? Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult (2014).

  • Prof. Dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Prof. Dr. Thijs H. Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • Joop Franke

    Joop Franke (HON) FBCI (1948). Een gedreven persoonlijkheid, waarbij eerlijkheid en een no nonsens houding centraal staan. Met ruim 35 jaar ervaring heeft Joop de hele ontwikkeling van BCM meegemaakt en loopt nog altijd voorop bij het vormgeven en implementeren van de nieuwste methodieken. Twee grote calamiteiten bij voorgaande werkgevers hebben hem ertoe aangezet om Business Continuity Management tot zijn passie, zijn missie te maken. Het ontwikkelen van methoden en technieken heeft hij zich eigen gemaakt tijdens zijn 14-jarig dienstverband bij het toenmalige Computer Uitwijk Centrum in Lelystad. De BCI, Business Continuity Institute UK heeft hem de officiële status van Honorary Fellow (HON) (FBCI) verleend. Een titel die alleen gegeven wordt aan diegenen die concreet aantoonbaar veel ervaring hebben opgedaan met het opzetten van BCM in tal van profit en non-profit organisaties en het promoten van nut een noodzaak van Business Continuity Management in organisaties. Ook was hij 'Shortlisted for the Contributor BCI Europe Awards 2022'. Naast vele praktijkjaren binnen diverse organisaties, heeft Joop vele studenten opgeleid en gemotiveerd voor een functie in BCM. Ook heeft hij verschillende artikelen en boeken gepubliceerd. Joop bedrijft BCM welhaast als hobby en heeft altijd nog als missie het boeiende en uiterst belangrijke vakgebied breder en hoger binnen organisaties onder de aandacht te brengen. Zijn motto is: "The primary business of every business is to stay in business”.

  • Dr. Ir. Martin van Staveren

    Dr. ir. Martin van Staveren MBA heeft "Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico's en kansen leren omgaan, zonder illusie van volledige beheersing" tot vertaling gemaakt van zijn missie in acties. Bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hij werkt hier dagelijks aan, op een vernieuwde en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit zijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • Dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • Jaap Denissen

    Universiteit Utrecht

    Het academisch traject van prof. dr. Jaap Denissen wordt gekenmerkt door zijn toewijding aan het begrijpen van hoe wij als mens gevormd worden. Hij studeerde aan de Universiteit van Nijmegen, waar hij zijn passie voor psychologie ontdekte. Hij promoveerde onder begeleiding van Jens Asendorf aan de Humboldt-University te Berlijn. Daarna werkte hij voor twee jaar als Post-Doc aan de Universiteit Utrecht. In 2007 keerde hij terug naar zijn alma mater in Berlijn, waar hij werd benoemd tot junior professor van persoonlijkheidsleer. Na een tussenstop als Hoogleraar in Tilburg (2013) werd hij in 2020 aangesteld als Hoogleraar Psychological Growth and Maladjustment aan de Universiteit Utrecht.

  • Marcel Kuhlmann

    Marcel Kuhlmann houdt zich in zijn werk als organisatieadviseur, docent en coach bij Kessels&Smit The Learning Company, bezig met de thema’s ‘veranderen’ en ‘leiderschap’. In zijn aanpak sluit hij aan bij waar mensen op dit moment staan. Zijn bijdrage is gericht op het maken van verbindingen tussen het persoonlijke perspectief en het ontwikkelperspectief. Door complexe situaties of gevoelens terug te brengen tot heldere patronen, overtuigingen of oorzaken, kun je een volgende stap ontwerpen. Daarmee kom je weer in regie. Hij werkt graag vanuit een onderzoeksperspectief: "door vragen te stellen en te spiegelen kun je een vraagstuk op meerdere niveaus analyseren en duiding geven aan dilemma’s of keuzes die hierin besloten liggen.

  • Dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Dr. Hillie Aaldering is organisatiepsycholoog en werkt als universitair docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op de afdeling Organisatiewetenschappen. In 2014 behaalde ze haar PhD op het gebied van samenwerking en onderhandeling aan de Universiteit van Amsterdam (arbeids & organisatiepsychologie). Sindsdien doet zij onderzoek op het gebied van het bevorderen van samenwerking en omgang met conflicten op de werkvloer. Ze geeft les aan de VU op het gebied van samenwerking en kwantitatieve onderzoeksmethoden en begeleidt bachelortheses en mastertheses. Daarnaast biedt ze als zelfstandige trainingen aan binnen haar expertisegebied (arbeids- en organisatiepsychologie, motivatie, groepsdynamica en specifiek samenwerking en besluitvorming).

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars, managementteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen. Veel van deze verandervraagstukken liggen op het vlak van ander gedrag van mensen in combinatie met een wijziging in structuur en/of de processen. Zij verbindt daarbij de inhoudelijke opgave aan de opgave op gedragsniveau. Zij maakt daarbij veelal gebruik van gedachtegoed uit de systeemtheorie, en het kleurendenken van De Caluwé & Vermaak. Hanna werkte bij Twynstra Gudde als manager en senior adviseur organisatieontwikkeling. Zij leidde daar het Kenniscentrum Veranderkunde en de adviesgroep Veranderkunde. Sinds 2018 heeft zij haar eigen adviespraktijk van waaruit zij managementteams coacht, organisaties adviseert over veranderprocessen.

  • Dr. Everard van Kemenade

    Hogeschool Utrecht

    Dr. Everard van Kemenade (1953) promoveerde op Certificering, Accreditatie en de Professional bij de Erasmus Universiteit. Hij schrijft boeken en artikelen voor TQM Journal, Quality in Higher Education, Quality Progress e.a. Hij is directeur/eigenaar van Van Kemenade ACT. Daarvoor werkte hij in Egypte, Syrie, Ghana, Tanzania, Vietnam, Roemenië, India en de Caribben. Hij is verder senior lecturer/researcher bij de Master of Integrated Care Design (Hogeschool Utrecht). Zijn onderzoeksthema betreft emergentie.

  • Dr. Martijn Jansen

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Dr. Martijn Jansen studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds 1 maart 2020 als zelfstandig adviseur werkzaam en samenwerkingspartner van Twynstra Gudde, de VU en de Erasmus universiteit. Daarvoor was hij partner bij zowel Twynstra Gudde als KPMG. Daarnaast is Martijn bestuurslid bij Ieder(in), de Orde van Organisatie adviseurs (Ooa) en PZO. Zijn focus ligt op performance verbetering van professionele service firma’s. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam, waaronder het boek Gedreven Organiseren (2009) en Managen moet (2018). Dat laatste boek is gebaseerd op zijn proefschrift over middenmanagers.

  • Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

  • Dr. Yannick Balk

    Universiteit van Amsterdam

    Dr. Yannick Balk is werkzaam als universitair docent Sport-en Prestatiepsychologie bij de afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2018 promoveerde hij op onderzoek naar mentale belasting en mentaal herstel in de topsport. Hij is daarnaast is hij werkzaam in de praktijk als sport- en prestatiepsycholoog.

)

Nu starten met Masterprogramma Verandermanagement

Masterprogramma Verandermanagement

Kritieke succesfactoren van veranderende organisaties

  • Stuur op de psychologische processen van mensen binnen organisaties
  • Maak kennis met de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken
  • Draag zorg voor geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou