Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Geef succesvol leiding aan verandering

  • Maak kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement
  • Geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen
  • Meeste effect door gefundeerde keuze van de juiste techniek

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
7 dagen (14 weken)
ECTS (studiepunten)
8 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • Foto van Joop Franke. Een kale man met blauwe ogen en een roze polo.
  • Foto van Katrina Heijne. Een vrouw met bruine haren, blauwe haren en een bruine bril.
  • Foto van Harry Jonker. Een man met hele korte grijze haren en een ronde zwarte bril.
  • Foto van Everard van Kemenade. Een kale man met blauwe ogen en een wit overhempt aan.
  • Foto van Martin van Staveren. Een man met bruine haren, blauwe ogen en een baardje. +4
    Nog 4 anderen

Dit ga je leren in Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Jij wilt de kwaliteit van je organisatie continu verbeteren. Maar met welke technieken bereik je het meeste effect? Je maakt kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement, waaronder de verbeterfilosofie Lean. Maar je houdt ook rekening met de sociaaldynamische kant van groei. Alles om duurzame en innovatieve oplossingen te vinden voor je eigen organisatie.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement
  • Lean als verbeterfilosofie
  • Inrichten en herontwerpen van primaire processen
  • Organisatie van innovatie
  • Ontwerpmethoden
  • Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen
  • Business continuity management

Resultaten

  • Je kent de belangrijkste concepten en theorieën van verbetermanagement
  • Je kiest de juiste techniek, zowel zelfstandig als in projectverband
  • Je hebt inzicht in de verschillen tussen verbeteren, innoveren en ontwerpen
  • Je kent de dilemma's van verbetermanagement, ook in je eigen praktijk
  • Je durft bij complexe situaties van een systeemtechnische naar sociaaldynamische benadering over te stappen

Voor iedereen die meer wil weten over de kritieke succesfactoren voor een innovatieve organisatie

Voor wie?

Voor jou als kwaliteitsmanager ligt de lat hoog. Jij wilt processen en samenwerking binnen je organisatie zo efficiënt mogelijk laten verlopen. En je deskundigheid en competenties naar een hoger niveau brengen. Zodat jij niet alleen zelf – als adviseur of kwaliteitsmanager binnen een organisatie – beter presteert, maar ook de organisatie soepeler en efficiënter functioneert.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Lean als verbeterfilosofie

We verdiepen ons in een aantal perspectieven op Lean. Wat is Lean en wat is het niet? Waar komt het vandaan, wat zouden redenen kunnen zijn dat Lean in veel gevallen niet van de grond komt en wat zou je daarin anders kunnen doen? Je leert anders te kijken naar processen en weet hierdoor nieuw verbeterpotentieel aan te boren.

Inrichten en herontwerpen van primaire processen

Tijdens deze bijeenkomst wordt ingegaan op het inrichten en herontwerpen van productie- en dienstverlenende processen. Uitgangspunt hierbij is dat het bij het doorgronden van primaire processen in veel gevallen van belang is om een interdisciplinaire insteek te hanteren. Vraagstukken rond het voortbrengingsproces van een organisatie kunnen immers zelden of nooit geïsoleerd beschouwd worden en hebben in het merendeel van de gevallen een directe relatie met de diverse bedrijfskundige deelterreinen zoals marketing, strategievorming en organisatiestructurering. 

Organisatie van innovatie

In deze bijeenkomst verdiep je je in de inrichting en besturing van innovatieve organisaties. Het innovatieproces staat daarbij centraal. We bespreken onder meer de uitdaging die besloten ligt in wat bekend staat als ambidexterity en de voorwaarden en consequenties van het fenomeen open innovation. 

Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement

Je gaat risicomanagement, innovatiemanagement en verandermanagement met elkaar verbinden. Daarbij combineer je actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek met een ruime praktijkervaring in diverse sectoren en organisaties. Je krijgt praktische modellen en instrumenten aangereikt, die we bespreken in het licht van de ervaring van de deelnemers. 

Ontwerpmethoden

Tijdens deze bijeenkomst maak je kennis met methoden en technieken voor het (her)ontwerpen van producten en diensten. We laten je zien hoe je klantenwensen vertaalt naar kwaliteitskenmerken, daar ordening in aanbrengt en wat deze betekenen voor de processen. Je krijgt inzicht in het belang van ontwerp- en innovatieprocessen bij het realiseren van kwaliteit.

Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen

Je bekijkt verbeteren met een sociaal dynamische bril. We reiken je ideeën aan om verschillende soorten processen te verbeteren: stabiele, voorspelbare, complexe, dynamische en controleerbare processen in een onzekere wereld. Voor kwaliteitsbeheersing willen we onzekerheden elimineren. Voor vernieuwing en groei willen we onzekerheden durven toelaten. Van een systeemtechnische naar een sociaal dynamische benadering.

Business continuity management

Hoe overleeft een organisatie een hack van het IT-systeem, een pandemie of een andere calamiteit? In dit college maak je kennis met business impact analyses die de basis zijn voor het business continuity plan. Hierin zijn de maatregelen vastgelegd waarmee het weerstandsvermogen van een organisatie wordt vergroot. Ook maak je kennis met de basiselementen van disaster recovery waarmee een organisatie kan herstellen van een ramp.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3750,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

De Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren bestaat uit 7 bijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken en staat gelijk aan 8 ECTS. Je tijdsinvestering is circa 16 uur zelfstudie per week inclusief collegedagen. Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Bijeenkomst 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een deeldiploma van SUAS (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het STAP-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,-, die je alléén nog in 2023 kunt aanvragen voor een erkende opleiding in het hoger onderwijs. Je kunt het gebruiken voor de financiering van de opleiding die je nu aan het bekijken bent. Je volgt bij SUAS met STAP-budget tijdelijk kosteloos een HBO- of mastermodule die onderdeel is van een geaccrediteerde opleiding. Of gebruik het STAP-budget voor € 1.000,- korting op de hele bachelor of master.

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding met STAP-budget die aansluit op je leerdoelen.
  2. Selecteer via de button 'Aanmelden met STAP-budget' je startmoment. Je ontvangt van ons je bewijs van vooraanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag online STAP-budget aan via het UWV STAP-portaal met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

SUAS werkt met ruim 60 verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede ervaring in zowel de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw persoonlijke werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw eigen praktijk.

Dit worden je docenten

  • Joop Franke

    Foto van Joop Franke. Een kale man met blauwe ogen en een roze polo.

    Joop Franke (HON) FBCI (1948). Een gedreven persoonlijkheid, waarbij eerlijkheid en een no nonsens houding centraal staan. Met ruim 35 jaar ervaring heeft Joop de hele ontwikkeling van BCM meegemaakt en loopt nog altijd voorop bij het vormgeven en implementeren van de nieuwste methodieken. Twee grote calamiteiten bij voorgaande werkgevers hebben hem ertoe aangezet om Business Continuity Management tot zijn passie, zijn missie te maken. Het ontwikkelen van methoden en technieken heeft hij zich eigen gemaakt tijdens zijn 14-jarig dienstverband bij het toenmalige Computer Uitwijk Centrum in Lelystad. De BCI, Business Continuity Institute UK heeft hem de officiële status van Honorary Fellow (HON) (FBCI) verleend. Een titel die alleen gegeven wordt aan diegenen die concreet aantoonbaar veel ervaring hebben opgedaan met het opzetten van BCM in tal van profit en non-profit organisaties en het promoten van nut een noodzaak van Business Continuity Management in organisaties. Ook was hij 'Shortlisted for the Contributor BCI Europe Awards 2022'. Naast vele praktijkjaren binnen diverse organisaties, heeft Joop vele studenten opgeleid en gemotiveerd voor een functie in BCM. Ook heeft hij verschillende artikelen en boeken gepubliceerd. Joop bedrijft BCM welhaast als hobby en heeft altijd nog als missie het boeiende en uiterst belangrijke vakgebied breder en hoger binnen organisaties onder de aandacht te brengen. Zijn motto is: "The primary business of every business is to stay in business”.

  • Katrina Heijne

    Foto van Katrina Heijne. Een vrouw met bruine haren, blauwe haren en een bruine bril.

    Katrina is docent, trainer en auteur. Ze traint individuen, groepen en organisaties om hun creatieve capaciteit in het innovatieproces te vergroten. Een heldere, gestructureerde en beproefde aanpak is het handelsmerk van haar bedrijf, SeriousCreativity, met uiteraard een speelse twist. Katrina schreef een praktisch handboek over het organiseren en faciliteren van creativiteit in groepen: Road Map for Creative Problem Solving Techniques (Engels). En ook een toegankelijk boek over hoe je in je eentje problemen kan oplossen: 101 ideeën voor ideeën. Katrina combineert de praktijk met academische werkzaamheden bij Faculteit Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft waar ze verschillende creativiteitsvakken ontwikkelde. Haar missie is om een brug te slaan tussen theorie en praktijk, o.a. in haar rol als Vice President van de European Association for Creativity and Innovation.

  • Harry Jonker MA

    Foto van Harry Jonker. Een man met hele korte grijze haren en een ronde zwarte bril.

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • dr. Everard van Kemenade

    Hogeschool Utrecht

    Foto van Everard van Kemenade. Een kale man met blauwe ogen en een wit overhempt aan.

    Everard van Kemenade promoveerde op Certificering, Accreditatie en de Professional bij de Erasmus Universiteit. Hij schrijft boeken en artikelen voor TQM Journal, Quality in Higher Education, Quality Progress e.a. Daarnaast is hij directeur/eigenaar van Van Kemenade ACT. Daarvoor werkte hij in Egypte, Syrie, Ghana, Tanzania, Viet Nam, Romania, India en de Caribben. Ook is hij senior lecturer/researcher bij de Master of Integrated Care Design (Hogeschool Utrecht). Zijn onderzoeksthema betreft emergentie.

  • dr. ir. Martin van Staveren

    Van Staveren Risk Management

    Foto van Martin van Staveren. Een man met bruine haren, blauwe ogen en een baardje.

    Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico’s en kansen leren omgaan, zonder de illusie van volledige beheersing. Dit is de vertaling van mijn missie in acties, bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hier werk ik dagelijks aan, op een vernieuwende en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit mijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • dr. Matthias de Visser

    University of Twente

    Foto van Matthias de Visser. Een man met bruine haren, een baardje en blauwe ogen.

    Dr. Matthias de Visser is bedrijfskundige en assistent professor aan de University of Twente. Hij heeft een speciale interesse voor management innovatie binnen productiebedrijven. Zijn onderzoek richt zich op de individuele, team en organisatie aspecten van innovatie. Matthias heeft verschillende wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan, onder meer in het Journal of Product Innovation Management, Technovation, en Creativity and Innovation Management. Tijdens zijn promotie-onderzoek won hij de prestigieuze Christer Karlsson Best Paper Award (tijdens het 16e International Product Development Management Conference) en de Runner Up Best Paper Award (18e International Product Development Management Conference).

  • prof. dr. Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Foto van Jan De Vries. Een man met bruine haren, bruine ogen en een witte blouse.

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

  • drs. ing. Ed Wieles

    Foto van Ed Wieles. Een man met korte grijze haren, een bril met ronde glazen.

    Ed Wieles is opgeleid als analytisch chemicus (HTS) en heeft een Master in Public Management and policies (bestuurskunde). Na ruim 10 jaar water- en milieuonderzoek heeft hij zich gespecialiseerd in kwaliteitsmanagement. Eerst als kwaliteitsmanager op een laboratorium en binnen een advies- en ingenieursbureau. De laatste 25 jaar bij de Raad voor Accreditatie heeft hij de kwaliteitskunde vanuit een veelheid aan perspectieven kunnen benaderen, van puur datagedreven methoden tot filosofische beschouwingen en van eenvoudige kwaliteitscontrole systemen tot geïntegreerde managementsystemen voor kwaliteit, milieu, veiligheid, informatieveiligheid en bedrijfscontinuïteit. In die periode heeft hij kennis gemaakt met kwaliteitsmanagement op een bouwplaats in China, een software ontwikkelaar in India en de producent van bouten en moeren voor een marslander in de VS. Met de inbedding van keuring en certificering in nationale en Europese wetgeving (zoals CE-markering) heeft hij zich verdiept in beleidsmatige en bestuurlijke aspecten van deze instrumenten. Nu is hij actief als freelance adviseur, trainer en auditor, vooral op het gebied van kwaliteitsmanagement en accreditatie.

Nu starten met Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Mastermodule Systematisch verbeteren en innoveren

Geef succesvol leiding aan verandering

  • Maak kennis met de belangrijkste benaderingen van verbetermanagement
  • Geslaagde innovaties door de juiste technieken te kiezen
  • Meeste effect door gefundeerde keuze van de juiste techniek

Kom naar de Informatiemiddag voor HBO- en Masteropleidingen bij SUAS

Proef de sfeer, volg een proefcollege en stel al je vragen.

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Portretfoto van Ditty van der Elst. Vrouw met donkere opgestoken haren, blauwe blouse met witte verticale streepjes.

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou