Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Master Bedrijfskunde specialisatie commercieel management

Master Bedrijfskunde specialisatie commercieel management

Versterk de klantgerichtheid van organisties.

  • Maak je marketing effectiever door gebruik van customer insights
  • Blijf de concurrentie voor met innovatieve businessmodellen
  • Zet je merk sterker neer met een onderscheidende customer journey

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
26 dagen (2,5 jaar)
ECTS (studiepunten)
60 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • +3
    Nog 3 anderen

Dit ga je leren in Master Bedrijfskunde specialisatie commercieel management

In deze master Commercieel management onderzoek je methoden om nieuwe businessmodellen te ontwerpen en door te vertalen naar een strategisch commercieel plan. Bovendien ontwerp je op basis van customer analytics een relevante en onderscheidende customer journey en customer experience voor jouw merk of organisatie.

In verschillende modules leer je alles over de nieuwe economische werkelijkheid en hoe je je vaardigheden kunt inzetten om richting te geven aan toekomstbestendige waardeproposities. Hoe je niet alleen financieel rendement creëert voor een organisatie, maar ook maatschappelijk rendement. Je verdiept je in complexe en uitdagende vraagstukken uit de eigen werkomgeving, waar geen panklare oplossing voor is.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Hoofdfase:

  • Innovatiekracht
  • Ethisch leiderschap
  • Risicomanagement in verandering
  • Organisational design
  • Praktijkgericht onderzoek
  • Onderzoeksvaardigheden (met accent op actie-onderzoek)

Afstudeerfase:

  • Commercial Strategy and innovation
  • Customer Insights
  • Examendossier

Resultaten

  • Je beschikt over actuele strategische bedrijfskundige inzichten en modellen
  • Je ontwikkelt een strategische visie op commercie en innovatie
  • Je leert commerciële innovatie en strategie aan te jagen en te verkopen
  • Je kunt adviseren over de inzet van customer analytics
  • Je bent in staat datatechnieken in te zetten in de commerciële strategie
  • Je weet hoe je organisatieonderzoek verricht en complexe problemen oplost
  • Je ontvangt een SUAS diploma voor de Master Bedrijfskunde

Bouw slim en strategisch aan een sterker merk

Voor wie?

Ben jij een ervaren professional of manager en wil je weten hoe je belangrijke elementen als commerciële innovatie, customer analytics en veranderende organisatiestructuren verankert in een bedrijfsstrategie? Verzilver jouw kennis en vaardigheden op het gebied van bedrijfskunde dan naar masterniveau met deze module. Laat je voeden door de nieuwste wetenschappelijke inzichten, excellente docenten en best practices van collega-professionals.

Toelatingscriteria

Je bent in het bezit van een Bachelor in het hoger beroepsonderwijs of het wetenschappelijk onderwijs, en je hebt minimaal 2 jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over dit diploma en ben je 21 jaar of ouder, dan kun je een toelatingsonderzoek ontvangen. Met deze procedure worden de zogenoemde Elders Verworven Competenties (EVC) beoordeeld. Deze kun je aantonen op basis van je CV. Zie bijgaand document voor meer informatie over dit proces. Mail jouw aanvraag naar university@suas.nl.

Gedurende deze studie ga je werken aan je eigen beroepsproducten. Het grote voordeel hiervan is dat je na afronding van elke module een concreet plan in handen hebt om impact mee te maken. Hiervoor dien je een praktijkopdracht, case of assessment in. Deze kan voor je eigen bedrijf zijn - of gebaseerd zijn op de functie die je vervult - en heeft de vorm van een analyse, advies of ontwerp. Heb je momenteel geen (vaste) baan? Dan mag je ook een praktijkopdracht namens of voor een bedrijf indienen.

Inhoud

Hoofdfase

Innovatiekracht

Organisaties zetten wereldwijd in op innovatie, om verschillende redenen. Door te innoveren creëer je waarde voor klanten én werknemers, waardoor je een voorsprong neemt op de concurrentie. Hoe wordt innovatie onderdeel van het realiseren van de strategie? Door te werken aan de ontwikkeling van het innovatie-ecosysteem in jouw bedrijf!

Ethisch leiderschap

Goed leiderschap is ethisch leiderschap. Ethische leiders zijn integer naar zichzelf en hun medewerkers. Ze vertonen voorbeeldgedrag en dragen hun waarden over op medewerkers en de organisatie. In deze mastermodule ontwikkel je een moreel kompas, dat je leert toepassen op zaken als risicobeheer, relatiemanagement en innovatie.

Risicomanagement in verandering

Risicomanagement biedt organisaties de mogelijkheid snel te anticiperen op risico’s en kansen in deze complexe en snel veranderende wereld. In deze mastermodule leer je interne en externe analyses maken, ontwikkel je een eigen visie en ontwerp je een overall Risk Management Framework voor jouw organisatie.

Organisational design

Hoe richt je een organisatie zo in dat cultuur en gedrag positief beïnvloed worden, met efficiënte processen en resultaten tot gevolg? Hoe creëer je een wendbare organisatie die continu in kan spelen op de veranderende context? Je krijgt actuele inzichten en leert ze toepassen op jouw eigen situatie.

Praktijkgericht onderzoek

Hoe zet je praktijkgericht onderzoek in bij innovatie in jouw organisatie? In deze mastermodule krijg je onderzoeksmethoden en -vaardigheden aangereikt om te komen tot een onderbouwde implementatie en borging van innovatie. Je werkt aan een concreet innovatieproject en gebruikt de opgedane kennis rondom innovatievermogen, risicomanagement, organisatiestructuur en ethiek.

Afstudeerfase

Commercial Strategy and innovation

In deze module leer je methoden om de transitie naar nieuwe businessmodellen commercieel én organisatorisch vorm te geven. We kijken op het niveau van een organisatie-eenheid (divisie, werkmaatschappij, zelfstandige onderneming), gaan in op hoe je langetermijndoelstellingen realiseert en hoe je je onderscheidt van de concurrentie.

Customer Insights

Customer insights, ofwel klantinzichten, zijn de sleutel tot effectieve marketing. Als bedrijfskundige ben je geen marketing- of dataspecialist, maar wél goed op de hoogte van alle mogelijkheden die customer analytics biedt. Straks ben je in staat op basis daarvan verbeteringen aan te dragen.

Examendossier

Tijdens de afstudeerfase werk je aan de opbouw van een examendossier. Je krijgt kennis en vaardigheden aangereikt op het gebied van onderzoeksmethodologie en -rapportage. Je voert zelf een praktijkgericht onderzoek uit, deelt kennis en ervaringen met studiegenoten onder begeleiding van een expert en ontwikkelt jezelf tot een professional Master.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van de master is € 22.500,00, wanneer je kiest voor een betaling in één keer. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Bekijk ook onze andere betaalopties.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider en je businesscoach bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Bedrijfskunde specialisatie commercieel management modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 6 modules met een minimale doorlooptijd van 2,5 jaar en 1 thesis.

Een mastermodule bestaat uit 3 collegedagen of 6 dagdeelbijeenkomsten en 2 intervisiebijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met de master: in januari, april en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Module 1 t/m 6, colleges 1 t/m 3 + 2 intervisiebijeenkomsten:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur of
  • 1 dagdeelbijeenkomst

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Getuigschrift

Elke module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarbij je het geleerde integraal op je eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een certificaat. Heb je de hele hbo-master succesvol afgrond, dan ontvang je het getuigschrift Master Bedrijfskunde specialisatie Commercieel management en mag je de NVAO erkende mastertitel Master of Science (MSc) voeren.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten

SUAS werkt met verschillende hoogleraren en professionals met veel ervaring in zowel de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw eigen praktijk.

 

Dit worden je docenten

  • Marc Eilering

    Avans Hogeschool

    Marc Eilering heeft bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit waarna hij verschillende functies in Corporate Finance heeft bekleed. Hierna heeft hij als ondernemer een eigen uitgeverij opgericht en gedurende 10 jaar geleid. Momenteel is hij als docent ondernemerschap en innovatie verbonden aan Avans Hogeschool en brengt hij als business developer van start-ups zijn kennis en ervaring op het gebied van waardepropositie en business model innovatie dagelijks in de praktijk. Hij heeft speciale aandacht voor de meervoudige waardecreatie en impact ondernemerschap en deelt zijn uitgebreide ervaring graag met studenten.

  • Drs. Remco Gaanderse

    Drs. Remco Gaanderse heeft zijn werkervaring van meer dan 30 jaar voornamelijk opgedaan in de financiële sector. Hij was werkzaam als country manager, consultant, change manager en adviseur op het snijvlak van financiële dienstverlening, business en ondernemerschap met een focus op opkomende markten in Centraal Europa, Latijns Amerika, Azië, Afrika en het Midden Oosten. Daarnaast heeft hij gewerkt als trainer voor organisaties en als docent en studentencoach aan hogescholen in Nederland en aan een Business School in Vietnam. Hij is in het bezit van een masterdiploma van de universiteit van Utrecht en heeft aanvullende opleidingen gevolgd aan onder andere Harvard Business School en Insead.

  • Marc do Amaral

    Marc B. do Amaral heeft in 2012 een International MSc in Corporate Communication afgerond aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Gevolgde keuzevakken: Leadership & Communication, Advanced Reputation Management, Corporate Branding, Employee Communication, Organizational Identity en Corporate Social Responsibility. Zijn Master thesis omvat een literatuuronderzoek en case study over framing-technieken in issue management. Sinds 2013 heeft hij zijn eigen adviesbureau op het gebied van interne communicatie, organisatie-dialoog en communicatieklimaat.

  • Hans Ruinemans

    Hans Ruinemans is een gedreven ondernemer. Hij studeerde bewegingswetenschappen, psychologie en politicologie. En rondde zijn Master of Business Administration af met een 9,5. Hij richtte onder meer het bedrijf Business Tales B.V. op. Als DGA en strateeg denkt hij mee met corporate bestuurders en voorziet hij directeuren van zakelijke en persoonlijke adviezen. Hij wordt vaak gevraagd als boardroom monk, business mentor en secret strategist. Zowel door gelouterde CEO’s als jonge start-uppers. Op zijn YouTube kanaal staan 350 insight video’s. Op Spotify 31 podcasts.

  • John Smits

    John Smits inspireert al jaren studenten als het gaat om de regisseursrol op het snijvlak van IT & business. Het werken met nieuwe technieken, durven te pionieren en verandermanagement is voor hem een tweede natuur. Met de krachtige combinatie van IT-trainingen, IT-ervaring en een afgeronde MBA en accountantsopleiding voorziet hij het bedrijfsleven van strategisch advies. Hij deelt graag zijn kennis en coacht, inspireert, prikkelt en enthousiasmeert studenten graag op het gebied van digitale transitie en datagedreven werken. Als innovator is hij trainer en ontwikkelaar van onderwijsmateriaal op het gebied van Big Data, Business Intelligence, ICT, Data Analyse en FinTech.

  • Drs. Nathalie Hazenberg MA

    Drs. Nathalie Hazenberg MA is gespecialiseerd in transitiemanagement, veranderkunde en HRM. Ze is afgestudeerd in Bedrijfskunde/Internationale Marketing (VU) en heeft een post-academische master in arbeidsstudies (Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (Universiteit van Amsterdam). Ze houdt zich actief bezig met intersectorale mobiliteit van bedrijfsleven naar onderwijs via publiek-private samenwerking en is betrokken bij het initiatief Cross Mentoring. Haar huidige functies zijn HR Innovator organisatie ontwikkeling en mobiliteit (ABN AMRO), Voorzitter Raad van Toezicht (STWT), programmaleider en lid werkveldraad (SUAS), systemisch (team)coach (ORSC), eigenaar en adviseur (Team&More) en auteur.

  • Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, AI en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze promoveerde in 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

)

Nu starten met Master Bedrijfskunde specialisatie commercieel management

Master Bedrijfskunde specialisatie commercieel management

Versterk de klantgerichtheid van organisties.

  • Maak je marketing effectiever door gebruik van customer insights
  • Blijf de concurrentie voor met innovatieve businessmodellen
  • Zet je merk sterker neer met een onderscheidende customer journey

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou