Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Het brein in de organisatie

Mastermodule Het brein in de organisatie

Haal meer uit je eigen brein en het brein van anderen

  • Maak kennis met de werking van het brein
  • Ontdek de wetenschap van breinprocessen en zet dit om in doelgericht handelen 
  • Onderzoek hoe het geleerde geïntegreerd kan worden in jouw eigen werkpraktijk 

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
7 dagen (14 weken)
ECTS (studiepunten)
8 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen
  • portret foto jonge man in donker blauw pak met donker blond haar bril snor en baard
  • +3
    Nog 3 anderen

Dit ga je leren in Mastermodule Het brein in de organisatie

Ons brein kan ontzettend veel informatie tegelijk verwerken, maar uiteindelijk kunnen we maar één handeling tegelijk uitvoeren. Hoe zorgen we ervoor dat ons handelen zo efficiënt mogelijk is? En hoe kunnen we beter leren, minder snel afgeleid worden en meer grip krijgen op de manier waarop we beslissingen nemen? 

In deze module leer je hoe het brein werkt en hoe we de werking van het brein optimaal kunnen benutten en beperkingen van onze hersenen te slim af kunnen zijn. In de 7 collegedagen krijg je inzicht in het brein en haar onderliggende processen zoals onbewuste sociale invloeden en leren en geheugen. 

Dit alles aan de hand van (recente) wetenschappelijke inzichten, theorieën en modellen. Er is een sterke verbinding met de organisatiecontext, zodat je het gedrag van mensen in organisaties beter leert begrijpen en daarin kunt interveniëren.  

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • De werking van het brein; hoe zit het brein in elkaar?
  • Leren en geheugen; hoe kunnen we beter leren en meer onthouden?
  • Doelgericht handelen; hoe kan je gefocust blijven op (organisatie)doelen?
  • Aandacht; op welke manier kan jij je wapenen tegen afleiding?
  • Redeneren en beslissen; welke denkfouten maken we en kan je vermijden?
  • Onbewuste sociale invloeden; word jezelf bewust van het onbewuste!
  • Vertaling naar jouw eigen beroepspraktijk

Resultaten

  • Je bent op de hoogte van inzichten op het gebied van breinwetenschappen
  • Je kan mythes over het brein onderscheiden van feiten over het brein
  • Je begrijpt hoe je het brein en gedrag van mensen kunt sturen
  • Je begrijpt welke beperkingen het brein heeft en hoe je deze kunt omzeilen
  • Je kunt je eigen gedrag en denkvermogen en dat van collega’s optimaliseren
  • Je kan een sterke koppeling maken tussen het geleerde en je eigen werkpraktijk 

Benut de breinkracht in jouw organisatie optimaal

Voor wie?

Je hebt een brede belangstelling voor menselijk gedrag. Psychologische processen en de werking van het brein: het boeit je bovenmatig. Maar vooral over sociaal- psychologische processen in organisaties wil je meer weten zodat je het gedrag van mensen in organisaties beter begrijpt en daarin kunt interveniëren. Je hebt deze interesse vanuit je functie als (HR-)manager, leidinggevende, adviseur, (loopbaan)coach of trainer.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Een reis door het werkende brein

Je leert meer over de werking van het brein. Hoe zit het brein in elkaar en welke breinfuncties en breinprocessen zijn er? Je leert deze inzichten in de werking van het brein in te zetten in de organisatie- en HR-context.

Sneller leren en een beter geheugen

Hoe kan je het leren en geheugen van mensen in organisaties optimaliseren? Je leert alles over de verschillende manieren waarop het brein leert en hoe het geheugen werkt. Ook leer je trucs om een leer- en geheugenkampioen te worden.

Meer controle op doelgericht handelen

Welke executieve (brein)functies hebben invloed op de manier waarop je handelt? Je krijgt inzicht in jouw eigen breinfuncties en leert hoe je deze inzichten kan inzetten om onder andere organisatiedoelen doelgericht na te streven.

Betere focus en meer aandacht

Hoe blijf je gefocust en geconcentreerd in een omgeving waarin je constant afgeleid wordt? Leer hoe jij en jouw collega’s efficiënter kunnen werken door jullie te wapenen tegen afleiding.

Grip op redeneren en beslissen

Leer met welke denkfouten we te maken hebben en ontdek hoe je deze kan vermijden. Een belangrijk onderdeel is het zogeheten "System 1-System 2" of "Thinking, fast and slow" raamwerk. Ook krijg je een beter beeld van drijfveren en redenen achter beslissingen, zodat je collega’s en klanten makkelijker kunt overtuigen. 

Onbewuste sociale invloeden ontmaskerd

Hoe werkt emotionele/sociale beïnvloeding? In deze bijeenkomst gaan we dieper in op de reden achter emoties. Ook leer je dat we continu gebruik maken van onbewuste vooroordelen. Bewustwording van dit soort fenomenen kan ervoor zorgen dat we minder bevoordeeld in het leven staan en meer controle krijgen over hoe wij op andere mensen overkomen. 

Integratie

Op basis van je eigen praktijk onderzoeken we hoe je het geleerde kunt integreren in je werk.

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 3.750,00 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in deze mastermodule bedraagt € 3750,00. Hierover wordt geen btw berekend.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per mastermodule). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor het studiemateriaal zijn dus niet bij de prijs inbegrepen en worden niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

De Mastermodule Het brein in de organisatie bestaat uit 7 bijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken en staat gelijk aan 8 ECTS. Je tijdsinvestering is circa 12 uur zelfstudie per week. Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Bijeenkomst 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een deeldiploma van SUAS (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

Deze module wordt verzorgd door docenten die de totale breedte van de neurowetenschappen vertegenwoordigen:

  • dr. Ilja Sligte
  • dr. Hedderik van Rijn
  • dr. Boris Konrad
  • dr. Stefan van der Stigchel
  • dr. Marte Otten
  • drs. Ria van Dinteren
  • drs. Andries van der Leij

Dit worden je docenten

  • drs. Ria van Dinteren

    Breinwerk

    Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij Tijdschrift voor Organisatie Ontwikkeling (TvOO) en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.

  • dr. Boris Konrad

    Radboud universiteit Nijmegen

    portret foto jonge man in donker blauw pak met donker blond haar bril snor en baard

    Boris Nikolai Konrad is een Duitse neurowetenschapper, geheugentrainer en meervoudig wereldkampioen geheugensport. Hij is verbonden aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen

  • drs. Andries van der Leij

    Universiteit van Amsterdam

    Andries van der Leij is docent neuro-economie en sociale neurowetenschappen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Hij geeft 3e jaars bachelor Psychobiologie les in de neurocognitieve grondslagen van economische besluitvorming en sociale processen. Hij is Head of Research & Development bij consumenten neurowetenschap bedrijf Neurensics en Chief Technology Officer en mede-oprichter van neuro HR bedrijf BrainsFirst. Zijn specialisme is het geven van concreet marketingadvies o.b.v. neurowetenschappelijke studies.

  • dr. Marte Otten

    Universiteit van Amsterdam

    I received my BA & MA in Cognitive and Biological Psychology from the Vrije Universiteit (Amsterdam, The Netherlands) and received my PhD in Cognitive Neuroscience from the University of Amsterdam. Following my PhD, I was awarded a NWO Rubicon Scholarship to complete a 2 year post-doc at Harvard University, in Mahzarin Banaji's Social Cognition Laboratory. Here my research focused on the influence that (unconscious) stereotypical knowledge has on low-level attentional processes, memory & language perception. Currently I am back at the University of Amsterdam, this time at the Department of Social Psychology. Here I work together with Kai Jonas . Our research project, funded by a fast-track grant from the NWO Conflict & Safety Spearhead, focuses on the causes and consequences of humiliation, both at an individual and an intergroup context. In my research, I use both behavioral and psychophysiological measures (EEG & ERP).

  • prof. dr. Hedderik van Rijn

    Rijksuniversiteit Groningen

    Professor Hedderik van Rijn’s onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen richt zich op de rol van tijd in menselijk cognitief gedrag, en op het verbeteren van leerprestaties door gebruik te maken van computationele modellen van het menselijk geheugen. Naast zijn functie aan de Rijksuniversiteit Groningen is Van Rijn oprichter en CEO van SlimStampen BV dat adaptieve leer- en toets-systemen ontwikkelt.

  • dr. Ilja Sligte

    Universiteit van Amsterdam

    Ilja Sligte is Assistent Professor in Cognitieve Neurowetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich vooral op de hersenmechanismen die ten grondslag liggen aan visueel sensorisch geheugen, visueel werkgeheugen en bewustzijn. In zijn andere onderzoekslijnen onderzoekt hij of cognitie kan worden verbeterd met behulp van hersenstimulatie.

  • prof. Inge Wolsink

    Universiteit van Amsterdam

    In the past 4 years, my research has been focused on creative and proactive behaviors in organizations. Creativity refers to the generation of original and useful ideas, whereas proactivity refers to initiation and implementation of solutions in order to anticipate future problems. Both creativity and proactivity are about novelty and change, and thus important for innovation, but they are not the same, and largely studied in different literatures. In my PhD project, I tried to bridge knowledge from experimental studies on creativity and organizational studies on proactivity. Specifically, I am interested in the cognitive and affective processes that guide creative and proactive behaviors. I study whether the type of thinking (simple vs. complex), feeling (positive vs. negative), and motivation (intrinsic vs. extrinsic) involved in the creative and proactive process, are different. I thus investigated why, how and when people generate good ideas, initiate new ways of working and challenge their leaders to think and act differently. My research is characterized by a variety in methodology (experimental, physiological, organizational studies), types of analyses (single- and multi-level data), and research fields (cognitive, emotional, social and organizational psychology). In my current postdoctoral project I study how people emotionally respond to performance feedback. How people feel when they receive feedback about how they are doing on a task, depends on several factors. For example, it matters whether the feedback is positive or negative, and whether one expected to do well, or not so well. The main research question is how emotional reactions to feedback influence future performance, specifically in the domain of health behavior, and how the factors mentioned earlier (is feedback positive or negative, and what is expected?) can be used to guide people towards more healthy behaviors. The goal is thus to study how feedback can be used to motivate people to initiate and maintain health behaviors. We focus on several samples (students, health professionals, patients) and research methods (experiments and field studies).

Nu starten met Mastermodule Het brein in de organisatie

Mastermodule Het brein in de organisatie

Haal meer uit je eigen brein en het brein van anderen

  • Maak kennis met de werking van het brein
  • Ontdek de wetenschap van breinprocessen en zet dit om in doelgericht handelen 
  • Onderzoek hoe het geleerde geïntegreerd kan worden in jouw eigen werkpraktijk 

Volg gratis een online proefcollege

Kom naar het virtuele Inspiratie event Masters en proef de sfeer

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou