Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Je master halen naast je werk

Thema: HRM en HRD
Rubriek
Artikel
Datum
28 februari 2024
5 minuten leestijd

Studeren naast je fulltime baan? Student Gita laat zien dat het prima kan. Sterker nog: ze haalde haar master Human Development van SUAS binnen één jaar!

Je master halen in één jaar

Je zou zeggen dat het gekkenwerk is. Fulltime werken en daarnaast de master Human Development van SUAS afronden in één jaar. Toch ervaart de 49-jarige Gita Mahatam dit afgelopen jaar als een cadeautje. Waar de normale doorlooptijd van de opleiding 2,5 tot 5 jaar is, studeerde zij af binnen een jaar. Hoe ze dit voor elkaar kreeg terwijl ze vier dagen per week werkt en ondertussen nog even oma werd? Ze vertelt het graag.

Een man laat een vrouw iets zien op een iPad, achter hun staan twee mensen aan een staantafel te kijken naar een laptop

Gekoesterde droom

In haar twintiger jaren haalde Gita haar hbo-diploma. In deeltijd, terwijl ze klasgenoten had van haar moeders leeftijd. Waar ze zich toen nog afvroeg waarom die mensen op hun leeftijd nog een opleiding gingen doen, deed ze vijfentwintig jaar later precies hetzelfde. “Het was altijd al mijn wens ooit een academische studie af te ronden. Voorheen kwam het er niet van, als alleenstaande, werkende moeder. Toen mijn dochter vorig jaar uit huis ging, begon het weer te kriebelen. Naast mijn baan bij de gemeente Rotterdam als projectmanager Herstel Kinderopvangtoeslag wilde ik graag een uitdaging. Gelukkig stond mijn werkgever ervoor open.”

“Mijn dochter vindt me superstoer. Op je 49e nog je master halen, dat zegt wel iets over je.”

Leven lang leren

Van nature is Gita geïnteresseerd in psychologie en vanuit haar leidinggevende rol verdiept ze zich in de bevlogenheid van medewerkers. De Master Human Development van SUAS was dan ook op haar lijf geschreven. “Ik geloof in blijvende ontwikkeling van mensen. Net als geldt voor opgroeien in een gezin, geldt ook voor groeien op je werk: je hebt een positief en veilig klimaat met gelijkwaardigheid en respect nodig. Voor zo’n omgeving zet ik me graag in.” Volgens mensen om haar heen is Gita vastberaden, resultaatgericht en een aanpakker. Eigenschappen die zeker bijgedragen hebben aan de keuze voor deze opleiding. “Naast het feit dat medewerkers er zekerder en gelukkiger van worden, geloof ik dat ontwikkeling tot betere bedrijfsresultaten leidt.”

Sneltrein vanaf het begin

Op maandag diende ze haar studie-aanvraag in. Op donderdag hoorde ze dat het akkoord was en op vrijdag was de eerste opleidingsdag. Dit kenmerkt de vaart die Gita erin wilde hebben en houden. “Ik wilde dat de studieperiode te overzien was. Ze zeiden wel dat ik zeker 2,5 jaar moest uittrekken voor de zes modules en thesis, maar daar trok ik me niks van aan. Ik had nú de motivatie, dan wilde ik het ook zo snel mogelijk doen! De studie deed ik in mijn eigen tijd, wat betekende dat ik op mijn roostervrije dag de module volgde. In de weken dat ik twee modules tegelijk deed, nam ik een verlofdag op. Ook heb ik mijn vakantie uitgesteld. Je gaat ervoor of niet.”

Meester in plannen

Omdat Gita alle modules leuk vond en de opdrachten één op één kon vertalen naar de praktijk, voelde de studie als een cadeau. “Ik kon de meest actuele wetenschappelijke inzichten toepassen, dat had direct meerwaarde. Doordat ik de onderzoeksmodule tijdig had afgerond, kon ik in mei mijn thesisvoorstel al inleveren en het onderzoek doen in juni. Met de geboorte van mijn kleinkind brak even een drukke periode aan; twee weken lang hielp ik mijn dochter. Ook het schrijven van de thesis was pittig. In dezelfde periode moest ik opdrachten voor twee modules maken én mijn onderzoeksresultaten vertalen. Een nachtje doorhalen kwam toen wel eens voor. Gelukkig dacht de studiebegeleider vanuit SUAS goed mee, ook over het praktische regelstuk. Het lukte me alles op tijd af te ronden en in te leveren. Zowel mijn moeder als dochter en kleinzoon waren in november aanwezig bij mijn diploma-uitreiking!”

Twee lachende vrouwen op een bureaustoel worden naar voren geduwd door twee mannelijke collega's.

Thesis over bevlogenheid

Hoe kun je het welzijn van medewerkers bevorderen en tegelijkertijd ook de organisatieprestaties? Die vraag stond centraal bij Gita’s onderzoek binnen Kredietbank Nederland. Ze onderzocht de relatie tussen bevlogenheid en werkdruk. “In teams waarin mensen sociaal met elkaar omgaan, is meer bevlogenheid. Teams die het sociale aspect missen, ervaren hogere werkdruk en lastigere klanten en taken. We moeten dus focussen op sociale interactie en investeren in leiderschap en een positieve werkcultuur. Ook mensen invloed laten uitoefenen op hun taken, bijvoorbeeld met job crafting, maakt dat ze hun werk leuker vinden.”

Opgedane inzichten

“Wat ik verder heb ontdekt tijdens de opleiding is dat we onbewust erg subjectief zijn in onze oordeels- en besluitvorming. Je eigen overtuigingen loslaten en objectiever in gesprekken staan, is belangrijk. Ook heb ik gezien dat aandacht hebben voor sterke punten van medewerkers productiviteit en tevredenheid oplevert. Voer het goede gesprek en waardeer talenten. Misschien zijn het mijn Indiase roots en het vleugje Oosterse filosofie in mij, maar mensen werken om hun waarden te kunnen vormgeven. Hoe belangrijk ik resultaat en inhoud ook vind, dat stukje zingeving en de softe kant van de organisatie vind ik nóg interessanter. Dáár maak je het verschil.”

Mooie mensen

Het afgelopen jaar heeft Gita veel interessante mensen ontmoet. Haar medestudenten waren o.a. directeuren in onderwijs- en zorginstellingen, HR professionals en afdelingshoofden. Sommigen jonger, sommigen ouder dan zij. Ook de docenten, hoogleraren en wetenschappers waren stuk voor stuk bekwame professionals uit het werkveld. “Een van de meest bijzondere modules vond ik veranderkunde, waarin ik dankzij interessante colleges en tal van video’s, boeken en artikelen leerde met een veranderkundige blik naar organisatievraagstukken te kijken. Verder ben ik blij dat ik Wilmar Schaufeli, een autoriteit op het gebied van bevlogenheid, heb mogen leren kennen.”

Man en vrouw zittend aan tafel achter laptop bespreken iets op papier.

Kansen grijpen

“Nu ik mijn mastertitel heb, heb ik het gevoel dat de wereld voor me open ligt. Ik heb laten zien dat je kunt bereiken wat je wilt. Oók als je alleenstaande ouder bent, een niet-Westerse achtergrond hebt en op latere leeftijd begint met studeren. Ik hoop dan ook een voorbeeld te zijn voor anderen in het nastreven van hun doelen. Wat mijn eigen ontwikkeling betreft, wil ik verder groeien op tactisch/strategisch niveau. Ik ben benieuwd welke kansen er allemaal op mijn pad gaan komen!”

Ook je masterdiploma halen?

Wil jij net als Gita je kennis over psychologie, organisatiekunde en HRM verdiepen en je academische titel binnenslepen? In de Master Human Development bestudeer je de ontwikkeling van mensen in een organisatiecontext. Dankzij de modulaire opbouw hoef je niet te studeren in hetzelfde tempo als Gita. Maar het mag wel!

BEKIJK DE OPLEIDING

Gerelateerde artikelen