Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Ontdek de wetenschap van het brein en het menselijk gedrag

  • Leer wat invloed heeft op het functioneren van mensen in organisaties 
  • Begrijp hoe je het brein en daarmee het gedrag van mensen kunt beïnvloeden
  • Maak kennis met de wetenschap van de psychologie en actuele inzichten

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
21 dagen (42 weken)
ECTS (studiepunten)
24 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in april
Onderwerpen
  • +15
    Nog 15 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Het Masterprogramma (Organisatie)psychologie bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het gedrag van mensen zowel binnen als buiten de organisatie context en de werking van het brein. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn ‘Mastermodule Psychologie van mensen in organisaties’, ‘Mastermodule Het brein in de organisatie’ en ‘Mastermodule Psychologie in 7 dagen’.

Het gedrag van mensen lijkt lang niet altijd even voorspelbaar. Welke psychologische, biologische en sociale processen spelen een rol? En welke invloed hebben deze processen op gevoelens? 

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om met veranderingen om te gaan, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn cruciaal. In dit masterprogramma staan daarom persoonskenmerken, de werking van het brein en psychologische processen centraal. Wat drijft mensen? En hoe kunnen we de werking van het brein optimaal benutten en beperkingen te slim af zijn? 

In het masterprogramma ‘(Organisatie)psychologie’ komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Ontwikkeling en professionele identiteit 
  • Individu en team 
  • Persoonskenmerken en psychopathologie 
  • Individu en werk, motivatie en leren 
  • De werking van het brein
  • Leren en geheugen
  • Aandacht; hoe kun jij je wapenen tegen afleiding?
  • Vertaling naar jouw beroepspraktijk 
  • Functieleer
  • Ontwikkelingspsychologie
  • Persoonlijkheidsleer
  • Klinische psychologie
  • Sociale psychologie
  • Arbeids- en organisatiepsychologie

Resultaten

  • Je kent toonaangevende theorieën over psychologie 
  • Je kunt het functioneren van de mensen in jouw organisatie verbeteren
  • Je bent op de hoogte van inzichten op het gebied van breinwetenschappen
  • Je begrijpt welke beperkingen het brein heeft en hoe je deze kunt omzeilen
  • Je kunt je eigen gedrag en denkvermogen en dat van collega’s optimaliseren
  • Je hebt kennisgemaakt met verschillende principes uit de psychologie
  • Je kent psychologische processen die belangrijk zijn in organisaties

Benut de mens- en breinkracht van jouw organisatie

Voor wie?

Je hebt een brede belangstelling voor menselijk gedrag, de werking van het brein en het functioneren van mensen in organisaties. Je wilt meer weten over (sociaal-) psychologische processen zodat je het gedrag van mensen in organisaties beter begrijpt en daarin kunt interveniëren. Je hebt deze interesse vanuit jouw functie als leidinggevende, HRM- of HRD-professional, (organisatie)adviseur, coach of trainer.

Inhoud

Het Masterprogramma (Organisatie)psychologie bestaat uit 3 mastermodules:

In de module ‘Mastermodule Psychologie van mensen in organisaties’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Individu en ontwikkeling, Individu en professionele identiteit, Individu en het team, Individu en leiderschap, Individu en werk, Individu en motivatie en leren, Integratiedag theorie en praktijk.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Het brein in de organisatie’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Een reis door het werkende brein, Sneller leren en een beter geheugen, Meer controle op doelgericht handelen, Betere focus en meer aandacht, Grip op redeneren en beslissen, Onbewuste sociale invloeden ontmaskerd, Integratiedag.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Psychologie in 7 dagen’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Psychologische functieleer, Ontwikkelingspsychologie, Persoonlijkheidsleer, Klinische psychologie, Arbeids- en organisatiepsychologie, Sociale psychologie, Integratie.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 10.500,00 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in het masterprogramma bedraagt € 10500,00. Hierover wordt geen btw berekend.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per mastermodule). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor het studiemateriaal zijn dus niet bij de prijs inbegrepen en worden niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma (Organisatie)psychologie modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van het masterprogramma ontvang je een deeldiploma van SUAS (24 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Dit worden je docenten

  • dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Hillie Aaldering werkt als assistent-professor bij de faculteit Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 behaalde ze haar PhD bij dezelfde vakgroep.

  • drs. ir. Gerritjan van Luin

    Aeres Hogeschool Wageningen

    Gerritjan wil graag bijdragen aan de ontwikkeling van mensen en aan het mooier worden van organisaties. Volgens hem worden mensen beter en organisaties mooier als er ruimte is voor persoonlijke groei, voor het uitoefenen van je vak en het dragen van verantwoordelijkheid, als de 'systemen' in dienst staan van de mensen en de 'bedoeling' van de organisatie centraal staat.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder 'Does coaching work?' (2014) en 'Who are you calling rude?' en 'Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult' (2014).

  • prof. dr. Tijs Besieux

    University of Leuven

    Prof. Dr. Tijs Besieux studeerde Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leuven. Hij verdiepte zich in mediation (Harvard University) en bedrijfseconomie (Antwerp Management School). Hij promoveerde op leiderschap, engagement en prestatie in de financiële sector. Daarnaast is hij managing director bij Leuven Center for Collaborative Management (Universiteit Leuven) en fellow bij de Antwerp Management School. Zijn fascinatie betreft leiderschapseffectiviteit, onderhandelen en management consulting. Over deze thema’s publiceert Tijs in wetenschappelijke tijdschriften. In zijn laatste boek “Mama, waarom zijn wij rijk?” laten Tijs en professor Alain Laurent Verbeke een licht schijnen op leiderschap en conflictresolutie binnen vermogende families. Tijs Besieux is inhoudelijk verantwoordelijk van de module Organisatietheorie en strategisch HRM en geeft les in de module Conflictmanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    Schouten University of Applied Sciences.

    Robert-Jan is wetenschappelijk coördinator en docent Master Human Development bij Schouten University of Applied Sciences. Hij was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling in allerlei typen organisaties. Hij heeft zijn eigen adviesbureau “Visie op leren” en schreef verschillende boeken. Zijn belangrijkste thema’s zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren. www.visieopleren.nl.

  • dr. Ilja Sligte

    Universiteit van Amsterdam

    Ilja Sligte is Assistent Professor in Cognitieve Neurowetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich vooral op de hersenmechanismen die ten grondslag liggen aan visueel sensorisch geheugen, visueel werkgeheugen en bewustzijn. In zijn andere onderzoekslijnen onderzoekt hij of cognitie kan worden verbeterd met behulp van hersenstimulatie.

  • drs. Ria van Dinteren

    Breinwerk

    Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij Tijdschrift voor Organisatie Ontwikkeling (TvOO) en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.

  • prof. dr. Hedderik van Rijn

    Rijksuniversiteit Groningen

    Professor Hedderik van Rijn’s onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen richt zich op de rol van tijd in menselijk cognitief gedrag, en op het verbeteren van leerprestaties door gebruik te maken van computationele modellen van het menselijk geheugen. Naast zijn functie aan de Rijksuniversiteit Groningen is Van Rijn oprichter en CEO van SlimStampen BV dat adaptieve leer- en toets-systemen ontwikkelt.

  • dr. Boris Konrad

    Radboud universiteit Nijmegen

    portret foto jonge man in donker blauw pak met donker blond haar bril snor en baard

    Boris Nikolai Konrad is een Duitse neurowetenschapper, geheugentrainer en meervoudig wereldkampioen geheugensport. Hij is verbonden aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit in Nijmegen

  • drs. Andries van der Leij

    Universiteit van Amsterdam

    Andries van der Leij is docent neuro-economie en sociale neurowetenschappen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Hij geeft 3e jaars bachelor Psychobiologie les in de neurocognitieve grondslagen van economische besluitvorming en sociale processen. Hij is Head of Research & Development bij consumenten neurowetenschap bedrijf Neurensics en Chief Technology Officer en mede-oprichter van neuro HR bedrijf BrainsFirst. Zijn specialisme is het geven van concreet marketingadvies o.b.v. neurowetenschappelijke studies.

  • dr. Marte Otten

    Universiteit van Amsterdam

    I received my BA & MA in Cognitive and Biological Psychology from the Vrije Universiteit (Amsterdam, The Netherlands) and received my PhD in Cognitive Neuroscience from the University of Amsterdam. Following my PhD, I was awarded a NWO Rubicon Scholarship to complete a 2 year post-doc at Harvard University, in Mahzarin Banaji's Social Cognition Laboratory. Here my research focused on the influence that (unconscious) stereotypical knowledge has on low-level attentional processes, memory & language perception. Currently I am back at the University of Amsterdam, this time at the Department of Social Psychology. Here I work together with Kai Jonas . Our research project, funded by a fast-track grant from the NWO Conflict & Safety Spearhead, focuses on the causes and consequences of humiliation, both at an individual and an intergroup context. In my research, I use both behavioral and psychophysiological measures (EEG & ERP).

  • prof. Inge Wolsink

    Universiteit van Amsterdam

    In the past 4 years, my research has been focused on creative and proactive behaviors in organizations. Creativity refers to the generation of original and useful ideas, whereas proactivity refers to initiation and implementation of solutions in order to anticipate future problems. Both creativity and proactivity are about novelty and change, and thus important for innovation, but they are not the same, and largely studied in different literatures. In my PhD project, I tried to bridge knowledge from experimental studies on creativity and organizational studies on proactivity. Specifically, I am interested in the cognitive and affective processes that guide creative and proactive behaviors. I study whether the type of thinking (simple vs. complex), feeling (positive vs. negative), and motivation (intrinsic vs. extrinsic) involved in the creative and proactive process, are different. I thus investigated why, how and when people generate good ideas, initiate new ways of working and challenge their leaders to think and act differently. My research is characterized by a variety in methodology (experimental, physiological, organizational studies), types of analyses (single- and multi-level data), and research fields (cognitive, emotional, social and organizational psychology). In my current postdoctoral project I study how people emotionally respond to performance feedback. How people feel when they receive feedback about how they are doing on a task, depends on several factors. For example, it matters whether the feedback is positive or negative, and whether one expected to do well, or not so well. The main research question is how emotional reactions to feedback influence future performance, specifically in the domain of health behavior, and how the factors mentioned earlier (is feedback positive or negative, and what is expected?) can be used to guide people towards more healthy behaviors. The goal is thus to study how feedback can be used to motivate people to initiate and maintain health behaviors. We focus on several samples (students, health professionals, patients) and research methods (experiments and field studies).

  • dr. Jelle de Boer

    TU Delft

    Jelle heeft een achtergrond in economie en filosofie (na een studie geologie van twee jaar). Hij is geïnteresseerd in de rationaliteit en de logica van menselijke samenwerking.

  • prof. dr. Rinie Geenen

    Universiteit Utrecht

    1986 MSc: Radboud Universiteit Nijmegen: Klinische Psychologie, Functieleer, Orthopedagogiek. 1986-1990: Promovendus: Tilburg University. 1991-1994: Postdoc onderzoeker: Universitair Medisch Centrum Utrecht, Afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie 1994-2006: Universitair docent: Universiteit Utrecht, Departement Psychologie 2006-2016: Professor: Universiteit Utrecht, Departement Psychologie; Universitair Medisch Centrum Utrecht, Afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie; Reumafonds. Vanaf 2016: Professor: Universiteit Utrecht, Departement Psychologie.

  • prof. dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • dr. Jacqueline Modde

    Radboud Universiteit

  • prof. dr. Peter de Jong

    Rijksuniversiteit Groningen

    Prof. dr. Peter de Jong heeft Klinische Psychologie gestudeerd. Hij promoveerde in Maastricht op onderzoek naar de rol van cognitieve processen bij het ontstaan van fobische angst. Momenteel is hij werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar experimentele psychopathologie en is voorzitter van de eenheid Klinische Psychologie. Zijn onderzoek richt zich op de rol van automatische aandachts- en geheugenprocessen bij allerlei vormen van psychische klachten en probleemgedrag waaronder eetstoornis, verslaving, seksuele disfuncties, angst en depressie. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan. Peter de Jong geeft les in de mastermodule Psychologie en persoonskenmerken.

  • dr. Mirjam Klein-Wassink

    Klein Wassink & De Bie

    Mirjam is na haar studie ontwikkelingspsychologie gepromoveerd op het gebied van persoonsontwikkeling tijdens de volwassenheid. Vervolgens is zij het bedrijfsleven ingegaan en tot op heden werkzaam op het gebied van in-, door- en uitstroom van mensen in organisaties. Eerst als senior consultant bij Deloitte, daarna (sinds 2003) vanuit haar eigen bedrijf, Klein Wassink & De Bie. Haar opdrachtgevers zijn zowel profit-organisaties als non-profitorganisaties. Tevens is zij docent en lid van de examencommissie van de master Human Development van Schouten & Nelissen University. Verder is zij geregistreerd psycholoog NIP met diagnostische aantekening en heeft ze de opleiding Integrale Coaching afgerond.

Nu starten met Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Ontdek de wetenschap van het brein en het menselijk gedrag

  • Leer wat invloed heeft op het functioneren van mensen in organisaties 
  • Begrijp hoe je het brein en daarmee het gedrag van mensen kunt beïnvloeden
  • Maak kennis met de wetenschap van de psychologie en actuele inzichten

Volg gratis een online proefcollege

Kom naar het virtuele Inspiratie event Masters en proef de sfeer

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou