Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Bestudeer het ontwikkelklimaat van mensen in een organisatie

  • Verdiep je kennis over leren en de bijdrage van leren aan innoveren
  • Studeer in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
42 dagen (2,5 jaar)
ECTS (studiepunten)
60 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in april
Onderwerpen
  • +13
    Nog 13 anderen

Dit ga je leren in Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Jij wilt een breed scala aan inzichten krijgen op het gebied van hoe mensen zich ontwikkelen en hoe leren kan bijdragen aan innovatie. Beslissingen wetenschappelijk kunnen onderbouwen, zodat je je vak nóg beter kunt uitoefenen. In deze NVAO-geaccrediteerde master Leren en Innoveren ontwikkel je binnen de master Human Development een gespecialiseerde kijk op de ontwikkeling van een leer- en innovatieklimaat.

In de verschillende modules vertaal je de theorie naar de praktijk en reflecteer je volop op je eigen gedrag. Het onderwerp van jouw masterthesis gaat over een deelaspect van het vakgebied leren en innoveren. De master bestaat uit 6 modules, praktijkonderzoek en een masterthesis.

Je doorloopt deze master in minimaal 2,5 jaar en maximaal 5 jaar. De master kent opstart momenten in januari, april en september. Na inschrijving wordt een persoonlijk studiepad met jou afgestemd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

Verplicht :

  • Organisatietheorie en strategisch HRM
  • Psychologie van mensen in organisaties
  • Leren en innoveren
  • Onderzoek in organisaties

Keuzemodules :

  • Psychologie en verandermanagement
  • Conflictmanagement
  • Het brein in de organisatie
  • Professioneel adviseren
  • Teamcoaching en groepsinterventies
  • Professionele conflictbemiddeling
  • Psychologie in 7 dagen
  • Basis van kwaliteitsmanagement
  • Inrichting van kwaliteitsmanagement
  • Systematisch verbeteren en innoveren

Resultaten

  • Je draagt de NVAO-geaccrediteerde titel Master of Arts
  • Je hebt de wetenschappelijke kennis om ontwikkeltrajecten op te zetten
  • Je ontwikkelt een visie op leren
  • Je weet hoe leren kan bijdragen aan innoveren
  • Je hebt je professionele vaardigheden verder ontwikkeld
  • Je bent een echte professional binnen het vakgebied leren en innoveren
  • Je kent de meest recente inzichten uit de psychologie, organisatiekunde en HRD

Bestudeer het ontwikkelklimaat in een organisatie

Voor wie?

Ben jij een ervaren professional of manager en ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Wil je leren benaderen vanuit de psychologie, neurowetenschap, organisatieontwikkeling en HRM? Kies dan voor de master Leren en innoveren en zet jouw beslissingen meer overtuigingskracht bij. Dit doe je met de nieuwste wetenschappelijke inzichten, die zich in de praktijk bewezen hebben, en best practices van collega-professionals.

Inhoud

Organisatietheorie en strategisch HRM

In deze basismodule krijg je inzicht in het functioneren van organisaties, in relatie tot de omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerker daarbinnen. Wij adviseren je om de masteropleiding met deze module te starten.

Psychologie van mensen in organisaties

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om te kunnen omgaan met veranderingen, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn daarbij cruciaal. In deze basismodule staan daarom de psychologische processen van de mens centraal.

Leren en innoveren

In deze module staan de verschillende vormen en contexten van leren centraal. Hoe kunnen we leren op de werkplek beïnvloeden? Wat zijn de mogelijkheden van digitaal leren? Hoe kan leren bijdragen aan innoveren en hoe stimuleer je het collectieve leren?

Onderzoek in organisaties

In deze module staan de methodologie en de opzet van jouw thesis centraal. Je leert op een verantwoorde manier rapporteren over de bevindingen van jouw onderzoek. Je sluit de module af met jouw onderzoeksopzet voor de thesis.

Kijk voor de onderwerpen van de verschillende keuzemodules in de desbetreffende modulebeschrijving :

  • Psychologie en verandermanagement
  • Conflictmanagement
  • Het brein in de organisatie
  • Professioneel adviseren
  • Teamcoaching en groepsinterventies
  • Professionele conflictbemiddeling
  • Psychologie in 7 dagen
  • Basis van kwaliteitsmanagement
  • Inrichting van kwaliteitsmanagement
  • Systematisch verbeteren en innoveren

Masterthesis

Je voert zelf onderzoek uit, binnen een deelaspect van het vakgebied leren en innoveren, en je schrijft een methodologisch verantwoorde masterthesis. Dit onder begeleiding van jouw persoonlijke thesisbegeleider. Hierna ken je de verschillende benaderingen en technieken voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Bovendien kun je de onderzoeksresultaten schriftelijk en mondeling helder overbrengen.

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 22.500,00 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in deze master bedraagt € 22500,00, wanneer je kiest voor betaling in één keer. Hierover wordt geen btw berekend. Kijk voor de andere betaalopties en financieringsmogelijkheden op www.suas.nl/praktische-informatie-masters.

Materiaal

Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per mastermodule). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor het studiemateriaal zijn dus niet bij de prijs inbegrepen en worden niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Leren en innoveren modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen.

De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 6 modules met een minimale doorlooptijd van 2,5 jaar en 1 thesis.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 15 uur aan zelfstudie per week. Je kunt drie keer per jaar starten met de master: in januari, april en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis

Module 1 t/m 6, college 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een deelcertificaat. Heb je de hele hbo-master succesvol afgrond, dan ontvang je het getuigschrift Master Human Development met specialisatie Leren en innoveren en mag je de NVAO erkende mastertitel Master of Arts voeren.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

SUAS werkt met verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede praktijkervaring. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. De Master Human Development specialisatie leren en innoveren heeft als wetenschappelijk coördinator Prof. Robert-Jan Simons, professor digitaal leren aan de Universiteit van Utrecht en eigenaar van Visie op Leren.

Dit worden je docenten

  • dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Hillie Aaldering werkt als assistent-professor bij de faculteit Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 behaalde ze haar PhD bij dezelfde vakgroep.

  • dr. Jos Baeten

    CSS Breda, onderdeel SDB-groep

    Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft geleerd van zijn 4100 lessen, 1840 colleges, 1170 trainingen, 124 afstudeerders, 203 innovatieprojecten en zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11 artikelen, 525 presentaties en in een proefschrift. Zijn Leerprocestheorie over samenlerend produceren met de Peer Feedback en Reflectiecyclus zijn inmiddels wetenschappelijk geaccepteerd. Hij houdt zich sinds 2011 vooral bezig met de invoering van werkplekleren met leertechnologie bij organisaties en daarbinnen vooral met beeldend leren en trainen. Hij popelt om zijn visie met u te delen over technology embedded learning, beeldend leren en werkplekleren. Hij heeft één voorwaarde: u moet in de juiste learning spot zitten.

  • prof. dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder 'Does coaching work?' (2014) en 'Who are you calling rude?' en 'Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult' (2014).

  • Viviënne van den Berg

    Na afronding van haar studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en werkervaring als consultant en interim manager, was ze 3 jaar woonachtig in Moskou (Rusland) waar ze o.a. haar Bachelor Psychologie heeft afgerond. Vervolgens is ze naar Londen verhuisd. Hier heeft ze invulling gegeven aan haar eerste HR baan. Eenmaal terug in Nederland in 2008, heeft ze besloten een carrière in HR na te streven. Als HR Business Partner is ze gegroeid tot Chief HR Officer en lid van het leadership team. Daarnaast heeft ze de executieve team coaching opleiding aan de Vrije Universiteit Amsterdam gevolgd. Haar HR kennis en ervaring zet ze in bij organisaties, teams en individuen in een internationale context om gewenste change te realiseren.

  • dr. Ad Bergsma

    Hogeschool Saxion

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Vandaag de dag is hij associate lector zelfmanagement bij Hogeschool Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas (2014), Ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012).

  • prof. dr. Tijs Besieux

    University of Leuven

    Prof. Dr. Tijs Besieux studeerde Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leuven. Hij verdiepte zich in mediation (Harvard University) en bedrijfseconomie (Antwerp Management School). Hij promoveerde op leiderschap, engagement en prestatie in de financiële sector. Daarnaast is hij managing director bij Leuven Center for Collaborative Management (Universiteit Leuven) en fellow bij de Antwerp Management School. Zijn fascinatie betreft leiderschapseffectiviteit, onderhandelen en management consulting. Over deze thema’s publiceert Tijs in wetenschappelijke tijdschriften. In zijn laatste boek “Mama, waarom zijn wij rijk?” laten Tijs en professor Alain Laurent Verbeke een licht schijnen op leiderschap en conflictresolutie binnen vermogende families. Tijs Besieux is inhoudelijk verantwoordelijk van de module Organisatietheorie en strategisch HRM en geeft les in de module Conflictmanagement. Deze modules kunnen losstaand of geïntegreerd in de master Human Development worden gevolgd.

  • dr. Paul Delnooz

    Innovatie Academie

    Paul is adviseur, coach en schrijver. Daarnaast geeft hij gastcolleges en lezingen en begeleidt hij afstudeerders en promovendi. Hij is gespecialiseerd in (a) het stimuleren van ondernemendheid van werknemers; (b) het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen en studenten; (c) het vergroten van de praktische relevantie van sociaal wetenschappelijk onderzoek, zoals economie, psychologie, onderwijskunde, marketing, etc.

  • prof. dr. Jaap Denissen

    Universiteit Utrecht

    Prof. Dr. Jaap Denissen is hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht.

  • dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • drs. Ria van Dinteren

    Breinwerk

    Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij Tijdschrift voor Organisatie Ontwikkeling (TvOO) en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.

  • dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    portret foto man kort grijzend haar, snor, bruine ogen en wit overhemd

    Dr. Albert Kampermann is assistant professor Duurzaam HRM aan de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en heeft daarnaast een eigen bedrijf in online assessments om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM en schrijft graag artikelen voor vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal.

  • dr. Carolien Muijs-van Rijnsoever

    Hogeschool Utrecht

    Carolien is docent Farmakunde (Pharmaceutical Business Administration) aan de Hogeschool Utrecht. Ze is coördinator en docent van de leerlijn Praktijkgericht Onderzoek. Ze is verantwoordelijk voor de doorlopende lijn van de onderzoeksvaardigheden in het curriculum van de opleiding en geeft daarnaast ook les. Haar enthousiasme is een van haar belangrijkste eigenschappen en dit enthousiasme probeert ze ook over te dragen op haar studenten. Sinds september 2020 is ze voorzitster van de Instituutsraad van IPS (Instituut voor Paramedische Studies).

  • prof. dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Al vijfentwintig jaar is hoogleraar prof. dr. Rob Poell bezig met onderzoek naar leren en ontwikkelen tijdens het werk. Momenteel is hij als hoogleraar Personeelsontwikkeling verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Hoe goed een training ook is, het effect zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek waar de persoon vandaan komt én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Poell het volgende: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • prof. dr. Wilmar Schaufeli

    Universiteit Utrecht

    Wilmar Schaufeli is hoogleraar Arbeids- en Organisatiepsychologie (0,4). Tevens is hij als onderzoekshoogleraar verbonden aan de KU Leuven (België) en als gastdocent aan Loughborough Business School (Groot Brittannië) en Jaume I Universitat, Castellon (Spanje). Hij is geregistreerd klinisch psycholoog (1986), GZ-pycholoog (1999) en arbeids- en gezondheidspsycholoog (2001).

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    Schouten University of Applied Sciences.

    Robert-Jan is wetenschappelijk coördinator en docent Master Human Development bij Schouten University of Applied Sciences. Hij was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling in allerlei typen organisaties. Hij heeft zijn eigen adviesbureau “Visie op leren” en schreef verschillende boeken. Zijn belangrijkste thema’s zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren. www.visieopleren.nl.

  • prof. dr. Marcel Veenswijk

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Marcel Veenswijk is professor in Management of Cultural Change at VU University Amsterdam (part-time). He publishes on cultural change, intervention strategies and organizational innovation, especially in the context of public sector organizations. He has a wide experience as researcher, lecturer and scientific manager (head of department). Veenswijk recently published in journals such as Journal of Organizational Change Management, Building Research and information and International Journal of Project Management. He is also CEO of Bureau M/V, consultants in change.

  • dr. Suzanne Verdonschot

    Kessels & Smit, The Learning Company

    Suzanne ziet haar rol als begeleiden van leren en innoveren in het werk. Ze kiest vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is volgens haar een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid doet dan zijn werk; kennis gaat stromen als mensen vragen hebben. Op dit moment begeleidt ze organisaties en teams die benieuwd zijn hoe zij een kleine innovatie of gelukt experiment kunnen uitbouwen naar een grootschalige beweging. Daarnaast doet ze veel onderzoek om de impact van leer- en veranderinterventies vast te stellen. De inzichten uit dit soort projecten publiceert ze regelmatig in artikelen, onderzoekspapers en boeken.

Nu starten met Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Bestudeer het ontwikkelklimaat van mensen in een organisatie

  • Verdiep je kennis over leren en de bijdrage van leren aan innoveren
  • Studeer in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou