Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Bestudeer het ontwikkelklimaat van mensen in een organisatie

  • Verdiep je kennis over leren en de bijdrage van leren aan innoveren
  • Studeer in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Accreditaties
NVAO
Duur
42 dagen (2,5 jaar)
ECTS (studiepunten)
60 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen
  • +46
    Nog 46 anderen

Dit ga je leren in Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Jij wilt een breed scala aan inzichten krijgen op het gebied van hoe mensen zich ontwikkelen en hoe leren kan bijdragen aan innovatie. Beslissingen wetenschappelijk kunnen onderbouwen, zodat je je vak nóg beter kunt uitoefenen. In deze NVAO-geaccrediteerde master Leren en Innoveren ontwikkel je binnen de master Human Development een gespecialiseerde kijk op de ontwikkeling van een leer- en innovatieklimaat.

In de verschillende modules vertaal je de theorie naar de praktijk en reflecteer je volop op je eigen gedrag. Het onderwerp van jouw masterthesis gaat over een deelaspect van het vakgebied leren en innoveren. De master bestaat uit 6 modules, praktijkonderzoek en een masterthesis.

Je doorloopt deze master in minimaal 2,5 jaar en maximaal 5 jaar. De master kent opstart momenten in januari, april en september. Na inschrijving wordt een persoonlijk studiepad met jou afgestemd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

Tijdens deze opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

Verplicht :

  • Organisatietheorie en strategisch HRM
  • Psychologie van mensen in organisaties
  • Leren en innoveren
  • Onderzoek in organisaties

Keuzemodules :

  • Psychologie en verandermanagement
  • Conflictmanagement
  • Het brein in de organisatie
  • Professioneel adviseren
  • Teamcoaching en groepsinterventies
  • Professionele conflictbemiddeling
  • Psychologie in 7 dagen
  • Basis van kwaliteitsmanagement
  • Inrichting van kwaliteitsmanagement
  • Systematisch verbeteren en innoveren

Resultaten

  • Je draagt de NVAO-geaccrediteerde titel Master of Arts
  • Je hebt de wetenschappelijke kennis om ontwikkeltrajecten op te zetten
  • Je ontwikkelt een visie op leren
  • Je weet hoe leren kan bijdragen aan innoveren
  • Je hebt je professionele vaardigheden verder ontwikkeld
  • Je bent een echte professional binnen het vakgebied leren en innoveren
  • Je kent de meest recente inzichten uit de psychologie, organisatiekunde en HRD

Bestudeer het ontwikkelklimaat in een organisatie

Voor wie?

Ben jij een ervaren professional of manager en ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Wil je leren benaderen vanuit de psychologie, neurowetenschap, organisatieontwikkeling en HRM? Kies dan voor de master Leren en innoveren en zet jouw beslissingen meer overtuigingskracht bij. Dit doe je met de nieuwste wetenschappelijke inzichten, die zich in de praktijk bewezen hebben, en best practices van collega-professionals.

Inhoud

Organisatietheorie en strategisch HRM

In deze basismodule krijg je inzicht in het functioneren van organisaties, in relatie tot de omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerker daarbinnen. Wij adviseren je om de masteropleiding met deze module te starten.

Psychologie van mensen in organisaties

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om te kunnen omgaan met veranderingen, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn daarbij cruciaal. In deze basismodule staan daarom de psychologische processen van de mens centraal.

Leren en innoveren

In deze module staan de verschillende vormen en contexten van leren centraal. Hoe kunnen we leren op de werkplek beïnvloeden? Wat zijn de mogelijkheden van digitaal leren? Hoe kan leren bijdragen aan innoveren en hoe stimuleer je het collectieve leren?

Onderzoek in organisaties

In deze module staan de methodologie en de opzet van jouw thesis centraal. Je leert op een verantwoorde manier rapporteren over de bevindingen van jouw onderzoek. Je sluit de module af met jouw onderzoeksopzet voor de thesis.

Kijk voor de onderwerpen van de verschillende keuzemodules in de desbetreffende modulebeschrijving :

  • Psychologie en verandermanagement
  • Conflictmanagement
  • Het brein in de organisatie
  • Professioneel adviseren
  • Teamcoaching en groepsinterventies
  • Professionele conflictbemiddeling
  • Psychologie in 7 dagen
  • Basis van kwaliteitsmanagement
  • Inrichting van kwaliteitsmanagement
  • Systematisch verbeteren en innoveren

Masterthesis

Je voert zelf onderzoek uit, binnen een deelaspect van het vakgebied leren en innoveren, en je schrijft een methodologisch verantwoorde masterthesis. Dit onder begeleiding van jouw persoonlijke thesisbegeleider. Hierna ken je de verschillende benaderingen en technieken voor kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Bovendien kun je de onderzoeksresultaten schriftelijk en mondeling helder overbrengen.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van de master is € 22.500,00, wanneer je kiest voor een betaling in één keer. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Bekijk ook onze andere betaalopties.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Master Leren en innoveren modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen.

De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 6 modules met een minimale doorlooptijd van 2,5 jaar en 1 thesis.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 15 uur aan zelfstudie per week. Je kunt drie keer per jaar starten met de master: in januari, april en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis

Module 1 t/m 6, college 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze masteropleiding is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een deelcertificaat. Heb je de hele hbo-master succesvol afgrond, dan ontvang je het getuigschrift Master Human Development met specialisatie Leren en innoveren en mag je de NVAO erkende mastertitel Master of Arts voeren.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten

SUAS werkt met verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede praktijkervaring. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. De Master Human Development specialisatie leren en innoveren heeft als wetenschappelijk coördinator Prof. Robert-Jan Simons, professor digitaal leren aan de Universiteit van Utrecht en eigenaar van Visie op Leren.

Dit worden je docenten

  • Dr. Peter Zomer

    Dr. Peter Zomer studeerde Arbeid- en Organisatiepsychologie en promoveerde op de team confrontatie methode, een methode voor teams om zichzelf te verbeteren. Hij is werkzaam als trainer en adviseur bij Zomer & Cornelissen met name op het gebied van leidinggeven, teambuilding en verandermanagement. Hij wordt gefascineerd door groepsdynamiek en veranderprocessen. Ook is hij docent bij de Technische Universiteit Eindhoven en afstudeerbegeleider bij de Open Universiteit Nederland. Van zijn hand is o.a. het boek Patronen Doorbreken in Teams (2009).

  • Prof. Dr. Peter de Jong

    Rijksuniversiteit Groningen

    Prof. Dr. Peter de Jong heeft Klinische Psychologie gestudeerd. Hij promoveerde in Maastricht op onderzoek naar de rol van cognitieve processen bij het ontstaan van fobische angst. Momenteel is hij werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar experimentele psychopathologie en is voorzitter van de eenheid Klinische Psychologie. Zijn onderzoek richt zich op de rol van automatische aandachts- en geheugenprocessen bij allerlei vormen van psychische klachten en probleemgedrag waaronder eetstoornis, verslaving, seksuele disfuncties, angst en depressie. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan.

  • Dr. Kimberley Breevaart

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Dr. Kimberley Breevaart is universitair hoofddocent Leiderschap & Organisatiepsychologie aan de Erasmus School of Social Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze promoveerde binnen dezelfde vakgroep op het onderwerp “Bevlogen Leiderschap” en keerde na een aantal jaar werken aan de Vrije Universiteit Amsterdam weer terug naar het Rotterdamse. Ze geeft les in de bachelor Organisatiepsychologie en begeleidt bachelor en masterstudenten met hun scriptie, op het hoofdthema leiderschap en mentale gezondheid van medewerkers.

  • Prof. Dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Prof. Dr. Rob Poell studeerde sociale wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Momenteel is hij als Professor Human Resource Development verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Het effect van een training zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Rob: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • Harry Jonker MA

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • Prof. Dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Prof. Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • Drs. Sacha Spoor MBA

    Nyenrode Business Universiteit

    Drs. Sacha Spoor MBA is docent, onderzoeker en organisatieadviseur bij het instituut voor Bedrijfsethiek en Integriteitmanagement (EIBE) van Nyenrode Business Universiteit. Haar expertisegebied is integriteitmanagement, Ethisch Leiderschap, governance, ethiek, klokkenluiden, integriteitdilemma's, vertrouwenspersonen en compliance officers. De rode draad in haar carrière is het adviseren van (top)management en bestuur. Bijvoorbeeld over het ontwikkelen, veranderen en borgen van een open en veilige cultuur, een integere organisatie en Ethisch Leiderschap. Daarnaast ontwikkelt zij opleidingen, cursussen en workshops. Ze voert ook wetenschappelijk onderzoek en integriteitsonderzoeken uit voor klachtencommissies of onderzoekscommissies.

  • Prof. Dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. Dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor Instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties, en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder Does coaching work? (2014) en Who are you calling rude? Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult (2014).

  • Ir. Jos Groenendijk

    Ir. Jos Groenendijk studeerde Vliegtuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Delft. Vandaag de dag is hij als toetscoördinator werkzaam bij Project A2 Maastricht en Noorderbrugtracé Maastricht en als adviseur kwaliteitsmanager bij het Project Stationsrenovatie Oostlijn en Zeesluis IJmuiden. Zijn interesse ligt bij verschillende vormen van management: van het proces tot aan kwaliteit en verandermanagement. Hij is coauteur van het boek 'Kwaliteitsmanagement in de praktijk' (2013) en examinator NNK/EOQ-persoonscertificering. Jos is inhoudelijk coördinator voor de Master Kwaliteitsmanagement van SUAS en inhoudelijk verantwoordelijke van en docent in de modules Basis van kwaliteitsmanagement en Inrichting van kwaliteitsmanagement.

  • Prof. Dr. Ir. Henk de Vries

    Erasmus University

    Prof. dr. ir. Henk de Vries studeerde Geodesie aan de Technische Universiteit Delft. Zijn specialisatie was planologische geodesie. In zijn afstuderen combineerde hij dat met filosofie, op het thema ruilverkaveling. Hij promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op een onderzoek naar de rol van nationale normalisatie-instellingen. Na en deels naast banen bij het Nederlands Normalisatie-instituut in Delft werkte hij in onderzoek en onderwijs op het gebied van normalisatie aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University. Daar is hij nu hoogleraar Standardisation Management.

  • Drs. Siebke Kaat

    Drs. Siebke Kaat studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hierna bekwaamde ze zich in Gestalttherapie, loopbaancoaching, groepsdynamiek en systeemdynamiek. Sinds 2001 is zij senior consultant en vennoot bij Pragmavision en gelieerd aan het Bert Hellinger Instituut. Haar expertise betreft het begeleiden van veranderingen en het versterken van afdelingen en professionals. In samenwerking met Anton de Kroon publiceerde ze het boek Systemisch Adversieren, de organisatie als leven systeem (2013).

  • Mr. Marion Uitslag

    Hogeschool Utrecht

    Mr. Marion Uitslag heeft na de afronding van de hbo-opleidingen Cultureel Werk en Maatschappelijk Werk geruime tijd als maatschappelijk werkster in het Pieter Baan Centrum gewerkt. Gedurende deze periode heeft zij Nederlands Recht gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Sinds 2001 is zij werkzaam als MfN-registermediator en rechtbankmediator bij de rechtbanken Midden-Nederland, Overijssel en Gelderland. Marion is gespecialiseerd in bemiddeling, zowel in het bedrijfsleven, de professionele dienstverlening, de (semi-)publieke sector alsook binnen het strafrecht.

  • Prof. Dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Prof. Dr. Thijs H. Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • Joop Franke

    Joop Franke is een gedreven persoonlijkheid, bij wie eerlijkheid en een no nonsens houding centraal staan. Zijn motto is: "The primary business of every business is to stay in business”. Met ruim 35 jaar ervaring heeft hij de hele ontwikkeling van Business Continuity Management (BCM) meegemaakt en loopt hij nog altijd voorop bij het vormgeven en implementeren van de nieuwste methodieken. Het Business Continuity Institute UK heeft hem de officiële status van Honorary Fellow (HON) (FBCI) verleend. Naast de praktijkjaren binnen diverse organisaties, heeft hij studenten opgeleid en artikelen en boeken gepubliceerd. Hij heeft als missie het boeiende en uiterst belangrijke vakgebied breder en hoger binnen organisaties onder de aandacht te brengen.

  • Drs. Ria van Dinteren

    Drs. Ria van Dinteren is bedrijfskundige en onderwijskundige. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren, vitaliteit en innovatie. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams en heeft boeken over neurowetenschap op haar naam staan waaronder Brein@work (in 2011 genomineerd als managementboek van het jaar) en Breinopeners. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek en zit in de Program Advisory Board van de ATD (American Association for Talent Development). In 2017 ontving ze de Lifetime Achievement award van de NVO2.

  • Dr. Ir. Martin van Staveren

    Dr. ir. Martin van Staveren MBA heeft "Mensen in organisaties realistisch(er) met onzekerheden, risico's en kansen leren omgaan, zonder illusie van volledige beheersing" tot vertaling gemaakt van zijn missie in acties. Bijvoorbeeld via workshops, begeleiding en advies. Hij werkt hier dagelijks aan, op een vernieuwde en pragmatische manier: risicogestuurd werken door het ontwikkelen van risicoleiderschap in de praktijk. De onderzoeksresultaten uit zijn promotieonderzoek, in combinatie met praktijkervaringen, hebben geleid tot drie managementboeken: Risicogestuurd Werken in de Praktijk, Risicoleiderschap en Iedereen risicoleider.

  • Dr. Surya Gayet

    Universiteit Utrecht

    Dr. Surya Gayet is universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Hij onderzocht tijdens zijn promotie of (en hoe) het brein - uit alle informatie die onze ogen binnenkomt – een selectie maakt, zodat alleen informatie die relevant is voor ons gedrag uiteindelijk bewust waarneembaar wordt. In zijn huidige onderzoeksgroep, als universitair docent in de cognitieve neurowetenschappen, onderzoekt hij in bredere zin hoe onze waarneming beïnvloedt wordt door kennis, context, en het doel van de waarnemer.

  • Dr. Mirjam Klein-Wassink

    Dr. Mirjam Klein Wassink is na haar studie ontwikkelingspsychologie gepromoveerd op het gebied van persoonsontwikkeling tijdens de volwassenheid. Vervolgens is zij het bedrijfsleven ingegaan en tot op heden werkzaam op het gebied van in-, door- en uitstroom van mensen in organisaties. Eerst als senior consultant bij Deloitte, daarna (sinds 2003) vanuit haar eigen bedrijf, Klein Wassink & De Bie. Haar opdrachtgevers zijn zowel profit-organisaties als non-profitorganisaties. Verder is zij geregistreerd psycholoog NIP met diagnostische aantekening en heeft ze de opleiding Integrale Coaching afgerond.

  • Dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • Drs. Jos Baeten

    Drs. Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11 artikelen, 525 presentaties en in een proefschrift. Zijn Leerprocestheorie over samenlerend produceren met de Peer Feedback en Reflectiecyclus zijn inmiddels wetenschappelijk geaccepteerd. Hij houdt zich sinds 2011 vooral bezig met de invoering van werkplekleren met leertechnologie bij organisaties en daarbinnen vooral met beeldend leren en trainen.

  • Dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    Dr. Albert Kampermann is assistant professor Duurzaam HRM aan de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en heeft daarnaast een eigen bedrijf in online assessments om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM en schrijft graag artikelen voor vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal.

  • Jaap Denissen

    Universiteit Utrecht

    Het academisch traject van prof. dr. Jaap Denissen wordt gekenmerkt door zijn toewijding aan het begrijpen van hoe wij als mens gevormd worden. Hij studeerde aan de Universiteit van Nijmegen, waar hij zijn passie voor psychologie ontdekte. Hij promoveerde onder begeleiding van Jens Asendorf aan de Humboldt-University te Berlijn. Daarna werkte hij voor twee jaar als Post-Doc aan de Universiteit Utrecht. In 2007 keerde hij terug naar zijn alma mater in Berlijn, waar hij werd benoemd tot junior professor van persoonlijkheidsleer. Na een tussenstop als Hoogleraar in Tilburg (2013) werd hij in 2020 aangesteld als Hoogleraar Psychological Growth and Maladjustment aan de Universiteit Utrecht.

  • Drs. Ing. Ed Wieles

    Drs. ing. Ed Wieles is opgeleid als analytisch chemicus (HTS) en heeft een Master in Bestuurskunde. Na jaren water- en milieuonderzoek heeft hij zich gespecialiseerd in kwaliteitsmanagement. Bij de Raad voor Accreditatie heeft hij kwaliteitskunde vanuit een veelheid aan perspectieven kunnen benaderen: Van datagedreven methoden tot filosofische beschouwingen en van eenvoudige controlesystemen tot geïntegreerde managementsystemen voor kwaliteit, milieu, veiligheid en bedrijfscontinuïteit. Met de inbedding van keuring en certificering in wetgeving heeft hij zich verdiept in beleidsmatige en bestuurlijke aspecten van deze instrumenten. Hij is actief als freelance adviseur, trainer en auditor op het gebied van kwaliteitsmanagement en accreditatie.

  • Marcel Kuhlmann

    Marcel Kuhlmann houdt zich in zijn werk als organisatieadviseur, docent en coach bij Kessels&Smit The Learning Company, bezig met de thema’s ‘veranderen’ en ‘leiderschap’. In zijn aanpak sluit hij aan bij waar mensen op dit moment staan. Zijn bijdrage is gericht op het maken van verbindingen tussen het persoonlijke perspectief en het ontwikkelperspectief. Door complexe situaties of gevoelens terug te brengen tot heldere patronen, overtuigingen of oorzaken, kun je een volgende stap ontwerpen. Daarmee kom je weer in regie. Hij werkt graag vanuit een onderzoeksperspectief: "door vragen te stellen en te spiegelen kun je een vraagstuk op meerdere niveaus analyseren en duiding geven aan dilemma’s of keuzes die hierin besloten liggen.

  • Drs. Andries van der Leij

    Universiteit van Amsterdam

    Drs. Andries van der Leij is docent neuro-economie en sociale neurowetenschappen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Hij geeft 3e jaars bachelor Psychobiologie les in de neurocognitieve grondslagen van economische besluitvorming en sociale processen. Hij is Head of Research & Development bij consumenten neurowetenschap bedrijf Neurensics en Chief Technology Officer en mede-oprichter van neuro HR bedrijf BrainsFirst. Zijn specialisme is het geven van concreet marketingadvies o.b.v. neurowetenschappelijke studies.

  • Dr. Arienne van Staveren

    Dr. Arienne van Staveren werkt op het snijvlak van onderzoek en leren en innoveren aan vraagstukken en ontwikkelingen in het onderwijs en in de zorg. Als lector Leren en innoveren bij de Marnixacademie houdt ze zich bezig met de vraag naar hoe je innoveert. Naast lector is ze academic director van de Master Leren en Innoveren. Om vraagstukken en ontwikkelingen richting te geven, zoekt ze naar mogelijkheden van betrokkenen en zal ze inzichten die tijdens het werken aan vernieuwing ontstaan, methodisch bevragen om deze beschikbaar te krijgen voor anderen. Ze leidt onderzoeksprogramma’s gericht op duurzame verandering en geeft les in leren innoveren, veranderkunde, leiderschap en actieonderzoek. Verder begeleidt ze studenten in hun thesisonderzoek.

  • Dr. Stefan Decuyper

    Dr. Stefan Decuyper is expert op het gebied van teamleren. Hij heeft zich de afgelopen 12 jaar in volle overgave vastgebeten op dit thema. Hij promoveerde in 2010 aan de KU Leuven op het topic ‘teamleren’. Daarna werkte hij 10 jaar als teamcoach bij Unicorn, een bedrijf dat individuen, teams en organisaties helpt om de kloof tussen weten en doen te dichten. Sinds 16 maart 2020 is hij actief als Learning & Development Business Partner bij IMEC, waar hij verantwoordelijk is voor leiderschapsontwikkeling.

  • Drs. Gerard Berendsen

    Drs. Gerard Berendsen studeerde Biologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Vandaag de dag is hij werkzaam als voorzitter van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmangement (NNK), eigenaar en consultant van Twente Quality Centre (TQC) en bestuursvoorzitter van Our Common Future 2.0. Zijn expertise betreft kwaliteitsmanagement, procesverbetering, management van organisatienetwerken, duurzaam ondernemen en human resource management.

  • Prof. Robert-Jan Simons

    Prof. Dr. Robert-Jan Simons was eerst hoogleraar Onderwijs- en Opleidingspsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en daarna tot 2014 hoogleraar aan de Universiteit Utrecht (Leerstoel Didactiek in digitale context). Zijn onderzoek richtte zich op digitale didactiek, leervoorkeuren, lerende organisaties, professionele ontwikkeling, feedback, metacognitieve vaardigheden en nieuwsgierigheid. Van 2010 tot 2014 was hij ook directeur van de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO) in Amsterdam. Vanaf 2014 werkt hij als adviseur en opleider vanuit zijn bureau Visie op leren. Daarnaast is Robert-Jan Simons lid van de Wetenschappelijke Adviesraad (WAR) van het Schoolleidersregister PO.

  • Dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Dr. Hillie Aaldering is organisatiepsycholoog en werkt als universitair docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op de afdeling Organisatiewetenschappen. In 2014 behaalde ze haar PhD op het gebied van samenwerking en onderhandeling aan de Universiteit van Amsterdam (arbeids & organisatiepsychologie). Sindsdien doet zij onderzoek op het gebied van het bevorderen van samenwerking en omgang met conflicten op de werkvloer. Ze geeft les aan de VU op het gebied van samenwerking en kwantitatieve onderzoeksmethoden en begeleidt bachelortheses en mastertheses. Daarnaast biedt ze als zelfstandige trainingen aan binnen haar expertisegebied (arbeids- en organisatiepsychologie, motivatie, groepsdynamica en specifiek samenwerking en besluitvorming).

  • Dr. Ad Bergsma

    Hogeschool Saxion

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was voorheen gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie (maart 2015) voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Hedendaags is hij associate lector zelfmanagement bij Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas, ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012).

  • Marte Otten MA

    Universiteit van Amsterdam

    Marte Otten MA heeft haar Master in Cognitieve en Biologische Psychologie behaald aan de Vrije Universiteit (Amsterdam) en is hierin ook gepromoveerd. Daarna kreeg zij de mogelijkheid om een tweejarige postdoc te voltooien aan de Harvard University, in het Social Cognition Laboratory van Mahzarin Banaji. Haar onderzoek richtte zich op de invloed die (onbewuste) stereotiepe kennis heeft op aandachtsprocessen op laag niveau, geheugen en taalperceptie. Momenteel is zij weer terug bij de Universiteit van Amsterdam, nu bij de afdeling Sociale Psychologie.

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars, managementteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen. Veel van deze verandervraagstukken liggen op het vlak van ander gedrag van mensen in combinatie met een wijziging in structuur en/of de processen. Zij verbindt daarbij de inhoudelijke opgave aan de opgave op gedragsniveau. Zij maakt daarbij veelal gebruik van gedachtegoed uit de systeemtheorie, en het kleurendenken van De Caluwé & Vermaak. Hanna werkte bij Twynstra Gudde als manager en senior adviseur organisatieontwikkeling. Zij leidde daar het Kenniscentrum Veranderkunde en de adviesgroep Veranderkunde. Sinds 2018 heeft zij haar eigen adviespraktijk van waaruit zij managementteams coacht, organisaties adviseert over veranderprocessen.

  • Koen Weber

    Koen Weber begeleidt teams, leiders, professionals en organisaties die in ontwikkeling zijn. Hij is verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company, een adviesbureau op het gebied van leren en organisatieverandering. Hij zoekt in zijn rol als adviseur/begeleider voortdurend naar de verbinding tussen persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van resultaten. Vanuit zijn bedrijfskundige achtergrond combineert hij strategisch/bestuurlijke kennis en ervaring met veranderkundige interventies. In het werken aan organisatie-vraagstukken en leiderschapsvraagstukken maakt hij veelvuldig gebruik van het systemisch perspectief in combinatie met de kracht van verhalen. Recent schreef hij hierover met een aantal collega’s het boek ‘Verhalen Veranderen’.

  • Dr. Suzanne Verdonschot

    Dr. Suzanne Verdonschot ziet haar rol als begeleiden van leren en innoveren in het werk. Ze kiest vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is volgens haar een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid doet dan zijn werk; kennis gaat stromen als mensen vragen hebben. Op dit moment begeleidt ze organisaties en teams die benieuwd zijn hoe zij een kleine innovatie of gelukt experiment kunnen uitbouwen naar een grootschalige beweging. Daarnaast doet ze veel onderzoek om de impact van leer- en veranderinterventies vast te stellen. De inzichten uit dit soort projecten publiceert ze regelmatig in artikelen, onderzoekspapers en boeken.

  • Dr. Joost Vos

    Dr. Joost Vos studeerde Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen op (keten)samenwerking in het sociale domein. Hij is partner bij TNO Management Consultants en begeleidt organisaties op het terrein van samenwerken en praktijkgedreven kwaliteit: waaronder fusies, professionaliseringstrajecten in samenwerkingsverbanden, TVB-sessies (taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden), resultaatgericht sturen en waarderend auditten. Hij publiceert met regelmaat, waaronder Doen wat er gedaan moet worden (2015), The münchhausen movement (2014) en Onmogelijke levens, botsende logica’s en eigenzinnige professionals (2013).

  • Ad Faasse

    Ad Faasse heeft rechten gestudeerd in de tijd dat hij werkzaam was bij de politie. Hij voelt zich thuis op verschillende rechtsterreinen. Dat stelde hem in staat op verschillende coordinerende en leidinggevende posities boeiende projecten op te zetten en uit te voeren. Inspiratie haalt hij vooral uit de natuur. Dat heeft ook te maken met “back to basics”. Zorg voor de natuur maar ook zorg voor een eigen habitat waarbinnen iemand tot zijn recht komt is belangrijk. Vallen en weer opstaan, eigen veerkracht ontwikkelen en onderhouden, systemen doorgronden helpen de horizon te verbreden en het leven interessanter te maken. Die rijke ervaring deelt hij graag met studenten.

  • Dr. Everard van Kemenade

    Hogeschool Utrecht

    Dr. Everard van Kemenade (1953) promoveerde op Certificering, Accreditatie en de Professional bij de Erasmus Universiteit. Hij schrijft boeken en artikelen voor TQM Journal, Quality in Higher Education, Quality Progress e.a. Hij is directeur/eigenaar van Van Kemenade ACT. Daarvoor werkte hij in Egypte, Syrie, Ghana, Tanzania, Vietnam, Roemenië, India en de Caribben. Hij is verder senior lecturer/researcher bij de Master of Integrated Care Design (Hogeschool Utrecht). Zijn onderzoeksthema betreft emergentie.

  • Dr. Jelle de Boer

    TU Delft

    Dr. Jelle de Boer (1955) studeerde Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag de dag is hij werkzaam bij een grote zorgorganisatie als coördinator van opleidingsadviseurs binnen de afdeling ‘onderzoek en ontwikkeling’. Zijn expertise betreft het ontwikkelen en verzorgen van opleidingen, trainingen én individuele coaching binnen het sociale domein. Daarnaast legt hij zich toe op het begeleiden van de ontwikkeling van teams, richting zelfsturing. Daarin ziet hij een parallel met de ontwikkeling van kinderen, richting volwassenheid.

  • Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, AI en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze promoveerde in 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

  • Dr. Jean-Pierre Thomassen

    Rijksuniversiteit Groningen

    Dr. Jean-Pierre Thomassen studeerde aan de Hogere Hotelschool, waarna hij bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit (kwaliteitsmanagement) deed. Sinds 1993 heeft hij als gespecialiseerd organisatie-adviseur organisaties in het bedrijfsleven, overheid en zorg geholpen bij thema’s als servicegaranties, duurzaam organiseren van klantgerichtheid, verhogen klantentrouw, customer experience, service excellence en de invoering van CRM. Hij heeft 17 managementboeken over deze thema’s geschreven. In 2018 is hij aan de Rijksuniversiteit Groningen gepromoveerd op het onderwerp van servicegaranties en is als marketingdocent verbonden aan deze universiteit. Verder verzorgt hij onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en The Hotelschool The Hague.

  • Dr. Jacqueline Modde

    Radboud Universiteit

    Dr. Jacqueline Modde studeerde Sociale Psychologie en Organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Leiden (1992). Ze promoveerde aan de Universiteit Twente op een onderzoek naar de situationele factoren die van invloed zijn op de mate waarin mensen het recht in eigen hand nemen wanneer ze zich onrechtvaardig behandeld voelen. Zij is werkzaam aan de Radboud Universiteit Nijmegen als docent, waar ze onderwijs verzorgt op het gebied van sociale psychologie, attitudes en attitudeverandering en emoties. Zij publiceerde o.m. hoofdstukken in Distributive and Procedural Justice (Eds. Tornblom & Vermunt, 2007) en in Sociale Psychologie (Ed. Roos Vonk, 2013).

  • Dr. Martijn Jansen

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Dr. Martijn Jansen studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds 1 maart 2020 als zelfstandig adviseur werkzaam en samenwerkingspartner van Twynstra Gudde, de VU en de Erasmus universiteit. Daarvoor was hij partner bij zowel Twynstra Gudde als KPMG. Daarnaast is Martijn bestuurslid bij Ieder(in), de Orde van Organisatie adviseurs (Ooa) en PZO. Zijn focus ligt op performance verbetering van professionele service firma’s. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam, waaronder het boek Gedreven Organiseren (2009) en Managen moet (2018). Dat laatste boek is gebaseerd op zijn proefschrift over middenmanagers.

  • Dr. Ilja Sligte

    Universiteit van Amsterdam

    Dr. Ilja G. Sligte is een cognitieve neurowetenschapper en een hooggeprezen docent aan de afdeling Psychologie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zijn passie voor het onderwijs blijkt uit de innovatieve methoden die hij in zijn lessen integreert, wat hem diverse onderwijsprijzen heeft opgeleverd. In zijn onderzoek richt hij zich op het ontrafelen van de complexe processen van het menselijk brein. Hij maakt gebruik van geavanceerde technieken zoals functionele MRI en transcraniële magnetische stimulatie om inzicht te krijgen in hoe het brein cognitieve functies mogelijk maakt. Naast zijn academische carrière medeoprichter van het innovatieve bedrijf BrainsFirst.

  • Jan de Vries

    Rijksuniversiteit Groningen

    Jan de Vries is hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn expertise ligt op het gebied van Operations Management en de organisatorische inbedding van planningssystemen. Hij heeft belangstelling ontwikkeld voor de gezondheidszorg waar planningssystemen verbonden zijn met de invloed van uiteenlopende stakeholders.

  • Dr. Meriem Kalter

    Hogeschool van Utrecht

    Dr. Meriem Kalter studeerde Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht. "Je ziet vaak dat mensen in de slachtofferrol kruipen. Het is heel mooi als je als mediator mensen het gevoel kan geven dat zij er ook mogen zijn, en dat er naar hen wordt geluisterd. Zodra een conflict is opgelost, voelen ze zich sterk en staan ze volledig in hun kracht." Ze is verbonden aan de Hogeschool van Utrecht en de Katholieke Universiteit van Leuven en is gepromoveerd op het onderwerp Mediating in Hierarchical Workplace Conflicts.

  • Prof. Dr. Ir. Kees Ahaus

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Prof. dr. ir. Kees Ahaus is hoogleraar Health Services Management & Organisation bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2004 was hij bijzonder hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen, eerst voor de leerstoel Kwaliteitsmanagement en vanaf 2008 voor de leerstoel Healthcare Management. In zijn onderwijs en onderzoek houdt hij zich bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zorg met behulp van benaderingen zoals lean en waardegedreven zorg.

  • Dr. Katalien Bollen

    Universiteit Maastricht

    Dr. Katalien Bollen werkt als Assistant Professor aan de afdeling Educational Research and Development van de Universiteit van Maastricht. Daarnaast is ze als onderzoekster verbonden aan de onderzoeksgroep ‘Arbeids- en Organisatiepsychologie en Professionele Ontwikkeling’ (KULeuven, België) en het Leuven Centre for Collaborative Management (LCM). Ze promoveerde op onderzoek naar mediation in hiërarchische arbeidsconflicten aan de Universiteit van Leuven. De onderzoeksthema’s waar zij onderzoek naar verricht zijn conflict management (mediation), leiderschap, informeel leren, innovatief werkgedrag, professionele ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Ze publiceert met regelmaat in internationale en nationale tijdschriften.

  • Dr. Yannick Balk

    Universiteit van Amsterdam

    Dr. Yannick Balk is werkzaam als universitair docent Sport-en Prestatiepsychologie bij de afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2018 promoveerde hij op onderzoek naar mentale belasting en mentaal herstel in de topsport. Hij is daarnaast is hij werkzaam in de praktijk als sport- en prestatiepsycholoog.

  • Drs. Raoul Schildmeijer

    Drs. Raoul Schildmeijer (1966) is in 1991 afgestudeerd als politicoloog na zijn studie aan de Universiteit van Amsterdam en York University in Toronto, Canada. Later volgde hij de leergang Procesbegeleiding bij SIOO en de opleiding tot Strengths Coach bij Gallup. Sinds 1993 is hij actief in het adviesvak, vaak op het snijvlak van onderzoek en advies. Sinds 2012 werkt hij als senior-adviseur voor adviesbureau Leeuwendaal waar hij zich richt op samenwerking op bestuurlijk niveau en de samenstelling van besturen en raden van toezicht. Leeuwendaal is in Nederland een strategische samenwerkingspartner van Gallup en Raoul is nauw betrokken. Daarnaast is hij lid van het bestuur van de Orde van Organisatiekundigen en Organisatie-adviseurs (OOA).

)

Nu starten met Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Master Human Development specialisatie leren en innoveren

Bestudeer het ontwikkelklimaat van mensen in een organisatie

  • Verdiep je kennis over leren en de bijdrage van leren aan innoveren
  • Studeer in je eigen tempo met een modulaire opbouw
  • Veranker je kennis in de praktijk met gebruik van eigen casuïstiek

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou