Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Met inspiratie het beste uit jezelf en je organisatie halen

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Blog
Datum
19 april 2022
4 minuten leestijd

Het jaar voor de komst van de coronapandemie beleefde Bart Jenezon zijn grote doorbraak. Hij boekte internationaal succes en verzorgt inmiddels workshops en programma’s in diverse Europese landen. Met zijn bedrijf #1nspiring helpt Jenezon ondernemende managers en directeuren hun inspiratie en ondernemersgeest te vinden.

“Eigenlijk zijn we allemaal op zoek naar hetzelfde.”

Het is één van de belangrijkste beïnvloedingsvaardigheden: een ander kunnen inspireren. Maar om die stap te kunnen zetten, is het allereerst van belang dat je weet waar je je eigen inspiratie vandaan haalt. Tot dat inzicht kwam Bart Jenezon toen hij herstellende was van een burn-out. “Van mezelf ben ik heel energiek en creatief, maar op een gegeven moment was ik mijn energie gewoon kwijt. Dat heb ik heel lang door mijn enthousiasme kunnen verbergen, totdat ik tegen een muur aanliep”, vertelt Jenezon.

Inspiratie en ondernemersgeest

Tijdens een leiderschapstraining die hij via een bevriende relatie volgde, viel het kwartje. Of beter gezegd, doemde één enkel woord levensgroot op: inspiratie. De energie begon weer te stromen en na een tijdje richtte Jenezon het bedrijf #1nspiration op. Samen met zijn collega’s helpt hij ondernemende managers en directeuren om hun eigen inspiratie en ondernemersgeest te vinden en vandaar uit visie te tonen en anderen te inspireren. Inspiratie is iets heel persoonlijks, beseft Jenezon. “Ik haal zelf inspiratie uit gesprekken met andere ondernemers of specialisten op elk terrein: van een schoenmaker tot een directeur van een multinational. Juist die verscheidenheid inspireert me elke keer weer.”

Jenezon heeft een aantal enerverende jaren achter de rug, waarin hij veel leerde. “Het jaar voor de komst van de coronapandemie had ik voor het eerst in mijn leven internationaal succes en verzorgde ik workshops en programma’s in diverse Europese landen. Elke keer was het een groot avontuur en werd ik ondergedompeld in andere culturen. Wat ik vooral leerde: eigenlijk zijn we allemaal op zoek naar hetzelfde, alleen gebruiken we er misschien andere bewoordingen voor. We willen allemaal succesvol zijn in de activiteiten die we ondernemen. We willen bovenal allemaal plezier beleven in het leven, met elkaar en ook voor elkaar.

Persoonlijk leiderschap

De werkwijze die hij hiervoor ontwikkelde is inmiddels vastgelegd in een internationaal uitgegeven boek: #1nspiring. Your Next Step in Business Development. “Ik heb wel eens het idee dat we in Nederland een beetje verwend zijn, en te vaak op de automatische piloot met ons leven en werk bezig zijn. Dat we niet de ruimte nemen om onszelf van tijd tot tijd ter discussie te stellen. Waarom doe je wat je doet? Wat inspireert je? En hoe verhoudt zich dat tot het bedrijf waarvoor je werkt? Door meer met dat soort vragen bezig te zijn, toon je persoonlijk leiderschap”, stelt Jenezon.

Ook voor organisaties is het volgens Jenezon van belang om over dat soort zaken met elkaar in gesprek te gaan en de conclusies ook daadwerkelijk vast te leggen. “Of je het nu je missie of je purpose noemt, dat is uiteindelijk je fundament. Heb je dat niet, dan kan het op een gegeven moment verkeerd gaan. Door op papier te zetten waar je zelf voor staat en hoe dat aansluit bij de purpose van je organisatie, creëer je duidelijkheid. En heb je een basis om met elkaar en uiteindelijk ook met je doelgroep in gesprek te gaan. Die duidelijkheid is een van de belangrijkste toegevoegde waarden die we onze klanten te bieden hebben.”

Met zijn werkwijze hielp Jenezon gevestigde bedrijven als ING Bank en Proctor & Gamble en snelgroeiende ondernemingen als Marcel’s Greensoap. “We kijken als onafhankelijke partij mee en zetten alle basics voor een bedrijf op papier, zoals een purpose, missie en visie en de ondernemingsdoelstellingen. We gaan dat dan niet herschrijven, maar vooral helpen met de vraag of al die informatie nog actueel is. Of het nog wel past.”

Kwetsbaar durven zijn

Wie zich meer wil laten leiden door inspiratie, moet volgens Jenezon ook kwetsbaar durven zijn. “We leven in een tijd van bewustzijnsontwikkeling en zijn ons steeds meer bewust van de kwetsbaarheden van het leven. Dat zie je bijvoorbeeld met de pandemie die ons wat dat betreft met de neus op de feiten drukt. Maar kwetsbaarheid hoort ook bij nieuw leiderschap. Directeuren of eigenaren die zich kwetsbaar durven op te stellen, en daarmee een hand uitsteken naar hun medewerkers. Want zij zijn dan misschien uitverkoren om de boel te leiden, om dat succesvol te kunnen doen hebben ze de hulp van anderen nodig. Door dat te erkennen, versterk je de teamband. En draag je eraan bij dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen.”

Meer lezen over verschillende manieren van beïnvloeden en overtuigen? Lees dan dit interview met Olchert Gommer, trainer en coach bij SUAS.

Wil je ook beter zicht hebben op wat je inspireert?

Én wat je in de weg zit om meer vanuit die inspiratie te handelen? Volg de training beïnvloedingsvaardigheden en haal het beste uit jezelf.

BEKIJK DE TRAINING

Bart, een man met bril en bruine haren, kijkt in de camera en staat voor een witte achtergrond.

Gerelateerde artikelen