Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Professional van de toekomst worden? Richt je op deze 3 pijlers

Thema: Organisatie ontwikkeling en bedrijfskunde
Rubriek
Blog
Datum
17 november 2021
3 minuten leestijd

Erwin Hollestelle is opgeleid als arbeidspsycholoog, en helpt als organisatie-ontwikkelaar al bijna twintig jaar organisaties bij hun ontwikkeling en groei. Die ervaring is waardevol: als praktijkexpert verbindt hij voor Schouten & Nelissen University of Applied Sciences het bedrijfsleven met het onderwijs. Volgens hem moet de professional van de toekomst zich richten op drie pijlers: onderzoeken, begrijpen en beïnvloeden. Dat kan alleen door opgedane kennis zo snel mogelijk toe te passen in de praktijk.

Blijf actueel via de brug met de buitenwereld

De beste metafoor om Hollestelle’s rol voor professionals te omschrijven, is die van een brug. “Eentje tussen de onderwijsinnovators en alles wat er in de buitenwereld gebeurt,” aldus Hollestelle. “Samen met andere experts signaleer ik de belangrijkste trends en ontwikkelingen die relevant zijn voor de professional. Zo ziet hij of zij sneller kansen in een onvoorspelbare wereld. Ook worden actuele trends direct opgenomen in de nieuwe ontwikkeltrajecten voor professionals, en blijven bestaande trajecten up-to-date.”

Draag bij aan een betere wereld

De wereld verandert razendsnel, met ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen en grote gevolgen hebben voor organisaties. Hollestelle ziet drie voornaamste oorzaken: technologische innovatie, mondialisering en een overgang naar een groter maatschappelijk en ecologisch bewustzijn. Vooral die laatste vindt hij interessant: “Vroeger dacht een professional vooral vanuit de aandeelhouders, en dat je organisatie zo veel mogelijk omzet moest draaien. Nu zijn we in een situatie beland waarin we met wensen van meer stakeholders te maken hebben, zoals toeleveranciers, de werknemers en de klant. Vooral die laatste zijn een stuk veeleisender geworden hoe maatschappelijk bewust een organisatie is, en hoe hun keuze voor een merk bijdraagt aan een betere wereld.”

Denk in People, Planet & Profit

“Wat is goed voor de maatschappij en samenleving? Hoe zorg je als professional voor de ontwikkeling van een gezonde bedrijfsvoering? Die vragen moet je als professional op tijd herkennen, begrijpen waar ze vandaan komen en weten wat je moet doen om ze te kunnen beantwoorden.”

Kijk over je grenzen heen

Volgens Hollestelle vraagt dat om een professional die goed kan omgaan met verandering, en vooral leert om over zijn of haar grenzen te kijken. “Als professional in het bedrijfsleven keek je tot een paar jaar geleden vooral rond binnen het werkterrein van je organisatie. Die tijd is voorbij: inmiddels is de gehele wereld je werkterrein geworden. Je moet weten wat er in de wereld gebeurt, en buiten de grenzen kijken om te zien wat er gebeurt. Think global, act local. Natuurlijk heb je vakinhoudelijke kennis en visie nodig, maar de bedrijfskundige professional van de toekomst ziet zichzelf vooral als een instrument om interactie en samenwerking op te bouwen met anderen. Alleen zo kan je echt impact maken. Ze hebben het vermogen relevante ontwikkelingen tot stand te brengen in organisaties en de samenleving.”

Veranker zingeving en betekenis in je kern

Erg leuk natuurlijk, zo’n groot merk dat plotseling een duurzame boodschap verkondigt. Maar de vraag is hoe oprecht die nou werkelijk is. Hollestelle: “Natuurlijk zijn er organisaties die het vooral om het geld doen, en met hun duurzame uitstraling meer klanten willen bereiken om een product te verkopen. Zonder dat het dus daadwerkelijk in de kern van hun bedrijfswaarden en -cultuur zit. Die organisaties gaan het niet redden, simpelweg omdat vooral steeds meer (jonge) professionals daar niet willen werken. Ze willen niet alleen een boterham verdienen, maar zijn op zoek naar betekenis en zingeving in hun werk.”

Richt je op deze 3 belangrijke pijlers

Volgens Hollestelle is het belangrijk om opgedane kennis zo veel en snel mogelijk toe te passen in de praktijk. “We geloven er heilig in dat mensen die al actief zijn binnen het bedrijfsleven aan de slag gaan met vraagstukken uit hun eigen werkomgeving. Sterker nog: ze moeten binnen hun organisatie onderzoek doen dat leidt tot verbetering. Daar heb je meer voor nodig dan een goed idee of onderzoeksinstrumenten en -methodieken. Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en soft skills is minstens zo belangrijk: zo leer je om die ideeën goed over te brengen, de juiste mensen erbij te betrekken, een draagvlak te creëren en je plannen te verkopen aan de mensen die beslissingen maken. Dat kunnen alleen professionals die de wereld begrijpen, hun eigen rol daarin pakken, en weten wat ze moeten doen om impact te maken. Onderzoeken, begrijpen en beïnvloeden: dat zijn volgens mij dé drie belangrijkste pijlers voor de professional van de toekomst.”

Wil je meer inzicht krijgen wat jij als professional kunt doen om duurzaam te ondernemen en meer grip te krijgen op termen als business continuity en circulariteit? Leer echt impact te maken binnen je organisatie én op de wereld met de mastermodule Maatschappelijk ondernemen in ecosystemen, onderdeel van de nieuwe masteropleiding Bedrijfskunde.

BEKIJK DE MASTERMODULE

Een man in nette kleding geeft een presentatie, de man heeft een microfoon vast.

Gerelateerde artikelen