Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Als leidinggevende ben je eigenlijk de knecht van je werknemers

Thema: Organisatie ontwikkeling en bedrijfskunde
Rubriek
Blog
Datum
26 oktober 2021
4 minuten leestijd

Om als professional wendbaar te blijven in de snel veranderende wereld van werk, is het belangrijk om jezelf voortdurend te blijven ontwikkelen. En hoe breed gedragen dit inzicht inmiddels ook is, toen Schouten & Nelissen eind jaren ’70 de eerste cursus assertiviteit aanbood was het niets minder dan pionierswerk. In de decennia die volgden groeide ons familiebedrijf uit tot een internationaal opererend opleidingsinstituut dat jaarlijks vele duizenden professionals helpt om het beste uit zichzelf en hun organisaties te halen. Met oprichter en naamgever Jan Schouten staan we stil bij de bijzondere reis die ons bedrijf heeft afgelegd.

Er is in de vier decennia sinds de oprichting uiteraard veel veranderd, maar ook nog genoeg hetzelfde gebleven, zo ziet Schouten. “Schouten & Nelissen is een heel levendig bedrijf, dat als het ware ieder half jaar opnieuw wordt opgericht. Dat heeft met trends op de arbeidsmarkt te maken waar we op inspelen, maar bijvoorbeeld ook met de manier waarop we onze trainingen en opleidingen aanbieden. Toch is de basis onveranderd gebleven: we trainen individuen, teams en organisaties op het gebied van soft skills en helpen hen zo om hinderlijke patronen en gewoontes uit de weg te helpen. Daarbij gaan we altijd uit van een persoonlijke benadering en stellen we enorm hoge eisen aan de kwaliteit van ons werk.”

Voortdurend ontwikkelen en innoveren

Om die kwaliteit te kunnen waarborgen, is voortdurend ontwikkelen en innoveren volgens Schouten cruciaal. “Doe je dat niet, dan ga je dood. Je moet proactief zijn en op je doel afgaan. Misschien krijg je dan af en toe een tik op je neus, maar de blik naar buiten en op vernieuwing gericht is de beste manier om te blijven leven en te groeien.” Dat Schouten & Nelissen altijd een zelfstandige organisatie is gebleven, heeft in de ogen van de oprichter voor een continuïteit gezorgd die voor klanten heel belangrijk is.

“Als opdrachtgevers ervanuit kunnen gaan dat je over 6, 7 of 8 jaar ook nog bestaat, helpt dat enorm in de relatie. Dan kan je echt met elkaar meegroeien.”

 Wegwerken van de eigen onwetendheid

Mede door dat klantenbestand van bedrijven die in de loop der jaren ook steeds vaker internationaal actief waren, kon Schouten & Nelissen vanaf de jaren ’90 ook de stap over de grens zetten. Dit stelde Schouten in staat om zijn filosofie bij nog meer professionals onder de aandacht te brengen. Inmiddels is ons bedrijf in meer dan 60 landen actief en in Europa de meest gekwalificeerde aanbieder van trainingen en opleidingen in soft skills. Die buitenlandse expansie ging niet zonder slag of stoot, herinnert Schouten zich. En dat lag niet alleen aan de organisatorische uitdaging. “Het belangrijkste dat moest gebeuren was misschien wel het wegwerken van onze eigen onwetendheid. Je moet rekening houden met de cultuur van het land waar je terechtkomt en niet denken dat je de wijsheid in pacht hebt”, zo leerde hij onder meer.

Soft skills naar China gebracht

“In Rusland vinden mensen het bijvoorbeeld heel moeilijk, bijna bedreigend zelfs, als je ze vraagt hun persoonlijke gevoelens of mening te uiten. Toen beseften we: dit moeten we veel voorzichtiger doen.” In China pakte Schouten het vervolgens anders aan. “Daar was het de vraag in hoeverre daar bij werknemers sprake was een schaamtecultuur. Om daarachter te komen hebben we eerst een aantal proefcursussen gegeven. Zo konden we daadwerkelijk ervaren hoe mensen op onze trainingen reageerden en hoe ze bijvoorbeeld met feedback omgingen. Dat experimenteren was belangrijk om ons aanbod op de vraag aan te passen. En nu kunnen we met recht zeggen dat we soft skills naar China hebben gebracht.” Ook het werken met lokale docenten is volgens Schouten belangrijk om de filosofie van zijn opleidingsinstituut op de juiste manier in andere culturen over te brengen.

Sommige mensen zijn té assertief

Uit al die opleidingen en trainingen die de afgelopen vier decennia zijn ontwikkeld, is het voor Schouten moeilijk kiezen. Toch zijn er een aantal trainingen waar hij extra trots op is. “Dan denk ik bijvoorbeeld aan de cursus sociale vaardigheden. Sommige mensen hebben van nature de neiging om direct conclusies te trekken, die zijn eigenlijk té assertief. Met deze cursus helpen we hen om de misverstanden die ze hiermee veroorzaken onder ogen te zien en hun communicatie daarop aan te passen. Om meer te observeren en vragen te stellen. Daar hebben mensen echt veel aan. Niet voor niets is het nog steeds onze meest gekozen training.”

Blijven zoeken naar vernieuwing

Schouten hoopt dat het aanbod van zijn opleidingsinstituut aan de opkomst van een nieuw soort leiderschap heeft bijgedragen. Aan leiders die hun werknemers serieus nemen en zo het beste uit hun organisatie halen. “Als leidinggevende ben je in feite de knecht van je werknemers”, stelt Schouten. “Het is daarom cruciaal dat je bij hen integer overkomt en transparant bent in je handelen. Om niet zomaar opdrachten van bovenaf door te geven, maar je echt te verdiepen in de sfeer in de groep en de behoeften individuele werknemers. Tegelijkertijd moet je ook aandacht aan jezelf besteden, zodat je overeind blijft. Leidinggeven is niet altijd makkelijk. Je moet weten hoe je eigen gedrag gekoppeld is aan je eigen behoeften, maar ook hoe effectief dat voor anderen is.”

De veranderende kijk op leiderschap en de ontwikkeling van professionals is goed terug te zien in ons steeds verder uitgebreide aanbod. SUAS biedt inmiddels zowel trainingen als geaccrediteerde opleidingen aan: van een cursus assertiviteit tot een Master Bedrijfskunde. Op welk gebied wil jij sterker worden? Werp een blik op onze opleidingen en trainingen.

BEKIJK ONZE OPLEIDINGEN EN TRAININGEN

Jan Schouten, een oudere man met bruine haren en blauwe ogen in zwarte kleding, staat voor een zwarte achtergrond.

Gerelateerde artikelen