Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Effectieve conflicthantering: van conflict naar kans

Thema: Management & leidinggeven
Rubriek
Artikel
Datum
27 februari 2024
4 minuten leestijd

Conflicten op de werkvloer, daar hebben we allemaal wel eens mee te maken. De een als leidinggevende of collega, de ander als mediator, coach of HR-adviseur. Misschien loop jij het liefst met een grote bocht om conflicten heen om de lieve vrede te bewaren. Of zoek je juist de confrontatie op? In dit artikel bekijken we hoe je een conflict kunt hanteren. Wat is effectieve conflicthantering in welke situatie? Nog even en jij zet conflicten om in kansen!

Wanneer is iets een conflict?

Iedereen heeft wel eens een meningsverschil op de werkvloer. Een andere visie dan een collega of een verhitte discussie in een vergadering. Bij een conflict komt echter meer kijken dan de inhoud. Vaak is er sprake van heftige emoties, slecht luisteren naar elkaar, elkaar beledigen, aanvallen of manipuleren. De kans op een conflict is groter tussen mensen met botsende persoonlijkheden of belangen, of andere culturen met verschillende normen en waarden. Zie je dat collega’s dagenlang niet met elkaar praten of elkaar ontlopen? Knalt het tijdens een meeting zo dat iemand stomend de ruimte uit loopt? Grote kans dat tips voor effectieve conflicthantering meer dan welkom zijn.

Een man en een vrouw zitten aan een tafel en kijken op een laptop, de man is aan het woord, terwijl de voruw luisterd.

Op welke manieren kun je een conflict hanteren?

De een vermijdt conflicten het liefst, de ander schiet meteen in de aanval en toont zijn of haar boosheid zonder genade. Weer een ander kiest de gulle middenweg en gaat voor het compromis. Er zijn grofweg vijf manieren waarop je met conflicten kunt omgaan.

  • Vermijden
    Conflicten vermijden is iets wat veel mensen geneigd zijn te doen. Ze laten een conflict voor wat het is, gaan er niet op in en zorgen ervoor dat ze niet te vaak tegenover de bewuste persoon zitten. Met het risico alles op te kroppen en later een keer te ontploffen.
  • Vechten
    Jezelf verdedigen en/of de ander aanvallen komt veel voor bij conflicten. Je uit je boosheid en komt zichtbaar en hoorbaar voor je eigen standpunt op.

  • Aanpassen of meebuigen
    Mensen met deze stijl van conflicthantering passen zich snel aan de ander aan. Soms om gedoe te besparen, dan cijferen ze zichzelf weg. Een andere keer omdat de ander koppig doet en ze het conflict niet uit de hand willen laten lopen. Je kunt je ook aanpassen omdat de ander gelijk heeft en je zo dapper bent om dat toe te geven.

  • Samenwerken
    Je probeert je in de ander te verplaatsen. Waarom reageert hij of zij boos of geïrriteerd? Veel conflicten ontstaan immers door misverstanden en miscommunicatie. Je neemt je eigen en andermans belang serieus en streeft naar een oplossing die voor beiden goed is. Misschien maakt het conflict uiteindelijk de oplossing zelfs beter!

  • Onderhandelen
    Een conflict hanteren kan een kwestie zijn van geven en nemen. Mensen met deze conflictstijl praten net zolang tot beide partijen tevreden zijn. Let op: onderhandelen lukt alleen als de ander daar ook voor openstaat.
Twee mannen staan bij de printer met elkaar te praten. Een man heeft een iPad in zijn hand en de ander een koffie.

Wat is effectieve conflicthantering in welke situatie?

Welke manier van conflicthantering de meest effectieve is, hangt af van de inhoud van het conflict, de relatie met de ander en de omstandigheden. Soms kan het vermijden van conflicten of jezelf aanpassen slim zijn. In andere conflicten kun je beter de samenwerking of onderhandeling opzoeken.

  • Beoordeel de inhoud van het conflict
    Bedenk hoe belangrijk de kwestie is voor jou en voor de ander. Hebben jullie er beiden een groot belang bij, dan kun je het best kiezen voor onderhandelen, samenwerken of vechten. Deze laatste stijl is alleen aan te raden als je geen persoonlijke relatie (meer) met de persoon hoeft te hebben naderhand. Is de inhoud voor jou belangrijker dan voor de ander, vraag dan of de ander zich wil aanpassen.

  • Kijk naar de relatie met de ander
    Is het onderwerp belangrijk voor je en zit je in een conflict met iemand die je leuk vindt of met wie je later nog moet samenwerken? Dan zijn vechten en vermijden niet de beste vormen van conflicthantering. Beter kies je voor aanpassen, samenwerken of onderhandelen. Zijn zowel het onderwerp als de relatie niet erg belangrijk? Verspil dan geen onnodige tijd en energie. Typisch geval van vermijden maar.

  • Houd rekening met de omstandigheden
    Ook de omstandigheden doen ertoe bij conflicthantering. Misschien ervaar je tijdsdruk en moet het conflict zo snel mogelijk worden opgelost. Kies dan voor vechten als je zeker weet dat je gelijk hebt, of aanpassen als jullie beiden een punt hebben of als er meer mensen betrokken zijn bij het conflict. Onderhandelen kan ook slim zijn, maar daar moet het probleem zich voor lenen. Gaat het om een complex probleem? Dan heb je de grootste kans op succes als je kiest voor samenwerking of onderhandeling.

Leren conflicten hanteren?

Merk je dat jij een bepaalde voorkeursstijl hebt als het gaat om conflicten hanteren? Stel jezelf dan eens de vraag of deze stijl je helpt in conflicten. Misschien is het slim eens een andere stijl van conflicthantering te proberen. In de SUAS training Conflicthantering leer je hoe je conflicten stuurt, positief kijkt naar conflicten en voortaan de kansen benut die vaak ontstaan bij conflicten.

BEKIJK DE TRAINING

Gesprek tussen drie vrouwen, met de focus op een van de drie.

Gerelateerde artikelen