Psychologie van het leren
De verschillende theorieën over leren worden onder de aandacht gebracht door eerst naar je eigen leervoorkeuren en denkgewoontes te kijken in combinatie met die van de groep. Verder krijg je de basisbeginselen mee van: behaviorisme, sociaal-constructivisme, werkplekleren, zelfgestuurd leren en digitaal leren.
Leren in de neurowetenschappen
Vanuit de basiskennis van de neurowetenschappen wordt de relatie gelegd met de leerpsychologie. De centrale vraag is: Hoe maak je leren leuker en effectiever? Hoe kun je de 5 basis breinprincipes toepassen bij het ontwerpen van leer- en opleidingstrajecten?
Leerlandschappen en ontwerpen van interventies
Centraal staan de volgende vragen: Hoe kan je leerlandschappen inzetten als diagnostisch instrument? En wat is de meerwaarde daarvan bij het ontwerpen van leertrajecten op organisatieniveau? Je gaat aan de slag met de DRIE aanpak. Onderwerpen die aan bod komen zijn: destinatie, ruimte, eigenaarschap en interventies.
Leren en Human Resource Development
Je krijgt inzicht in waaruit het vakgebied HRD bestaat en hoe deze gesitueerd is in organisaties. Verder ga je aan de slag met de leernetwerktheorie en cases over werkplekleren.
Werkplekleren en leertechnologie
Aan de hand van de leertechnologie zullen de volgende onderwerpen worden behandeld of ervaren: werkplek leren, formeel en informeel leren, virtuele leeromgeving, beeldend leren en leergames.
Nieuwsgierigheid en innoverend leren
Is nieuwsgierigheid de basis voor leren? En hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen op de werkplek? Verder krijg je inzicht in de innovatiecultuur van organisaties aan de hand van de leerprincipes van innoverend leren.
Impact van leerinterventies en leercultuur
Naast de impact van leren en hoe je die impact kan meten wordt de feedbackcultuur van organisaties behandeld. Verder krijg je inzicht in de professionele leergemeenschap met lerende professionals. En hoe je daar leiding aan kan geven.