Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Leren en innoveren
8,7 van de 10

8,7 uit 3 ervaringen

Mastermodule Leren en innoveren

Bekijk leren door een andere bril

  • Je brengt mensen in beweging door dat je (collectief) leren op de werkplek stimuleert
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën over leren
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling zoals werkplek leren, zelfgestuurd en begeleid leren

Bekijk alle details

8,7 van de 10

8,7 uit 3 ervaringen

Uitvoering
Mastermodule
Duur
7 dagen (14 weken)
ECTS (studiepunten)
8 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in april
Onderwerpen
  • +1
    Nog 1 anderen

Dit ga je leren in Mastermodule Leren en innoveren

Deze module van de geaccrediteerde master Human Development gaat over allerlei manieren van leren. Bijvoorbeeld zelfgestuurd leren, teamleren, organisatieleren en virtueel leren. Leren heeft hierbij een bredere betekenis dan alleen 'opgeleid worden'. Hoe kun je leren op de werkplek stimuleren? En hoe kan leren bijdragen aan innoveren? Het antwoord op deze en andere vragen zoek je samen met je medestudenten.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Psychologie van het leren
  • Leren in de neurowetenschappen
  • Ontwerpen van leertrajecten in de context van organisatieontwikkeling
  • Leren en Human Resource Development
  • Werkplekleren en Leertechnologie
  • Leerlandschappen en nieuwsgierigheid
  • Leren en innoveren en Leercultuur

Vanuit een theoretisch verantwoorde onderbouwing sla je steeds een brug naar de praktijk. Je onderzoekt welke innovaties nodig en gewenst zijn om nieuwe manieren van leren te kunnen toepassen. Dat doe je ook in jouw eigen organisatie door op zoek te gaan naar de leer- en denkvoorkeuren, professionele leergemeenschappen, en de feedback- en innovatiecultuur.

Resultaten

  • Je kijkt door een andere bril naar het leren in jouw organisatie
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling in het werk
  • Je weet hoe je deze vormen van leren kunt beïnvloeden
  • Je kunt ook bestaande activiteiten structureren en implementeren als leren
  • Je ontwerpt leerinterventies voor innovatie, creativiteit en professionaliteit

Voor HR professionals, onderwijsdeskundige en trainers en anderen die leren willen innoveren

Voor wie?

Veel mensen denken bij het woord leren meteen aan opleiden. Maar als opleidingsdeskundige, trainer of HRD-adviseur weet jij wel beter. Er zijn veel meer manieren waarop organisaties en hun medewerkers kunnen leren en zich ontwikkelen. Die innovatieve vormen wil je graag toepassen bij de leertrajecten die je opzet. Daarvoor zoek je theoretische kennis én praktische handvatten.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Psychologie van het leren

De verschillende theorieën over leren worden onder de aandacht gebracht door eerst naar je eigen leervoorkeuren en denkgewoontes te kijken in combinatie met die van de groep. Verder krijg je de basisbeginselen mee van: behaviorisme, sociaal-constructivisme, werkplekleren, zelfgestuurd leren en digitaal leren.

Leren in de neurowetenschappen

Vanuit de basiskennis van de neurowetenschappen wordt de relatie gelegd met de leerpsychologie. De centrale vraag is: Hoe maak je leren leuker en effectiever? Hoe kun je de 5 basis breinprincipes toepassen bij het ontwerpen van leer- en opleidingstrajecten?

Ontwerpen van leertrajecten in de context van organisatieontwikkeling

Je gaat aan de slag met de DRIE aanpak. Onderwerpen die aan bod komen zijn: destinatie, ruimte, eigenaarschap en interventies. Binnen organisaties wordt naast individueel ook collectief geleerd, met de kanttekening dat team leren niet hetzelfde is als teambuilding.

Leren en Human Resource Development

Je krijgt inzicht in waaruit het vakgebied HRD bestaat en hoe deze gesitueerd is in organisaties. Verder ga je aan de slag met de leernetwerktheorie en cases over werkplekleren.

Werkplekleren en leertechnologie

Aan de hand van de leertechnologie zullen de volgende onderwerpen worden behandeld of ervaren: werkplek leren, formeel en informeel leren, virtuele leeromgeving, beeldend leren en leergames.

Leerlandschappen en nieuwsgierigheid

Centraal staan de volgende vragen: Hoe kan je leerlandschappen inzetten als diagnostisch instrument? En wat is de meerwaarde daarvan bij het ontwerpen van leertrajecten op organisatieniveau? Is nieuwsgierigheid de basis voor leren? En hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen op de werkplek?

Leren en innoveren en Leercultuur

De innovatiecultuur en feedbackcultuur van organisaties worden behandeld aan de hand van de leerprincipes voor innoverend leren. Verder krijg je inzicht in de professionele leergemeenschap met lerende professionals. En hoe ja daar leiding aan kan geven.

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 3.750,00 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in deze mastermodule bedraagt € 3750,00. Hierover wordt geen btw berekend.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je bent zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van je studieboeken (ca. € 125,00 per mastermodule). Voor de start van de module ontvang je een modulebeschrijving inclusief literatuurlijst. De kosten voor het studiemateriaal zijn dus niet bij de prijs inbegrepen en worden niet vermeld op de factuur. Je kunt ze eventueel apart declareren bij je werkgever. Colleges zijn in het Nederlands. De literatuur kan naast Nederlands ook in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

De Mastermodule Leren en innoveren bestaat uit 7 bijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken en staat gelijk aan 8 ECTS. Je tijdsinvestering is circa 12 uur zelfstudie per week. Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Bijeenkomst 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een deeldiploma van SUAS (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

Deze module wordt verzorgd door docenten die de totale breedte van de leerpsychologie vertegenwoordigen:

  • Prof.dr. Robert-Jan Simons
  • Drs. Ria van Dinteren
  • Prof.dr. Rob Poell
  • Drs. Jos Baeten
  • Dr. Suzanne Verdonschot

Dit worden je docenten

  • dr. Jos Baeten

    CSS Breda, onderdeel SDB-groep

    Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft geleerd van zijn 4100 lessen, 1840 colleges, 1170 trainingen, 124 afstudeerders, 203 innovatieprojecten en zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11 artikelen, 525 presentaties en in een proefschrift. Zijn Leerprocestheorie over samenlerend produceren met de Peer Feedback en Reflectiecyclus zijn inmiddels wetenschappelijk geaccepteerd. Hij houdt zich sinds 2011 vooral bezig met de invoering van werkplekleren met leertechnologie bij organisaties en daarbinnen vooral met beeldend leren en trainen. Hij popelt om zijn visie met u te delen over technology embedded learning, beeldend leren en werkplekleren. Hij heeft één voorwaarde: u moet in de juiste learning spot zitten.

  • drs. Ria van Dinteren

    Breinwerk

    Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige en gecertificeerd facilitator. Zij heeft zelf jaren gewerkt als leidinggevende en is thuis op inhoudelijke thema’s zoals leren op de werkplek en blijvende ontwikkeling. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams. Zij heeft diverse boeken over dit onderwerp op haar naam staan waaronder Brein@work dat in 2011 genomineerd is als managementboek van het jaar en het boek breinleiderschap. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, is hoofdredacteur bij Tijdschrift voor Organisatie Ontwikkeling (TvOO) en maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek.

  • prof. dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Al vijfentwintig jaar is hoogleraar prof. dr. Rob Poell bezig met onderzoek naar leren en ontwikkelen tijdens het werk. Momenteel is hij als hoogleraar Personeelsontwikkeling verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Hoe goed een training ook is, het effect zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek waar de persoon vandaan komt én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Poell het volgende: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    SUAS

    Robert-Jan is wetenschappelijk coördinator en docent Master Human Development bij SUAS. Hij was van 1972 tot 2013 verbonden aan verschillende universiteiten in Nederland (Amsterdam, Nijmegen, Tilburg, Utrecht), de laatste 25 jaar als hoogleraar. Steeds hield hij zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van leren en ontwikkeling in allerlei typen organisaties. Hij heeft zijn eigen adviesbureau “Visie op leren” en schreef verschillende boeken. Zijn belangrijkste thema’s zijn: feedback en reflectie, collectief leren, verschillende manieren van leren, werkplekleren, digitaal leren, visies op leren, leiding geven aan en gesprekken voeren over leren. www.visieopleren.nl.

  • dr. Suzanne Verdonschot

    Kessels & Smit, The Learning Company

    Suzanne ziet haar rol als begeleiden van leren en innoveren in het werk. Ze kiest vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is volgens haar een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid doet dan zijn werk; kennis gaat stromen als mensen vragen hebben. Op dit moment begeleidt ze organisaties en teams die benieuwd zijn hoe zij een kleine innovatie of gelukt experiment kunnen uitbouwen naar een grootschalige beweging. Daarnaast doet ze veel onderzoek om de impact van leer- en veranderinterventies vast te stellen. De inzichten uit dit soort projecten publiceert ze regelmatig in artikelen, onderzoekspapers en boeken.


Wat anderen over Mastermodule Leren en innoveren zeggen

Ervaringen

8,7 van de 10

8,7 uit 3 ervaringen

Bekijk alle ervaringen

Nu starten met Mastermodule Leren en innoveren

Mastermodule Leren en innoveren

Bekijk leren door een andere bril

  • Je brengt mensen in beweging door dat je (collectief) leren op de werkplek stimuleert
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën over leren
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling zoals werkplek leren, zelfgestuurd en begeleid leren

Volg gratis een online proefcollege

Kom naar het virtuele Inspiratie event Masters en proef de sfeer

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou