Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Leren en innoveren

Best beoordeeld

Mastermodule Leren en innoveren

Bekijk leren door een andere bril

  • Je brengt mensen in beweging door dat je (collectief) leren op de werkplek stimuleert
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën over leren
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling zoals werkplek leren, zelfgestuurd en begeleid leren

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
7 dagen (14 weken)
ECTS (studiepunten)
8 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • Foto van Jos Baeten. Een man met korte grijze haren in een net pak.
  • Foto van Ria van Dinteren. Een vrouw met blonde haren ien een parelketting.
  • Foto van Rob Poell. Een man met grijze haren en bruine ogen.
  • Foto van Robert-Jan Simons. Een man met grijze haren en blauwe ogen.
  • Foto van Suzanne Verdonschot. Een vrouw met bruine haren, blauwe ogen en een blauwe trui. +7
    Nog 7 anderen

Dit ga je leren in Mastermodule Leren en innoveren

Deze module van de geaccrediteerde master Human Development gaat over allerlei manieren van leren. Bijvoorbeeld zelfgestuurd leren, teamleren, organisatieleren en virtueel leren. Leren heeft hierbij een bredere betekenis dan alleen 'opgeleid worden'. Hoe kun je leren op de werkplek stimuleren? En hoe kan leren bijdragen aan innoveren? Het antwoord op deze en andere vragen zoek je samen met je medestudenten.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Psychologie van het leren
  • Leren in de neurowetenschappen
  • Ontwerpen van leerinterventies en innoverend leren
  • Leren en Human Resource Development
  • Werkplekleren en Leertechnologie
  • Leerlandschappen en nieuwsgierigheid
  • Impact van leerinterventies en leercultuur

Vanuit een theoretisch verantwoorde onderbouwing sla je steeds een brug naar de praktijk. Je onderzoekt welke innovaties nodig en gewenst zijn om nieuwe manieren van leren te kunnen toepassen. Dat doe je ook in jouw eigen organisatie door op zoek te gaan naar de leer- en denkvoorkeuren, professionele leergemeenschappen, en de feedback- en innovatiecultuur.

Resultaten

  • Je kijkt door een andere bril naar het leren in jouw organisatie
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling in het werk
  • Je weet hoe je deze vormen van leren kunt beïnvloeden
  • Je kunt ook bestaande activiteiten structureren en implementeren als leren
  • Je ontwerpt leerinterventies voor innovatie, creativiteit en professionaliteit

Voor HR professionals, onderwijsdeskundige en trainers en anderen die leren willen innoveren

Voor wie?

Veel mensen denken bij het woord leren meteen aan opleiden. Maar als opleidingsdeskundige, trainer of HRD-adviseur weet jij wel beter. Er zijn veel meer manieren waarop organisaties en hun medewerkers kunnen leren en zich ontwikkelen. Die innovatieve vormen wil je graag toepassen bij de leertrajecten die je opzet. Daarvoor zoek je theoretische kennis én praktische handvatten.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Psychologie van het leren

De verschillende theorieën over leren worden onder de aandacht gebracht door eerst naar je eigen leervoorkeuren en denkgewoontes te kijken in combinatie met die van de groep. Verder krijg je de basisbeginselen mee van: behaviorisme, sociaal-constructivisme, werkplekleren, zelfgestuurd leren en digitaal leren.

Leren in de neurowetenschappen

Vanuit de basiskennis van de neurowetenschappen wordt de relatie gelegd met de leerpsychologie. De centrale vraag is: Hoe maak je leren leuker en effectiever? Hoe kun je de 5 basis breinprincipes toepassen bij het ontwerpen van leer- en opleidingstrajecten?

Ontwerpen van leerinterventies en innoverend leren

Je gaat aan de slag met de DRIE aanpak. Onderwerpen die aan bod komen zijn: destinatie, ruimte, eigenaarschap en interventies. Verder krijg je inzicht in de innovatiecultuur van organisaties aan de hand van de leerprincipes van innoverend leren.

Leren en Human Resource Development

Je krijgt inzicht in waaruit het vakgebied HRD bestaat en hoe deze gesitueerd is in organisaties. Verder ga je aan de slag met de leernetwerktheorie en cases over werkplekleren.

Werkplekleren en leertechnologie

Aan de hand van de leertechnologie zullen de volgende onderwerpen worden behandeld of ervaren: werkplek leren, formeel en informeel leren, virtuele leeromgeving, beeldend leren en leergames.

Leerlandschappen en nieuwsgierigheid

Centraal staan de volgende vragen: Hoe kan je leerlandschappen inzetten als diagnostisch instrument? En wat is de meerwaarde daarvan bij het ontwerpen van leertrajecten op organisatieniveau? Is nieuwsgierigheid de basis voor leren? En hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen op de werkplek?

Impact van leerinterventies en leercultuur

Naast de impact van leren en hoe je die impact kan meten wordt de feedbackcultuur van organisaties behandeld. Verder krijg je inzicht in de professionele leergemeenschap met lerende professionals. En hoe je daar leiding aan kan geven.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3750,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

De Mastermodule Leren en innoveren bestaat uit 7 bijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken en staat gelijk aan 8 ECTS. Je tijdsinvestering is circa 12 uur zelfstudie per week. Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Bijeenkomst 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Diploma

Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een deeldiploma van SUAS (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het STAP-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,-, die je alléén nog in 2023 kunt aanvragen voor een erkende opleiding in het hoger onderwijs. Je kunt het gebruiken voor de financiering van de opleiding die je nu aan het bekijken bent. Je volgt bij SUAS met STAP-budget tijdelijk kosteloos een HBO- of mastermodule die onderdeel is van een geaccrediteerde opleiding. Of gebruik het STAP-budget voor € 1.000,- korting op de hele bachelor of master.

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding met STAP-budget die aansluit op je leerdoelen.
  2. Selecteer via de button 'Aanmelden met STAP-budget' je startmoment. Je ontvangt van ons je bewijs van vooraanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag online STAP-budget aan via het UWV STAP-portaal met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

SUAS werkt met ruim 60 verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede ervaring in zowel de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw persoonlijke werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw eigen praktijk.

Dit worden je docenten

  • dr. Jos Baeten

    Foto van Jos Baeten. Een man met korte grijze haren in een net pak.

    Drs. Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11 artikelen, 525 presentaties en in een proefschrift. Zijn Leerprocestheorie over samenlerend produceren met de Peer Feedback en Reflectiecyclus zijn inmiddels wetenschappelijk geaccepteerd. Hij houdt zich sinds 2011 vooral bezig met de invoering van werkplekleren met leertechnologie bij organisaties en daarbinnen vooral met beeldend leren en trainen.

  • drs. Ria van Dinteren

    Foto van Ria van Dinteren. Een vrouw met blonde haren ien een parelketting.

    Drs. Ria van Dinteren is bedrijfskundige en onderwijskundige. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren, vitaliteit en innovatie. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams en heeft boeken over neurowetenschap op haar naam staan waaronder Brein@work (in 2011 genomineerd als managementboek van het jaar) en Breinopeners. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek en zit in de Program Advisory Board van de ATD (American Association for Talent Development). In 2017 ontving ze de Lifetime Achievement award van de NVO2.

  • prof. dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Foto van Rob Poell. Een man met grijze haren en bruine ogen.

    Prof. Dr. Rob Poell studeerde sociale wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Momenteel is hij als Professor Human Resource Development verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Het effect van een training zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Rob: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • prof. dr. Robert-Jan Simons

    SUAS

    Foto van Robert-Jan Simons. Een man met grijze haren en blauwe ogen.

    Prof. Dr. P. Robert-Jan Simons was tot 2014 hoogleraar aan de Universiteit Utrecht (Leerstoel Didactiek in digitale context). Daarvoor was hij hoogleraar Onderwijs- en Opleidingspsychologogie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, de huidige Radboud Universiteit. Zijn onderzoek richtte zich op digitale didactiek, leervoorkeuren, lerende organisaties, professionele ontwikkeling, feedback, metacognitieve vaardigheden en nieuwsgierigheid. Van 2010 tot 2014 was hij ook directeur van de NSO: de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement in Amsterdam. Vanaf 2014 werkt hij vanuit zijn bureau “Visie op leren” als adviseur en opleider. Robert-Jan is lid van de WAR van het Schoolleidersregister po.

  • dr. Suzanne Verdonschot

    Foto van Suzanne Verdonschot. Een vrouw met bruine haren, blauwe ogen en een blauwe trui.

    Dr. Suzanne Verdonschot ziet haar rol als begeleiden van leren en innoveren in het werk. Ze kiest vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is volgens haar een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid doet dan zijn werk; kennis gaat stromen als mensen vragen hebben. Op dit moment begeleidt ze organisaties en teams die benieuwd zijn hoe zij een kleine innovatie of gelukt experiment kunnen uitbouwen naar een grootschalige beweging. Daarnaast doet ze veel onderzoek om de impact van leer- en veranderinterventies vast te stellen. De inzichten uit dit soort projecten publiceert ze regelmatig in artikelen, onderzoekspapers en boeken.

  • mr. Ad Faasse

    Mr. Ad Faasse heeft rechten gestudeerd in de tijd dat hij werkzaam was bij de politie. Hij voelt zich thuis op verschillende rechtsterreinen. Dat stelde hem in staat op verschillende coordinerende en leidinggevende posities boeiende projecten op te zetten en uit te voeren. Inspiratie haalt hij vooral uit de natuur. Dat heeft ook te maken met “back to basics”. Zorg voor de natuur maar ook zorg voor een eigen habitat waarbinnen iemand tot zijn recht komt is belangrijk. Vallen en weer opstaan, eigen veerkracht ontwikkelen en onderhouden, systemen doorgronden helpen de horizon te verbreden en het leven interessanter te maken. Die rijke ervaring deelt hij graag met studenten.

  • Harry Jonker MA

    Foto van Harry Jonker. Een man met hele korte grijze haren en een ronde zwarte bril.

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • Dr. Kimberley Breevaart

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Profielfoto van Kimberly Breevaart.

    Dr. Kimberley Breevaart is universitair hoofddocent Leiderschap & Organisatiepsychologie aan de Erasmus School of Social Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze promoveerde binnen dezelfde vakgroep op het onderwerp “Bevlogen Leiderschap” en keerde na een aantal jaar werken aan de Vrije Universiteit Amsterdam weer terug naar het Rotterdamse. Ze geeft les in de bachelor Organisatiepsychologie en begeleidt bachelor en masterstudenten met hun scriptie, op het hoofdthema leiderschap en mentale gezondheid van medewerkers.

  • dr. Yannick Balk

    Universiteit van Amsterdam

    Yannick Balk is werkzaam als universitair docent Sport-en Prestatiepsychologie bij de afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2018 promoveerde hij op onderzoek naar mentale belasting en mentaal herstel in de topsport. Hij is daarnaast is hij werkzaam in de praktijk als sport- en prestatiepsycholoog.

  • dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA

    Avans Hogeschool

    Foto van Sandra Doeze Jager Van Vliet. Een vrouw met blonde haren, zwart leren jasje en zilveren oorbellen.

    Dr. Sandra Doeze Jager - van Vliet MBA is bij Avans Hogeschool verbonden aan het expertisecentrum Sustainable Business. Als kenniskringlid en onderzoeker is zij actief op het snijvlak van duurzaamheid en wendbaarheid via People & Sustainability (duurzame inzetbaarheid, AI en zelfsturende teams). Ze werkte jarenlang in de commercie. De assessmentwereld kent ze door en door en in 2014 besloot ze om definitief het onderwijs in te gaan. Haar expertise beslaat duurzaam wendbaarheidsgedrag en de vertaling hiervan naar communicatie, psychologische en HR. Dit sluit aan bij haar achtergrond in psychologie, communicatie en personeelswetenschap. Ze promoveerde in 2017 op proactieve en adaptieve wendbaarheid van medewerkers aan de Erasmus Universiteit.

  • dr. Arienne van Staveren

    Foto van Arienne van Staveren. Een vrouw met blonde haren en blauwe ogen.

    Dr. Arienne van Staveren werkt op het snijvlak van onderzoek en leren en innoveren aan vraagstukken en ontwikkelingen in het onderwijs en in de zorg. Als lector Leren en innoveren bij de Marnixacademie houdt ze zich bezig met de vraag naar hoe je innoveert. Naast lector is ze academic director van de Master Leren en Innoveren. Om vraagstukken en ontwikkelingen richting te geven, zoekt ze naar mogelijkheden van betrokkenen en zal ze inzichten die tijdens het werken aan vernieuwing ontstaan, methodisch bevragen om deze beschikbaar te krijgen voor anderen. Ze leidt onderzoeksprogramma’s gericht op duurzame verandering en geeft les in leren innoveren, veranderkunde, leiderschap en actieonderzoek. Verder begeleidt ze studenten in hun thesisonderzoek.


Wat anderen over Mastermodule Leren en innoveren zeggen

Ervaringen

8,3 van de 10

8,3 uit 12 ervaringen

Bekijk alle ervaringen

Nu starten met Mastermodule Leren en innoveren

Mastermodule Leren en innoveren

Bekijk leren door een andere bril

  • Je brengt mensen in beweging door dat je (collectief) leren op de werkplek stimuleert
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën over leren
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling zoals werkplek leren, zelfgestuurd en begeleid leren

Kom naar de Informatiemiddag voor HBO- en Masteropleidingen bij SUAS

Proef de sfeer, volg een proefcollege en stel al je vragen.

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Portretfoto van Ditty van der Elst. Vrouw met donkere opgestoken haren, blauwe blouse met witte verticale streepjes.

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou