Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Data Driven Business Strategy

Mastermodule Data Driven Business Strategy

Een data driven verdienmodel dat klantwaarde creëert

  • Onderzoek de externe data driven focus van de organisatie
  • Denk na over de strategische inzet van data analytics en tools
  • Draag bij aan data driven waardecreatie in de organisatie

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
3 dagen (12 weken)
Startmoment
Start al in december
Onderwerpen
  • Foto van John Smits. Een man met korte donkere haren en een bril.
  • Foto van Mark Tissink. Een man met donkere krullen en een donkere baard.

Dit ga je leren in Mastermodule Data Driven Business Strategy

Het ontwikkelen van een nieuw data driven verdienmodel vereist niet alleen een creatieve aanpak maar ook een grote mate van gebruik van data. Het verbinden van klanten, partners en andere stakeholders is ook belangrijk.

In deze module ga je met een externe focus aan de slag met data en ga je op zoek naar de kansen en risico’s die dit met zich meebrengt. De ‘harde’ technologiekant van bedrijfskunde komt aan de orde, maar wordt vertaald naar strategie. Hoe laat je data analytics en tools bijdragen aan waardecreatie in jouw business en welke technologie hoort hierbij? Wat wil je precies bereiken? Wat levert de meeste businesswaarde op? Wat wil de klant?

Organisaties die datagedreven opereren richten zich op het vastleggen, opschonen en beheren van zinvolle data. Je adviseert het management van jouw organisatie over een nieuw of verbeterd data driven verdienmodel in jouw organisatie.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Trends, data en tools
  • Data driven verdienmodellen
  • Waardecreatie in de organisatie
  • Ethische overwegingen en privacy bij data driven werken
  • Businesscase voor een data driven verdienmodel

 

Resultaten

  • Je brengt nieuwe data driven trends in kaart voor jouw organisatie
  • Je formuleert strategische opties voor een nieuw data driven verdienmodel
  • Je kiest een nieuw data driven verdienmodel die meeste waarde creëert
  • Je adviseert het management over een nieuw data driven verdienmodel

Een data driven verdienmodel voor jouw organisatie

Voor wie?

Als bedrijfskundige geloof je in de meerwaarde van verdienmodellen die gevoed worden door data. Hoe realiseer je hiermee een onderscheidend vermogen? En wat betekent dit voor je processen? Laat je voeden door actuele inzichten op het gebied van datadriven business  en verzilver je kennis naar masterniveau.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Voorbereiding

Gedurende deze mastermodule ga je werken aan je eigen beroepsproduct. Het grote voordeel hiervan is dat je na afronding van de module een concreet plan in handen hebt om impact mee te maken. Hiervoor dien je een praktijkopdracht, case of assessment in te brengen in de vorm van een analyse, advies of ontwerp. Deze kan voor je eigen bedrijf of gebaseerd zijn op de functie die je vervult. Heb je momenteel geen (vaste) baan? Dan volstaat het inbrengen van een praktijkopdracht namens of voor een bedrijf.

Om je te begeleiden bij de praktijkopdracht kies je een eigen business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de businesscoach op www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Inhoud

Trends, data en tools

Je werkt in een externe analyse uit welke nieuwe data driven verdienmodellen relevant zijn voor de organisatie en welke kansen en bedreigingen aan de orde zijn. Relevante trends en de (mogelijke) impact breng je op strategisch niveau in beeld.

Data driven verdienmodellen

Je brengt in beeld welke impact snel veranderende en soms tegenstrijdige data hebben op data analytics en tools om waardecreatie te realiseren in jouw organisatie.

Waardecreatie en ethische overwegingen in de organisatie

Je weegt af welk data driven verdienmodel voor je organisatie het meeste waarde kan creëren door de kansen en risico’s af te wegen, evenals de ethische aspecten.

Data driven businesscase

Je adviseert het management over jouw nieuwe verdienmodel en onderbouwt dit met achtergronden, veronderstellingen en aannames, maar ook met de beschrijving van een worst-case en een best-case scenario.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3095,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

De prijs voor het lesmateriaal is € 141,42 (excl. btw). Je krijgt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving MijnSN
  • Succeskit SUAS NL
  • Het onoverwinnelijke bedrijf (boek)
  • See Sooner, Act Faster

Arrangement

De prijs voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet is in totaal € 210,00 (excl. btw).

Kies je voor de avondvariant? Dan is de arrangementsprijs per avond €30,00 (excl. btw) voor gebruik van de accommodatie en koffie/thee.

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Persoonlijk leerpad

Na je inschrijving vind je op de online leeromgeving de uitleg en de stappen om je persoonlijk leerpad te formuleren. Waarin wil jij op persoonlijk gebied gegroeid zijn aan het einde van deze module? Wil je groeien in leiderschap, in zelfvertrouwen om complexe situaties kansen te blijven zien? 

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren. Heb je je eigen adviespraktijk of ben je in-between-jobs? Dan kun je de opdracht uitvoeren bij één van je opdrachtgevers of je zoekt een maatschappelijke organisatie die behoefte heeft aan jouw bedrijfskundige expertise. 

Voorbereidingsopdrachten 

Na je inschrijving start je met de voorbereidingsopdrachten zoals het online kennismaken met je medestudenten, het doorlezen van inleidende hoofdstukken en het inventariseren van de huidige situatie rondom je module-opdracht. Deze voorbereidingsopdrachten vind je in de online leeromgeving. Ze helpen je bij de voorbereiding op de eerste bijeenkomst.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de Master module bedraagt 12 weken. De module bestaat uit een online kick-off en 3 bijeenkomsten van 1 dag. Je tijdsinvestering is circa 12 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de MijnSN leercommunity. Wil je liever de avond variant volgen? Dat kan!

Dagvariant:

Bijeenkomst 1 t/m 3:

  • 1 dag van 09:30 tot 17:30 uur

Avond variant:

Bijeenkomst 1 t/m 6:

  • 1 avond van 18:30 tot 22:00 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het STAP-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,-, die je alléén nog in 2023 kunt aanvragen voor een erkende opleiding in het hoger onderwijs. Je kunt het gebruiken voor de financiering van de opleiding die je nu aan het bekijken bent. Je volgt bij SUAS met STAP-budget tijdelijk kosteloos een HBO- of mastermodule die onderdeel is van een geaccrediteerde opleiding. Of gebruik het STAP-budget voor € 1.000,- korting op de hele bachelor of master.

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding met STAP-budget die aansluit op je leerdoelen.
  2. Selecteer via de button 'Aanmelden met STAP-budget' je startmoment. Je ontvangt van ons je bewijs van vooraanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag online STAP-budget aan via het UWV STAP-portaal met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten

SUAS werkt met ruim 60 verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede ervaring in zowel de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw persoonlijke werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw eigen praktijk.

Dit worden je docenten

  • John Smits MBA

    Foto van John Smits. Een man met korte donkere haren en een bril.

    John Smits inspireert al jaren studenten als het gaat om de regisseursrol op het snijvlak van IT & business. Het werken met nieuwe technieken, durven te pionieren en verandermanagement is voor John een tweede natuur. Met de krachtige combinatie van IT-trainingen, IT-ervaring en een afgeronde MBA en accountantsopleiding voorziet hij het bedrijfsleven van strategisch advies. John deelt graag zijn kennis en coacht, inspireert, prikkelt en enthousiasmeert studenten graag op het gebied van digitale transitie en datagedreven werken. Als innovator is John trainer en ontwikkelaar van onderwijsmateriaal op het gebied van Big Data, Business Intelligence, ICT, Data Analyse en FinTech.

  • Mark Tissink MSc

    Secure IT is

    Foto van Mark Tissink. Een man met donkere krullen en een donkere baard.

    Mark Tissink is afgestudeerd als informatiekundige en IT-auditor, maar daadwerkelijk blij geworden van informatiebeveiliging, persoonlijk leiderschap, NLP en communicatie. Hij is Werkzaam geweest bij onder andere Drechtsteden, Apeldoorn, NVWA, Rabobank en KPMG. En hij is de auteur van het boek ‘Grip op informatiebeveiliging’. Op dit moment is hij docent, CISO-coach, strategisch informatiebeveiligingsadviseur en spreker.

Nu starten met Mastermodule Data Driven Business Strategy

Mastermodule Data Driven Business Strategy

Een data driven verdienmodel dat klantwaarde creëert

  • Onderzoek de externe data driven focus van de organisatie
  • Denk na over de strategische inzet van data analytics en tools
  • Draag bij aan data driven waardecreatie in de organisatie

Kom naar de Informatiemiddag voor HBO- en Masteropleidingen bij SUAS

Proef de sfeer, volg een proefcollege en stel al je vragen.

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Portretfoto van Ditty van der Elst. Vrouw met donkere opgestoken haren, blauwe blouse met witte verticale streepjes.

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou