Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
HBO module Strategisch beïnvloeden

Nieuw

HBO module Strategisch beïnvloeden

Vergroot jouw impact op de strategie van de organisatie

  • Benut beïnvloedingsstijlen om een strategisch thema op de kaart te zetten
  • Weet hoe je effectief omgaat met stakeholders
  • Vergroot je impact op de strategie van de organisatie

Bekijk alle details

Uitvoering
HBO module
Duur
2 dagen (12 weken)
Startmoment
Start al in april
Onderwerpen
  • +1
    Nog 1 anderen

Dit ga je leren in HBO module Strategisch beïnvloeden

Hoe pak je een strategisch thema succesvol op in een organisatie? Welke beïnvloedingsstijlen zorgen voor draagvlak bij de stakeholders? Het is eerst zaak de strategie van je organisatie goed te kennen en te weten wat jouw eigen rol is in deze strategie, wie de stakeholders (intern en extern) zijn en hoe je je eigen rol kunt vergroten.

In deze module vergroot je jouw overtuigingskracht aan de hand van een zelfgekozen strategisch thema of vraagstuk. Je ontwikkelt voor dit thema verschillende scenario’s (mogelijke oplossingen). Per scenario beschrijf je de impact op de organisatie, evalueer je en kies je het beste scenario.

Daarna ga je in gesprek met de stakeholders waarbij je de juiste onderhandelings- of beïnvloedingsstijl kiest. Uiteindelijk kom je tot vervolgstappen of implementatiestappen voor je gekozen thema. Je sluit daarbij voortdurend aan bij de strategie van de organisatie. Zo krijg je zicht op hoe je impact hebt op deze strategie.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Rol van de professional in de strategie
  • Scenario’s
  • Onderhandelen
  • Beïnvloedingsstijlen
  • Luisteren
  • Ruis in de organisatie en besluitvorming
  • Ethiek, integriteit en compliance
  • Verandermanagement

Resultaten

  • Je zet beïnvloedings- en onderhandelingsstijlen effectief en strategisch in
  • Je weet hoe je een strategisch thema op de agenda krijgt
  • Je beschikt over technieken voor stakeholdermanagement
  • Je kunt omgaan met ruis in de organisatie
  • Je weet hoe je als professional impact hebt op de organisatiestrategie

Meer invloed en strategisch effectiever

Voor wie?

Je wilt als professional veranderingen doorvoeren op een strategische en daardoor succesvoller manier. Hoe kun je de stakeholders effectief meenemen in jouw ideeën? Je wilt gaan voor de strategische thema’s die je belangrijk vindt. Hoe vergroot je je invloed? In deze uitdagende hbo-module krijg je hier meer grip op. Je werkt aan meer impact in de organisatie.

Toelatingscriteria

Dit programma wordt op HBO-niveau verzorgd. Voor dit programma gelden geen specifieke vooropleidingseisen.

Voorbereiding

Gedurende deze hbo opleiding ga je werken aan je eigen beroepsproduct. Het grote voordeel hiervan is dat je na afronding van de module een concreet plan in handen hebt om impact mee te maken. Hiervoor dien je een praktijkopdracht, case of assessment in te brengen in de vorm van een analyse, advies of ontwerp. Deze kan voor je eigen bedrijf of gebaseerd zijn op de functie die je vervult. Heb je momenteel geen (vaste) baan? Dan volstaat het inbrengen van een praktijkopdracht namens of voor een bedrijf. Voor deze praktijkopdracht gelden de volgende voorwaarden:

  • De organisatie of het organisatieonderdeel is van enige omvang (heeft minimaal vijf medewerkers in dienst)
  • De organisatie kent een aantal bedrijfsprocessen zoals inkoop-, productie-, verkoop- of klantproces
  • De organisatie heeft een uitgewerkte strategie en (her)kent vraagstukken op gebied van stakeholder management

Om je te begeleiden bij de praktijkopdracht kies je een eigen business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/businesscoach.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van de HBO module bedraagt € 1.445,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

De prijs voor het lesmateriaal is € 104,54 (excl. btw). Je krijgt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving MijnSN
  • Succeskit SUAS NL
  • Strategisch management (boek)

Arrangement

De prijs voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet is in totaal € 160,00 (excl. btw).

Kies je voor de avondvariant? Dan is de arrangementsprijs per avond €30,00 (excl. btw) voor gebruik van de accommodatie en koffie/thee.

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Persoonlijk leerpad

Na je inschrijving vind je op de online leeromgeving de uitleg en de stappen om je persoonlijk leerpad te formuleren. Waarin wil jij op persoonlijk gebied gegroeid zijn aan het einde van deze module? Wil je groeien in leiderschap, in zelfvertrouwen om complexe situaties kansen te blijven zien? 

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren. Heb je je eigen adviespraktijk of ben je in-between-jobs? Dan kun je de opdracht uitvoeren bij één van je opdrachtgevers of je zoekt een maatschappelijke organisatie die behoefte heeft aan jouw bedrijfskundige expertise. 

Voorbereidingsopdrachten 

Na je inschrijving start je met de voorbereidingsopdrachten zoals het online kennismaken met je medestudenten, het doorlezen van inleidende hoofdstukken en het inventariseren van de huidige situatie rondom je module-opdracht. Deze voorbereidingsopdrachten vind je in de online leeromgeving. Ze helpen je bij de voorbereiding op de eerste bijeenkomst.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de HBO module bedraagt 12 weken. De module bestaat uit een online kick-off en 2 bijeenkomsten van 1 dag. Je tijdsinvestering is circa 12 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de MijnSN leercommunity. Wil je liever de avond variant volgen? Dat kan!

Dagvariant:

Bijeenkomst 1 en 2:

  • 1 dag van 09:30 tot 17:30 uur

Avond variant:

Bijeenkomst 1 t/m 4:

  • 1 avond van 18:30 tot 22:00 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze HBO module is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Docenten

Dit worden je docenten

  • Thomas van Andel

    Thomas van Andel is afgestudeerd in Business Studies aan de Universiteit van Amsterdam (specialisatie: International Strategy). Na zijn studie heeft hij als strategie consultant en (team) coach meer dan 10 jaar ervaring opgedaan in verandermanagement en leiderschapsontwikkeling. Na een tijd aan de ‘harde’ kant van verandering te hebben gewerkt had hij behoefte aan een meer persoonlijke en pragmatische aanpak. Hij heeft zich vervolgens verdiept in de menselijke kant van verandering, wat hem de mogelijkheid biedt om vanuit meerdere perspectieven te kijken.

  • Marc do Amaral

    Marc B. do Amaral heeft in 2012 een International MSc in Corporate Communication afgerond aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Gevolgde keuzevakken: Leadership & Communication, Advanced Reputation Management, Corporate Branding, Employee Communication, Organizational Identity en Corporate Social Responsibility. Zijn Master thesis omvat een literatuuronderzoek en case study over framing-technieken in issue management. Sinds 2013 heeft hij zijn eigen adviesbureau op het gebied van interne communicatie, organisatie-dialoog en communicatieklimaat.

  • Drs. Tony Laumen MBA

    Drs. Tony Laumen MBA heeft na het afronden van een MBA, een opleiding gevolgd in Arbeids- en Organisatiepsychologie (Major) en Gezondheidspsychologie (Minor) en met als specialisatie de narratieve psychologie m.b.v. de Zelfkonfrontatiemethode (ZKM). Na een carrièrestart in marketing, communicatie, sales heeft hij zijn sporen verdiend in Human Resources, management en advies. Sinds 2012 is Tony actief als (kern)docent in het HBO-onderwijs (Bachelor/Master). Hij richt zich hierbij op het brede domein van bedrijfskunde tot psychologie. Tevens traint Tony aankomende (register) professionals binnen diverse beroepsgroepen waaronder arbeidsdeskundigen, loopbaanprofessionals, casemanagers, ziekteverzuimspecialisten (CROV/RCCM) en jobcoaches.

  • Drs. Esther de Groot

    Drs. Esther de Groot heeft 20 jaar in het ICT werkveld gewerkt als manager en procesmanager. Daarna heeft ze besloten de overstap te maken naar het onderwijs. Ze begeleidt projecten en geeft vakken als organisatiekunde, procesmanagement en onderzoeksvaardigheden. Naast haar werk houdt ze zich bezig met onderzoek in een academische werkplaats actieonderzoek. In haar vrije tijd geniet ze van alle cultuur die Amsterdam, Nederland en de wereld te bieden heeft. Ook wandelt ze graag en doet ze aan tai-chi.

  • Robert van Roermund

    Robert van Roermund heeft veel mooie uitdagingen mogen aangaan bij prachtige bedrijven. Van service dienstverlening tot financiële dienstverlening, van automotive tot zorg-gerelateerde activiteiten, van re-tail tot e-tail, van B2C tot B2B tot F2C. Kortom, van vele markten thuis. De laatste 5 jaar heeft hij zich vooral bezig gehouden met het opzetten en helpen uitbouwen van start-ups en scale-ups. “Ik heb erg veel zin om mede op basis van deze persoonlijke missie samen met mijn SUAS-collega's een relevante bijdrage te leveren aan de groei en ontwikkeling van de SUAS-klanten en cursisten”. Hij is voor het laatst afgestudeerd bij INSEAD Fontainebleau onder andere in ‘Finance for Executives’ en ‘Strategic Alliances & Partnerships’.

)

Nu starten met HBO module Strategisch beïnvloeden

HBO module Strategisch beïnvloeden

Vergroot jouw impact op de strategie van de organisatie

  • Benut beïnvloedingsstijlen om een strategisch thema op de kaart te zetten
  • Weet hoe je effectief omgaat met stakeholders
  • Vergroot je impact op de strategie van de organisatie

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)