Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
HBO module Marketing en communicatie

HBO module Marketing en communicatie

Verbinden en verbeteren zonder specialist te worden

  • Bepaal de strategische relevantie van marcom in je organisatie
  • Draag bij aan het “outside-in” klantdenken en behalen van concurrentievoordeel
  • Verbind en verbeter marketing en communicatie in jouw organisatie

Bekijk alle details

Uitvoering
HBO module
Duur
4 dagen (13 weken)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen

Dit ga je leren in HBO module Marketing en communicatie

Hoe verbind en verbeter jij marketing en communicatie in jouw organisatie vanuit jouw rol als bedrijfskundige zonder specialist te worden? De module is opgedeeld in twee fases. In de eerste fase ga je onderzoeken en analyseren hoe marketing en communicatie in jouw organisatie is geregeld op basis van diverse analysemodellen. In het tweede gedeelte ga je aan de slag met een verbeterplan op het gebied van klant en merkdenken en de toepassing hiervan in de bedrijfsvoering. Welke strategie, tactieken en (digitale) middelen kun je inzetten, hoe kan ik dit meetbaar maken en wat is mijn rol als bedrijfskundige hierin? De module is los te volgen of als onderdeel van de Bachelor Bedrijfskunde.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Inspirerende voorbeelden uit het werkveld
  • Interviews met de experts in jouw organisatie
  • Inzicht in hoe jouw organisatie werkt in het ‘outside-in’ klantdenken
  • Een organisatieanalyse en de keuze voor de goede strategie
  • Focus op de klantbehoeften
  • Meetbaarheid van het bereik en het resultaat van de verbetering
  • Marketingcommunicatie verbeterplan voor jouw eigen organisatie

New Heroes

Tijdens deze training krijg jij toegang tot het online platform New Heroes. Je gaat actief aan de slag met enkele opdrachten uit de leerreizen van New Heroes. Daarnaast kun jij op eigen initiatief verder werken aan je vaardigheden op het gebied van persoonlijke kracht, communicatie en leiderschap. Alles in jouw eigen tempo, waar en wanneer jij het wilt. 

Resultaten

  • Je begrijpt de rol van de afdeling marketing & communicatie in de organisatie 
  • Je kent de voor de organisatie actuele trends en ontwikkelingen bij klanten 
  • Je kunt de organisatieanalyse maken o.b.v. de interne en externe klantomgeving
  • Je weet de doelgroep te bepalen en hoe deze (digitaal) te bereiken is 
  • Je kunt de effectiviteit van de afdeling marketing en communicatie meten 
  • Je stelt een verbeterplan op voor bereik van de doelgroep van de organisatie

Verhoog de effectiviteit van marketing communicatie

Voor wie?

Je wilt op strategisch managementniveau bijdragen aan het duurzaam succesvol zijn van mens en organisatie. Daarbij wil je je kennis op het gebied van bedrijfskunde vergroten en verzilveren naar Bachelorniveau. De module is los te volgen of als onderdeel van de Bachelor Bedrijfskunde.

Toelatingscriteria 

Dit programma wordt op HBO-niveau verzorgd. Voor dit programma gelden geen specifieke vooropleidingseisen.

Voorbereiding

Gedurende deze hbo opleiding ga je werken aan je eigen beroepsproduct. Het grote voordeel hiervan is dat je na afronding van de module een concreet plan in handen hebt om impact mee te maken. Hiervoor dien je een praktijkopdracht, case of assessment in te brengen in de vorm van een analyse, advies of ontwerp. Deze kan voor je eigen bedrijf of gebaseerd zijn op de functie die je vervult. Heb je momenteel geen (vaste) baan? Dan volstaat het inbrengen van een praktijkopdracht namens of voor een bedrijf. 

Om je te begeleiden bij de praktijkopdracht kies je een eigen business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de businesscoach op www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/businesscoach.

Kosten en financiering

Deze training kost in totaal € 3.048,62 btw-vrijgesteld en is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

Jouw investering in deze HBO module bedraagt € 2595,00. Hierover wordt geen btw berekend.

Financiering en STAP-budget

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Wil je gebruik maken van de STAP-budget subsidieregeling? Dan kunnen er afwijkende gunstige prijzen en startdata gelden. Alle informatie hierover en de regeling zelf vind je op www.suas.nl/stap-budget.

Materiaal

Jouw investering in het lesmateriaal bedraagt € 173,62 (exclusief btw). Je ontvangt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving MijnSN
  • Succeskit SUAS NL
  • 6 mnd toegang tot online trainingen van New Heroes
  • Interactief e-book van Edumundo
  • Materiaalpakket
  • Communicatie handboek (boek)

Daarnaast ontvang je de hand outs en wordt er gebruikt gemaakt van online testen en scans. Mocht je reeds in het bezit zijn van de literatuur of deze niet via ons willen ontvangen, geef dit dan aan in het opmerkingenveld op het online inschrijfformulier of bij jouw telefonische inschrijving.

Arrangement

Voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet betaal je in totaal € 280,00 (exclusief btw). Volg je de avondvariant? Dan is de arrangement prijs €30,- (exclusief btw) per avond voor gebruik van de accommodatie en koffie/thee.

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Persoonlijk leerpad

Na je inschrijving vind je op de online leeromgeving de uitleg en de stappen om je persoonlijk leerpad te formuleren. Waarin wil jij op persoonlijk gebied gegroeid zijn aan het einde van deze module? Wil je groeien in leiderschap, in zelfvertrouwen om complexe situaties kansen te blijven zien? 

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren. Heb je je eigen adviespraktijk of ben je in-between-jobs? Dan kun je de opdracht uitvoeren bij één van je opdrachtgevers of je zoekt een maatschappelijke organisatie die behoefte heeft aan jouw bedrijfskundige expertise. 

Voorbereidingsopdrachten 

Na je inschrijving start je met de voorbereidingsopdrachten zoals het online kennismaken met je medestudenten, het doorlezen van inleidende hoofdstukken en het inventariseren van de huidige situatie rondom je module-opdracht. Deze voorbereidingsopdrachten vind je in de online leeromgeving. Ze helpen je bij de voorbereiding op de eerste bijeenkomst.

 

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de HBO module bedraagt 13 weken. De module bestaat uit een online kick-off en 4 bijeenkomsten van 1 dag. Je tijdsinvestering is circa 12 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de MijnSN leercommunity. Wil je liever de avond variant volgen? Dat kan!

Dagvariant:

Bijeenkomst 1 t/m 4:

  • 1 dag van 09:30 tot 17:30 uur

Avond variant:

Bijeenkomst 1 t/m 8:

  • 1 avond van 18:30 tot 22:00 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze HBO module is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

STAP-budget

Het Stap-budget is een subsidie vanuit de overheid van maximaal € 1.000,- om een opleiding, training of cursus te volgen. Het is voor iedereen die zichzelf verder wil ontwikkelen vanaf 18 jaar tot aan de AOW leeftijd. Gebruik het als kans om je kennis te verdiepen binnen je loopbaan, of om eindelijk die omscholing te doen waar je al zo lang van droomt. 

STAP-budget aanvragen? Zo geregeld!

  1. Kies je opleiding en startdatum. Je moet starten binnen drie maanden vanaf het moment dat je het STAP-budget aanvraagt.
  2. Meld je met STAP-budget aan voor je opleiding. Bewaar je bewijs van aanmelding. Die heb je nodig voor je aanvraag bij UWV.
  3. Vraag je STAP-budget aan bij UWV met je bewijs van vooraanmelding. Binnen vier weken krijg je bericht.
  4. Is je aanvraag goedgekeurd? Start met je opleiding!

MEER LEZEN

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Marc B. do Amaral MSc

    SPUP

    Marc do Amaral heeft in 2012 een International MSc in Corporate Communication afgerond aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Gevolgde keuzevakken: Leadership & Communication, Advanced Reputation Management, Corporate Branding, Employee Communication, Organizational Identity en Corporate Social Responsibility. Zijn Master thesis omvat een literatuuronderzoek en case study over framing-technieken in issue management. Sinds 2013 heeft hij zijn eigen adviesbureau op het gebied van interne communicatie, organisatie-dialoog en communicatieklimaat.

  • Burcu Öztürk

    Saxion Enschede

    Burcu Öztürk is docent en onderzoeker Bedrijfskunde aan Saxion Enschede op het gebied van management, marketing en international business. Ook is zij schrijfster van het boek 'Verandermanagement', waarvan de 5e editie in 2020 verscheen.

  • Robert van Roermund

    Blue Omnia – Het Transitieteam - StreetCareCompany

    Robert van Roermund is ondernemer in diverse start-ups en scale ups. Voor het laatst (af)gestudeerd bij INSEAD, Finance for Executives en Strategic Alliances & Partnerships.

Nu starten met HBO module Marketing en communicatie

HBO module Marketing en communicatie

Verbinden en verbeteren zonder specialist te worden

  • Bepaal de strategische relevantie van marcom in je organisatie
  • Draag bij aan het “outside-in” klantdenken en behalen van concurrentievoordeel
  • Verbind en verbeter marketing en communicatie in jouw organisatie
Twee vrouwelijke collega's zitten aan een witte ronde tafel en overleggen met elkaar

Twijfel je nog? Volg eerst een gratis proefles!

Ontdek jouw mogelijkheden en wordt sterker.

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Foto van Susanne Beukes

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur