Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Storytelling, geheimen van een verhalenverteller

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Artikel
Datum
5 augustus 2010
2 minuten leestijd

In de communicatieboeken staat dat mensen maar 10% onthouden van wat zij horen, 55% van wat zij horen én zien, en 70% van wat zij zelf zeggen en doen. Veel kennis kun je expliciet maken in harde getallen. Kennis die je kunt overdragen door een presentatie, gesproken woord vergezeld met tabellen en grafieken in powerpoint, die je uitdeelt als handout. Complexe en meerduidige informatie overbrengen kan niet in grafieken met cijfers, hoe kan het wel?

Probeer het eens met Storytelling

Storytelling kan je leren. Door recente inzichten weten we waarom het werkt. Een verhalenverteller maakt gebruik van de verbeeldingskracht van de luisteraar. Verhalenvertellers verpakken hun boodschap in een verhaal, zij verpakken de naakte waarheid in zintuiglijke ervaringen die de luisteraars ieder op eigen wijze mee kunnen beleven. Het blijkt neurologisch aantoonbaar. Levendig vertellen activeert spiegelneuronen bij de luisteraar. De woorden, de toon en gebaren van de verteller voeden de verbeelding van de luisteraar.

  • Moet je ingewikkelde informatie overdragen?
  • Wil je jouw ervaring met een collega delen?
  • Wil je draagvlak creëren of passie opwekken?

Gebruik dan deze 4 geheimen van een storyteller:

1. Maak van jouw boodschap een verhaal
Creëer een hoofdpersoon met wie je mee kan leven: een held, een schlemiel, een vlieg in de vergaderzaal, of jijzelf. Vertel jouw boodschap vanuit het perspectief van jouw hoofdpersoon en geef alle informatie betekenis vanuit dat perspectief. Gebruik, waar mogelijk, een zintuiglijk detail: de geur van koffie, het ritselen van papier, de jingle van de software als je de laptop start.

2. Ken je verhaal 'by heart'
Leer jouw verhaal uit je hoofd. Neem 'uit het hoofd' letterlijk. Oefen waar je kunt: in de file, onder de douche, terwijl je je tuin wiedt of je kleding strijkt. Je kent jouw verhaal 'by heart' als je de woorden uit je hoofd in je lichaam verankerd hebt. Jouw boodschap heeft een klank gekregen in je intonatie, heeft uitdrukking gekregen in je mimiek en je subtiele gebaren en lichaamshouding geven betekenis.

3. Neem de tijd
Neem de tijd voor je gaat vertellen, herinner je eerst je verhaal, uit het hoofd, by heart, in je lichaam. Maak dan contact met je publiek, kijk, heet ze welkom, stel ze op hun gemak met een opmerking over de zaal of de koffie en dan… Begin en vertrouw op je voorbereiding.

4. Geef de tijd
Luister mee hoe jouw verhaal zich laat vertellen in woorden die wonderwel passen bij deze luisteraars op dit moment. Jouw intonatie, jouw mimiek, jouw gebaren én de zintuiglijke details in je verhaal activeren de verbeeldingskracht van degenen die luisteren. Gun je luisteraars voldoende tijd om je, ook in hun verbeelding, te volgen.

BEKIJK DE TRAINING

Twee vrouwen zitten op een bankje aan de waal, op de achtergrond ligt de Martinus Nijhoffbrug.

Gerelateerde artikelen