Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Een betere gesprekspartner: 5 tips

Thema: Communicatie en presenteren
Rubriek
Blog
Datum
27 januari 2018
2 minuten leestijd

Soms kan het best lastig zijn om een goed gesprek te voeren. Ruis kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de boodschap niet overkomt. Ook lichaamstaal en ineffectief taalgebruik kunnen leiden tot onduidelijkheid of dubbelzinnigheid. Met de 5 tips voor effectieve communicatie zorg jij er echter voor dat je een betere gesprekspartner wordt.

Bij communicatie is er sprake van inhoud: wat er gezegd wordt, het verbale gedrag. Daarnaast is er de vorm: de manier waarop het gezegd wordt, het non-verbale gedrag. Als inhoud en vorm niet matchen, komt bij de ontvanger alleen de vorm over en niet de inhoud. En dat kan leiden tot grote misverstanden.

5 tips voor een effectieve communicatie:

1. Je kunt niet niet-communiceren
Zodra er twee of meer mensen in een ruimte bij elkaar zijn, is er communicatie. Bewust en/of onbewust worden er signalen uitgezonden en ontvangen.

2. Alle gedrag is communicatie
Je gedrag heeft berichtwaarde, bedoeld of onbedoeld. Met alles wat je doet (of laat) zeg je iets. Met je rug naar iemand toestaan en niets zeggen, is ook communicatie.

3. Communicatie komt nooit voor 100% over zoals je het bedoelt
De ontvanger ziet alleen het zichtbare gedrag en heeft niet altijd weet van de achterliggende bedoeling.

4. Communicatie is voor 30% verbaal en 70% non-verbaal
De invloed van het non-verbale deel is groot: de manier waarop je iets zegt, doet er vaak meer toe dan wat je precies zegt.

5. De 50/50-regel
Tijdens een gesprek zijn zender en ontvanger even belangrijk. Ze zijn samen verantwoordelijk voor het verloop van een gesprek.

Gesprekken voeren wordt iets heel natuurlijks als je het regelmatig oefent. Veel succes met de toepassing van bovenstaande inzichten om op een ontspannen wijze meer uit jouw gesprekken te halen.

Een man staat een presentatie te geven, een vrouw zit aan een tafel en kijkt op haar iPad.

Gerelateerde artikelen