Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Zo maak je van prestatiemanagement wél een succes

Thema: Organisatie ontwikkeling en bedrijfskunde
Rubriek
Artikel
Datum
13 november 2023
4 minuten leestijd

Klaar om jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen met prestatiemanagement? Veel bedrijven gaan enthousiast aan de slag met prestatiemanagement, maar lopen vast in de uitvoering. Vaak besteden ze niet voldoende aandacht aan de menselijke kant van het proces. Hoe zorg je dat je medewerkers meeneemt in je doelstellingen? En hoe kunnen ze zich blijven ontwikkelen? Je leest het in dit artikel.

Wat is prestatiemanagement?

Met prestatiemanagement of performance management stuur je op het bereiken van organisatiedoelen en resultaten. Je start met het vaststellen van doelen, bijvoorbeeld op het gebied van omzet, marge, voorraadbeheer of klanttevredenheid. Het gaat hier zowel over doelen van de organisatie als die van teams en individuele medewerkers. Zorg dat de persoonlijke doelen van medewerkers aansluiten bij die van de organisatie. Zo begrijpt elke collega wat hij persoonlijk bijdraagt aan de organisatie, waardoor hij meer gemotiveerd is om goed te presteren. De resultaten meet je op basis van vastgestelde prestatie-indicatoren (KPI’s). Zo kun je de prestaties van je organisatie perfect evalueren, verbeteren en bijsturen.

Haal met jouw power skills het beste uit je mensen

Bij prestatiemanagement gaat het om meer dan doelen, KPI's en het meten van prestaties. Je stelt juist de mens centraal in de organisatiestrategie en je creëert een visie en gemeenschappelijk doel waar iedereen achter staat. Je neemt medewerkers mee in de besluitvorming waardoor ze zich meer betrokken voelen. Je maakt doelstellingen helder voor iedereen en je begeleidt medewerkers door middel van coachend leidinggeven bij het bereiken van hun persoonlijke doelen. Daarom kun je als leidinggevende de volgende power skills goed gebruiken:

  • Je stelt heldere, haalbare en meetbare individuele doelen voor je medewerkers
  • Je geeft effectief feedback
  • Je communiceert zorgvuldig je verwachtingen
  • Je coacht met de focus op talenten en kwaliteiten
  • Je hebt een empathische houding en luistert actief

De voordelen van performance management

Prestatiemanagement draagt bij aan betere financiële resultaten en een hogere klanttevredenheid. Maar wist je dat het veel meer voor je organisatie doet? Dankzij helder inzicht in elkaars doelstellingen voorkom je dat afdelingen teveel overlap krijgen in werkzaamheden. Je creëert een open werkomgeving en medewerkers raken meer betrokken. Dit draagt bij een lager ziekteverzuim en een hoger behoud van medewerkers. Op langere termijn zorgt dit voor positieve groei van teams en de organisatie.

Op naar een feedbackcultuur

Effectief prestatiemanagement vraagt om een andere manier van beoordelen en feedback geven. Leidinggevenden en medewerkers blijven continu met elkaar in gesprek, in plaats van tijdens twee verplichte gesprekken per jaar. Zo ontstaat er een feedbackcultuur, een open dialoog met constructieve feedback op het moment dat het nodig is. Vaak kijken managers in ontwikkelgesprekken vooral terug naar prestaties in het verleden. Het is belangrijk om je ook te richten op de ontwikkeling van vaardigheden en talenten die medewerkers in de toekomst nodig hebben. Op een andere manier coachen en beoordelen betekent voor veel managers en medewerkers een grote verandering. Ze hebben hierbij goede begeleiding en de juiste handvatten nodig. Trainingen en workshops kunnen hierbij helpen. Zo krijgen ze inzicht in hun eigen rol en de juiste tools voor het succesvol vervullen ervan.

Stap voor stap naar effectief prestatiemanagement

Hoe implementeer je prestatiemanagement binnen jouw organisatie en waar begin je? Een helder stappenplan helpt je om dit veelomvattende proces in te richten en te borgen in de organisatie:

  • Stel heldere doelen

Stel doelen en omschrijf ze duidelijk, objectief en SMART. Kies een model, bijvoorbeeld het Balanced Scorecard-model, waarmee je de strategie van je bedrijf bepaalt en deze vertaalt naar meetbare prestaties, de Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s).

  • Maak een performance planning

Koppel de doelstellingen aan concrete werkwijzen en verbetertrajecten op basis van de gestelde prestatie-indicatoren.

  • Implementeer een performance managementproces

Richt een continu proces in van het opstellen van doelen, het plannen en monitoren van prestaties, het coachen en het geven van feedback.

  • Monitor en analyseer de resultaten

Onderzoek hierbij of medewerkers zich op hun gemak voelen. Hierbij is de open dialoog tussen medewerker en leidinggevende belangrijk.

  • Stuur bij en verbeter waar nodig

Zorg voor een continu proces van bijsturen, verbeteren en optimaliseren van prestaties en processen.

Een man met papieren in zijn hand legt iets uit aan drie andere mensen.

Tips voor succesvol prestatiemanagement

Tot slot delen we graag extra tips om van performance management binnen jouw organisatie een nog groter succes te maken.

  • Ontwikkel je medewerkers optimaal door coachend leidinggeven
  • Zet de 360° feedback tool in
  • Leg alle gebeurtenissen vast in documenten
  • Koppel prestaties aan beloningen en erkenning
  • Zorg voor heldere communicatie
  • Bereid leidinggevenden en medewerkers goed voor door middel van trainingen

Meer leren over prestatiemanagement?

In de hbo-module KPI's en Business Intelligence leer je hoe je een organisatie stuurt op strategie, Kritische Succes Factoren (KSF) en Kritische Prestatie Indicatoren (KPI). Daarnaast kom je erachter hoe je de bedrijfsresultaten kunt optimaliseren aan de hand van de Balanced Scorecard. Ontdek alles over de module en onze andere hbo-modules en meld je meteen aan. Heb je nog vragen? Stel ze gerust aan ons adviesteam, ze staan voor je klaar.

BEKIJK DE MODULE KPI'S EN BUSINESS INTELLIGENCE

Gerelateerde artikelen