Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Veranderstrategieën onder de loep: hoe pak jij verandering aan?

Thema: Management & leidinggeven
Rubriek
Artikel
Datum
12 maart 2024
4 minuten leestijd

Geef jij leiding aan een veranderproces binnen je organisatie? Het veranderen van de cultuur of structuur van je bedrijf is geen eenvoudige klus. Het brengt collega’s vaak onzekerheid en onduidelijkheid. Een passende veranderstrategie helpt je om mensen mee te krijgen en alles in goede banen te leiden. Maar hoe kies je de juiste strategie?

Een man staat voor een whiteboard en legt iets uit aan zijn collega's die aandachtig luisteren naar zijn verhaal.

Een veranderstrategie is een methode die je als leidinggevende inzet om een gewenste verandering in gang te zetten en tot een succesvol einde te brengen. De ene veranderaanpak is niet beter dan de andere. Kies vooral de strategie die het best past bij jouw organisatie, team en medewerkers. Betrek je medewerkers tijdig bij je plannen en zorg voor voldoende draagvlak. Een strategie kan er nog zo goed uitzien op papier, maar als de mensen niet het nieuwe gewenste gedrag laten zien zal je plan weinig kans van slagen hebben.

Zo kies je jouw veranderstrategie

In welk type organisatie werk je en hoe wordt er leiding gegeven? Is er sprake van tijdsdruk? Op wie of wat heeft de verandering betrekking? Voor het bepalen van jouw veranderstrategie beantwoord je dit soort belangrijke vragen aan de hand van een aantal criteria:

  • Soort verandering

Stem je veranderaanpak af op de verandering die je wilt doorvoeren. Ligt de focus op de structuur, de systemen, de processen, de competenties of op het gedrag van de organisatie?

  • Noodzaak en tijdsdruk

Kies een meer centraal aangestuurde en voortschrijdende aanpak als er sprake is van hoge urgentie en tijdsdruk van de verandering.

  • Type organisatie

Kijk naar de manier van aansturen in jouw organisatie en pas je strategie hierop aan. Als je organisatie vooral op doelen, regels en instructies stuurt, kies je een andere aanpak dan wanneer je met zelfsturende teams werkt.

  • Niveau van de verandering

Pas je veranderstrategie aan op het niveau waarop de verandering plaatsvindt. Is dit de gehele organisatie, een groep of individuele medewerkers?

  • Eerdere ervaringen

Neem ervaringen met eerdere veranderprocessen mee in de aanpak van een nieuwe verandering.

Een man en een vrouw praten met elkaar. Op de achtergrond zitten twee vrouwen in het raamkozijn en praten met elkaar.

Vier veranderstrategieën

Als je een helder beeld hebt van wat voor aanpak jouw organisatie nodig heeft, kun je kijken welke strategie hier het best bij aansluit. We lichten vier strategieën toe:

1. Appreciative Inquiry

Bij Appreciative Inquiry (waarderend onderzoeken) kijk je naar wat goed werkt in je organisatie. Deze strategie bestaat uit vier stappen. In de ontdekfase verzamel je voorbeelden van positieve ervaringen, succesvolle prestaties en momenten van trots. Hierna volgt de droomfase, waarin je een gezamenlijke visie van de gewenste toekomst creëert. In de ontwerpfase maak je het actieplan waarmee je de gewenste toekomst bereikt. Ten slotte volgt de realisatiefase, waarin je het actieplan implementeert en je concrete stappen zet voor het realiseren van de gewenste veranderingen.

Appreciative Inquiry is geschikt voor onder anderen organisatieontwikkeling, teamontwikkeling en projectmanagement.

2. Deep democracy

Deep Democracy is een methode voor inclusieve besluitvorming en conflicthantering, waarbij je rekening houdt met de stem van de minderheid. Deze aanpak zorgt voor veiligheid, geeft ruimte aan alle meningen en emoties en zorgt dat alles wordt uitgesproken. Dit helpt een groep om een onderwerp van verschillende kanten te bekijken en respectvol om te gaan met verschillen binnen de groep. Je kunt deze strategie inzetten bij het voeren van een goed gesprek, het omgaan van conflicten, het nemen van een besluit en om inzicht te krijgen in verschillende meningen.

3. Het acht fasenmodel van Kotter

Het acht fasenmodel, ontworpen door bedrijfskundige John Kotter, beschrijft acht stappen die je zet om een verandering te implementeren. In de eerste vier fasen ga je aan de slag met het in beweging krijgen van medewerkers. In fasen vijf tot en met zeven gaat om het creëren van nieuwe benaderingen. In de laatste fase implementeer je veranderingen in de organisatie en creëer je een nieuwe cultuur. Het model is helder en stapsgewijs uit te voeren en biedt structuur, betrokkenheid van medewerkers, focus op korte termijn successen en verankering van veranderingen in de cultuur. Je kunt de acht stappen bij elk type verandering inzetten.

4. Kleurentheorie van De Caluwé

Binnen de kleurentheorie van De Caluwé en Vermaak bestaan vijf veranderstijlen met elk hun eigen kleur: geel, groen, rood, blauw en wit. Iedere kleur heeft zijn eigen overtuigingen en valkuilen. Wanneer twee mensen een andere veranderstijl hebben, kan er spanning ontstaan. Het is dan lastig om elkaar te begrijpen en het eens te worden, omdat de achterliggende ideeën flink verschillen. Als je je eigen kleur en die van de anderen kent, kun je hier rekening mee houden bij het samenstellen van veranderteams. Je kunt de kleurentheorie ook gebruiken voor het analyseren van een succesvol of juist moeizaam verlopend verandertraject.

Vijf mensen zitten op een rij en lachen, twee van hen hebben een notitieboekje op schoot.

Aan de slag met jouw veranderskills

Wil je jezelf ontwikkelen in verandermanagement en effectief leidinggeven aan verandering? Ben je op zoek naar handvatten voor een succesvolle aanpak? In de training Verandermanagement krijg je inzicht in je rol als verandermanager en ontwikkel je de juiste skills om je medewerkers mee te krijgen. Ook krijg je praktische tips en tools om het geleerde in de praktijk toe te passen. Of kies voor de Mastermodule Leidinggeven aan verandering. In deze module ontwikkel je jezelf tot een impactvolle strategische gesprekspartner en leer je succesvol leiding te geven aan complexe veranderprocessen.

BEKIJK DE TRAINING

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Portretfoto van Judith Hoogkamp. Vrouw met blonde haren en witte blouse, die lacht en naar rechts kijkt.

Judith Hoogkamp

Opleidingsadviseur

Een man staat voor een whiteboard en legt iets uit aan zijn collega's die aandachtig luisteren naar zijn verhaal.

Gerelateerde artikelen