Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Goede coachingsvragen stellen doe je zo

Thema: Coaching en trainersvaardigheden
Rubriek
Artikel
Datum
27 juni 2023
6 minuten leestijd

Welke coachingsvragen stel je in welke situatie? De ene persoon heeft immers coachvragen op het vlak van loopbaankeuze of levensdoelen. De ander wil gericht weten hoe hij de volgende stap moet zetten als leidinggevende of ondernemer en weer een ander heeft gewoon even een tip, hulp of zetje nodig. Aan jou als coach de eer - én de kunst! - de juiste coachingsvragen te stellen. Zodat je je teamlid, collega of klant niet alleen aanhoort en bevraagt, maar ook daadwerkelijk coacht.

Wat zijn coachingsvragen?

Allereerst: wat is precies een coachingsvraag? Coachingsvragen zijn vragen vanuit een coach aan een gecoachte. Een vraag van jou aan de medewerker of klant die je coacht dus. Jouw vragen hebben als doel de gecoachte een stap verder te helpen. Hem of haar te laten nadenken en tot inzicht te laten komen. Zoveel mensen, zoveel coachingsvragen dus!

Goede coachingsvragen formuleren, hoe doe je dat?

Een coachingsvraag stellen is één. Goede coachingsvragen stellen is twee. Maar hoe stel je zo’n goede coachingsvraag? Simpel gezegd kunnen we stellen dat goede coaching leidt tot nieuwe inzichten, nieuwe doelen, nieuw gedrag, nieuwe vaardigheden of nieuwe overtuigingen. Je moet als coach dus díe vragen stellen waarvan het antwoord leidt tot inzicht in wie iemand is, wat zijn kwaliteiten en wensen zijn en hoe hij of zij daar komt.

Een goede coachingsvraag laat ruimte over voor interpretatie en vult het antwoord niet te veel in. Je wilt namelijk dat de ander het antwoord als het ware zelf bedenkt. Goede coachingsvragen zijn ook afgestemd op de coachvraag van de coachee. Een medewerker die veel stress of werkdruk ervaart, stel je andere coachingsvragen dan iemand die zich afvraagt wat zijn volgende carrièrestap zou kunnen zijn.

Man en vrouw zittend aan tafel achter laptop bespreken iets op papier.

Daarnaast hebben we ook nog coachgesprekken met verschillende doelen. Soms komt iemand met een open vraag bij jou en weet je zelf het doel van het gesprek ook nog niet. Misschien moet het coachgesprek een situatie analyseren om ervan te leren of misschien moet iemand worden aangezet tot actie. Het kan ook zijn dat het een gesprek van is waarbij je vinger aan de pols houdt.

Voorbeelden van krachtige coachingsvragen

Per soort coachingsgesprek hebben we een aantal voorbeeld coachingsvragen op een rij gezet. Weet je even niet meer welke vragen je kunt stellen als coach zijnde? Laat je inspireren.

1.1 Goede coachingsvragen om het gespreksdoel te bepalen

  • Kun je aangeven wat je wilt bereiken met dit gesprek?
  • Wat is er aan de hand?
  • Hoe hoop je straks deze kamer uit te lopen?
  • Hoe kun je dit doel nog specifieker en meer meetbaar maken?
  • Wat wil je voor elkaar krijgen?

1.2 Goede coachingsvragen om te analyseren en van situaties te leren

  • Ben je tevreden met de huidige situatie?
  • Wat heb je tot nu toe gedaan en wat heeft dit je gebracht?
  • Hoe doe je het nu en waarom doe je het zo?
  • Welke opties heb je? Wat zijn daarvan de voor- en nadelen?
  • Als je nu direct iets zou kunnen veranderen, wat zou dat dan zijn?
  • Hoe ziet de situatie er ideaal gezien uit?
  • Wat houdt je tegen om het anders te doen?

1.3 Goede coachingsvragen die aanzetten tot actie

  • Wat ga je doen en wat of wie heb je daarvoor nodig?
  • Wat wordt je eerste stap? En wat worden de volgende stappen?
  • Wanneer ga je dat doen en behaal je zo je doel?
  • Hoe gedreven ben je om deze acties deze week/deze maand uit te voeren?
  • Wat gebeurt er als je niets aan de situatie doet?
  • Ken je mensen die jouw doel al behaald hebben en jou misschien kunnen helpen?
  • Wat zou die persoon in jouw situatie doen denk je?
  • Welke problemen en uitdagingen ga je waarschijnlijk tegenkomen? Hoe ga je daarmee om?
  • Welke ondersteuning heb je van mij nodig?
  • Hoe groot is de kans dat je het gaat doen?

1.4 Goede coachingsvragen om vinger aan de pols te houden

  • Welke afspraken moeten we maken?
  • Vind je het verstandig om een vervolgafspraak te maken?
  • Hoe ga je het succes van je acties meten?
  • Wil je een plan van aanpak maken?
  • Op welke manier en wanneer ga je mij informeren?
Een vrouw zit aan een tafel en heeft een pen in haar hand. Er liggen meerdere papieren op tafel.

1.5 Goede coachingsvragen bij levens- of loopbaancoaching

  • Waar ben jij nou echt goed in? Waarvoor vragen anderen jou om hulp?
  • Waarvan gaan je ogen glinsteren? Waar krijg je energie van?
  • Stel je de perfecte baan/het perfecte leven voor. Wat is daarbij anders dan nu?
  • Hoe ziet je carrière eruit als jij het voor het zeggen hebt?
  • Als iemand die jou goed kent je levensdoel moest raden, wat zou hij of zij dan zeggen?
  • Voor welke prestatie verdien jij volgens jezelf de meeste complimenten?
  • Wat zou je vandaag nog kunnen doen om je baan/leven direct beter te maken?
  • Wat accepteer jij in je werk/leven wat je nu van je doel afhoudt?
  • Waar wil je meer van in je werk/leven? En waar minder?
  • Welke drie dingen die niets bijdragen aan je ontwikkeling doe jij regelmatig?
  • Wat zou je doen als je wist dat het nooit kon mislukken?
  • Wat wil je zeker weten nog doen voordat je dood bent?
  • Is nu het juiste moment om je volledig in te zetten voor het behalen van je doel?

LSD: Luisteren, samenvatten en doorvragen

Het verbaast je vast niet: in een goed coachingsgesprek stel je als coach niet alleen vragen. Minstens zo belangrijk is hoe je reageert op antwoorden op jouw coachingsvragen. Het belangrijkste advies hierbij is: luister goed naar wat de ander zegt.

Luisteren

Wil je beter leren luisteren, zodat je meer oprechte gesprekken kunt voeren? Dat is heel goed mogelijk – je kunt jezelf namelijk trainen in luisteren. Dat begint allemaal met je intentie, jouw wens om van elk gesprek iets te kunnen leren.

Ook stiltes laten vallen hoort erbij. Waarschijnlijk zul je merken dat je in een goed coachgesprek veel minder aan het woord bent dan je gewend bent. Of dat je minder snel geneigd bent om jouw eigen ervaring te delen, waar je eerder met een ‘anekdote’ op de proppen zou komen.

Wil je beter luisteren, dan vraagt dit dus om andere mindset, ook als het gaat om een lastig onderwerp. Soms willen we namelijk niet horen wat iemand zegt, omdat het onszelf raakt of ongemakkelijk laat voelen. Onze (onbewuste) angst maakt het moeilijker om oprecht naar iemand te luisteren. Wanneer je accepteert dat ongemak niet te vermijden is, zul je merken dat dit jouw gesprekken verdiept.

Twee vrouwen zitten aan een tafel en kijken op een laptop, allebei de vrouwen hebben een bril.

Samenvatten

Als je dan ook nog regelmatig samenvat wat je gehoord hebt, haal je zoveel mogelijk uit het coachgesprek. Een samenvatting is een heel goede manier om een gesprek te structureren – we doen dit als mens vaak al onbewust. Misschien heb je dit al vaker geoefend in een gesprek of in een cursus leiderschap. Wanneer je samenvat wat een ander zegt, laat dit zien dat je echt naar een ander hebt geluisterd. Dit kun je doen door een korte en bondige samenvatting van het vertelde. 'Hoor ik het goed dat je...?'.. ‘Als ik het goed begrijp, dan heb je...'.

Doorvragen

Op basis van dit antwoord kun je weer verder met je ‘doorvraag’. Door te vragen en aanvullende vragen te stellen, kom je erachter of er nog informatie is die voor jou wel waardevol is, maar nog niet wordt gedeeld. Het geeft jouw coachee ook de mogelijkheid om het vertelde aan te vullen of te verduidelijken. Belangrijk bij een LSD-techniek is dat je een open houding hebt en goed let op verbale en non-verbale signalen. Door voldoende open vragen te stellen en actief te luisteren naar het antwoord, ben je nog beter in staat om jouw contact te verdiepen en waardevolle gesprekken te voeren.

Meer leren over coaching?

In de training Praktische Coachingsvaardigheden leer je meer over het stellen van goede coachingsvragen. Je leert wat goed luisteren en feedback geven is. Alles met het doel het zelfsturend en lerend vermogen van je medewerker(s) of klanten te vergroten. Zoals deelneemster Aida Shamoeva vertelt in deze video: in deze training leer je mensen aan het denken zetten voordat ze verder gaan. Want dat is je mooie taak als coach.

Geniet ervan!

BEKIJK DE TRAINING

Twee mensen zitten aan een tafel en kijken op een iPad en wijzen er iets op aan. De twee mensen hebben een grote glimlach.

Gerelateerde artikelen