Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Salesvaardigheden trainen bij Brunel

Thema: HRM en HRD
Rubriek
Klantverhaal
Datum
19 december 2017
3 minuten leestijd

Nog niet zo lang geleden werden de tien-duizenden medewerkers van Brunel vooral klassikaal getraind. Deze klassieke vorm zette de organisatie aan het denken: kon dat niet anders? Vorig jaar gooide het detacheringsbedrijf het roer om. Voortaan worden er ook online trainingen aangeboden, veelal afgestemd op de klassikale trainingen. Patrick Kostwinder: ‘Met e-learning kunnen onze mensen te allen tijde de kennis opdoen die ze op dat moment nodig hebben.’

Brunel

Patrick Kostwinder is hoofdtrainer van Brunel, toonaangevend in (inter)nationale werving en bemiddeling van specialisten in Engineering, IT, Finance, Legal, Life Sciences en Marketing & Communicatie. Wereldwijd zijn voor Brunel ongeveer 13.000 professionals actief, verspreid over meer dan 35 landen.

Vraag

Trainen op communicatieve vaardigheden is essentieel voor een bedrijf waar de kracht van de mensen die er werken het onderscheidende vermogen is. Brunel wilde het trainen van medewerkers flexibeler maken om sneller te kunnen aanhaken bij nieuwe klantvragen. Brunel had behoefte aan trainen op adviesvaardigheden, salesvaardigheden en wat daarbij hoort. Daarnaast was het belangrijk om leren niet alleen effectief, maar ook aantrekkelijk te maken.

Aanpak

Samen is door Design Thinking een online leerprogramma opgezet voor communicatieve vaardigheden in een nieuwe leeromgeving. Medewerkers kunnen te allen tijde die kennis opdoen die ze op dat moment nodig hebben. De online trainingen gaan veelal vooraf aan de live trainingen, die gericht zijn op het communiceren, de interactie. Dit zijn high impact-sessies met veel ruimte voor oefenen en uitdagen tussen deelnemers onderling.

Opbrengst

  • Maatwerk online trainingsprogramma, geheel afgestemd om de leerbehoefte van bedrijf en medewerkers
  • Mobile First oplossing: zowel de leeromgeving als de elearning is mobiel te benaderen
  • Deelnemers leren van elkaar en delen hun ervaringen tijdens de live trainingen
  • Innovatieve invulling van goed werkgeverschap

Waarom was een nieuwe leeraanpak nodig?

‘Bij onze klanten zien we problemen, uitdagingen en wensen die steeds sneller veranderen. Dit vraagt van onze mensen dat ze snel en flexibel kunnen reageren. Trainen op communicatieve vaardigheden is daarom essentieel. Daar kunnen wij het verschil maken. En dus hebben wij behoefte aan medewerkers die sterk zijn in adviesvaardigheden, salesvaardigheden en alles wat daarbij hoort: interviewen, onderhandelen, coachen, zakelijke gespreksvoering. De klassieke leervorm die we gebruikten had zijn beste tijd gehad. Kon het niet leuker en flexibeler, vroegen we ons af.’

Waarom vroegen jullie de hulp van Schouten & Nelissen?

‘Onze vraag was een lastige: we wisten weliswaar wat ons probleem was, maar nog niet welke oplossing daar past en wat we precies zochten. Dit bleek in de zoektocht naar een geschikte partner een lastige vraag en heeft een aantal partijen doen afhaken. Maar niet Schouten & Nelissen. Die toonde begrip voor het feit dat wij nog denkslagen moesten maken en bezig waren met het verkennen van nieuwe gebieden. Schouten & Nelissen is niet alleen een coachende leverancier, maar ook een gelijkwaardige partner die ons helpt om het traject samen met hen te doorlopen.’

Welke methodiek kozen jullie bij de ontwikkeling?

‘Omdat een traject in deze orde van grootte ook voor Schouten & Nelissen nieuw was, werd besloten de methodiek van Design Thinking te hanteren: gezamenlijk het project uitdenken en opzetten. En dus volgden er vele tussentijdse sessies en meetmomenten.’

Hoe beviel de samenwerking?

‘Door de intensieve samenwerking leerde Schouten & Nelissen onze DNA en cultuur heel goed kennen. En doordat we er samen zo intensief aan hebben gewerkt, zijn er ook weinig verrassingen in hetgeen Schouten & Nelissen oplevert. Die aanpak zorgt voor een goede samenwerking – ook zaken die niet direct goed liepen, zoals misverstanden over de inhoud van trainingen, lossen we samen op. En als je elkaar zo goed leert kennen, kun je bij twijfel of verkeerde verwachtingen tijdig bijsturen.’

Wat maakt deze leeraanpak bijzonder?

‘We hebben iets unieks ontwikkeld, een op maat ontworpen online trainingsprogramma, geheel afgestemd op de leerbehoefte van bedrijf en medewerkers. Het trainingsprogramma gaat uit van mobile first, zodat onze mensen de vrijheid hebben om lesstof de ene keer via de mobiel tot zich te nemen, de andere keer via de tablet, de derde keer via de laptop. Ze kunnen dus leren waar, wanneer en waarmee ze maar willen. Bovendien hebben ze hun hele leerhistorie altijd bij zich.’

Meer weten over Design Thinking?

Lees het artikel 4 dingen die je anders doet door Design Thinking.

BEKIJK DE TRAINING

Een man staat voor een muur waar het woord brunel opstaat in nette kleding.

Gerelateerde artikelen