3 mythes over generatie Y ontkracht
- Rubriek
- Artikel
- Datum
- 2 september 2013
- 2 minuten leestijd
Werknemers van generatie Y worden er soms van beschuldigd lui te zijn, niet zonder Google te kunnen en nooit op tijd te komen. Maar hoewel deze nieuwe generatie 'anders' is dan voorgaande, betekent dat niet dat ze minder betrokken is. In dit artikel worden enkele verkeerde veronderstellingen rechtgezet.
1. Hoger loon maakt niet tevreden
Millenials die meer betaald worden, zijn niet automatisch meer tevreden. Sommige jongeren vinden het sociale aspect van hun job belangrijker dan een hoog salaris. Ook verschillende 'zachte' voordelen - zoals opleiding of flexibel werken - vallen bij de nieuwe generatie in de smaak. Bedrijven doen er dus goed aan om te achterhalen wat hun jonge werknemers precies belangrijk vinden. Dat kan gaan van een samenwerking met een goed doel of regelmatig een drink te organiseren met collega's.
2. Flexibiliteit om andere redenen
Generatie Y gaat op zoek naar bedrijven die flexibel zijn in waar en wanneer er gewerkt moet worden. Volgens Business.com verkiezen jongeren beoordeeld te worden op hoeveel werk ze hebben verzet en niet op hoeveel uren ze aan hun bureau hebben doorgebracht. Ze wensen flexibiliteit, maar dus niet enkel omdat dit gemakkelijker is. Vertrouwen staat centraal.
3. Jongeren willen begeleiding, maar geen 'handjes vasthouden'
Jonge werknemers willen gewaardeerd worden zoals elke andere generatie. Maar ze willen misschien net iets meer leren van hun superieuren, zodat hun carrière erop vooruit kan gaan. Ze waarderen coaching en hebben meer één-op-één interacties met hun managers over de uitvoering van een opdracht/project. Hoe meer feedback, hoe beter.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/
